• 0

NAW gegevens particuliere klanten naar Belastingdienst

Gisteren heb ik een brief gekregen van de belastingdienst om over het boekjaar van 2013 gegevens in te sturen, het betreft hier alle gegevens van inkoop- en verkoopfacturen en de gehele administratie. Persoonlijk vind ik het niet erg, al is het wel even veel werk om binnen 2 weken klaar te maken.

 

Nu val ik zelf over een punt, of eigenlijk twee punten van de aan te leveren punten die ik zou moeten aanleveren. Ik zou van de opdrachtgevers (in mijn geval voornamelijk particuliere klanten) de NAW gegevens moeten verstrekken. Dit zullen er naar schatting tussen de 250-300 verschillende consumenten zijn. Daarnaast zou ik per consument moeten gaan aangeven hoeveel omzet ze geleverd hebben.

 

Nu zit ik met het volgende punt, de privacy van de klant. Het zijn allemaal particulieren, dus doorgaans ook beter beschermd in de wetgeving. Nu is dus de vraag van mijn kant vooral kan ik "zomaar" de NAW-gegevens overdragen naar de belastingdienst samen met wat zij bij mij besteed hebben? Of moet ik elke consument nu ook om toestemming gaan vragen om deze gegevens wel/niet over te mogen dragen naar de belastingdienst?

 

Daarnaast vraag ik mij af wat de belastingdienst nu precies met deze gegevens wil en in hoeverre dat relevant is. Ik heb namelijk als het gaat om de inkomsten pintransacties en cadeaubonnen qua betalingen. Contante betalingen heb ik niet. Weet iemand waarom deze gegevens mogelijk relevant zijn voor deze controle?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Belastingdienst kan dit doen op basis van Artikel 53 Algemene wet inzake rijksbelastingen. Het is alleen wel zo dat het verzoek zodanig is vormgegeven dat er voldoen waarborgen zijn dat de privacy van je klanten gewaarborgd zijn.

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002320/HoofdstukVIII/Afdeling2/Artikel53/geldigheidsdatum_10-01-2015

 

Nu kan ik me voorstellen dat je niet als een soort van SMS Parking naar de rechtbank wil om de overdracht van klantgegevens te voorkomen, om vervolgens eerst ogenschijnlijk te winnen en dan in hoger beroep te verliezen. :)

 

Je zou nog wel kunnen aangeven dat je je erg ongemakkelijk voelt om zo veel privégegevens 'op te sturen' (voldoet dat wel aan de privacywaarborgen die je van een Art. 53 AWR-verzoek kan verwachten?) en voorstellen om de stukken ter plekke (op je werklocatie) te laten controleren of ze persoonlijk langs te brengen en op het Belastingkantoor te laten controleren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.