• 0

Aangifte ib 2014, hoe krijg ik mijn balans kloppend

Beste leden,

 

Ik ben bezig met de aangifte van 2014 voor onze eenmanszaak. Het is de eerste keer dat ik de aangifte doe. Het bedrijf is opgestart in augustus 2014. Het invullen van de administratie in een online boekhoudprogramma is naar mijn idee goed gegaan. Toch kom ik er niet uit bij het invullen van de aangifte. Het totaalbedrag van de activa is niet gelijk aan de passiva. Wellicht zie ik iets over het hoofd?

Als bijlage geef ik mijn balans. Ik wil het eigen vermogen invullen, materiële vaste activa (3.150,00 bestelbus), Liquide middelen (801,00), Kortlopende schulden (158,00 aangifte ob 4e kwartaal nog niet verwerkt op 31-12-2014). Hebben jullie meer informatie nodig? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

 

Groeten,

Sandra

 

 

HL.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sandra,

 

Van welke datum is de balans die je hier hebt neergezet? daarin vind ik namelijk geen btw schuld terug. alle btw rekeningen salderen tot op 3,95 en dat is gewoon een normaal afrondingsverschil bij btw.

en je liquide middelen zijn ook geen 801 euro maar 822+500 ik vermoed dus dat dit niet de eindbalans van 2014 is.. en dan kunnen we er verder weinig mee..

 

 

Verder vallen een paar dingen op

- zo hoort je bestelbus niet op de rekening eigen vermogen. Die hoort op de rekening 0700 (of iets dergelijks) bij de vaste activa. in elk geval in de buurt van de rekening 0800 cumulatieve afschrijvingen

 

- het saldo van de rekening prive hoort op de rekening eigen vermogen.

 

- je hebt een negatieve kas en dat is ongeveer een doodzonde in een boekhouding.. hoe kun je een schuld hebben aan je geldkistje of portemonnee? ;D

 

- Het saldo debiteuren staat credit dat is raar / afwijkend dat zou betekenen dat jij geld terug moet betalen aan een klant.. klopt dat wel..

 

 

- tenslotte moet het bedrag van de te verwerken winst (Als dit de eindbalans 2014 zou zijn) optellen bij je eigen vermogen om te zorgen dat je in de aangifte uitkomt op een balans in evenwicht.

 

 

maar zo te zien zijn er nog wel een paar probleempjes op te lossen voordat je aangifte kunt doen..

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik heb de aanschaf van de auto geboekt als:

0100 eigen vermogen 3.150

1101 bank 3.150

 

Eerste afschrijving:

4100 afschrijvingskosten 630

0800 cumulatieve afschrijving 630

 

Heb ik daar iets fout gedaan?

 

(Misschien suf hoor, helemaal omdat ik een paar jaar geleden een boekhoudcursus heb gedaan)

Link naar reactie
  • 0

Ja dat heb je fout gedaan.

 

dat moet iets zijn als

 

0700 AAnschafwaarde bestelauto 3150

aan bank 3150

 

afschrijving is goed..

 

 

op de activa zijde van je balans vind je je bezittingen en vorderingen en op de passiva zijde hoe je dat gefinancierd hebt, in dit geval door een prive storting (waardoor op de balans een schuld word gepresenteerd.

overigens kan het zijn dat het saldo op de rekening prive daar wel hoort als dat het saldo is van alles wat je dit jaar uit prive in je onderneming hebt gestort en opgenomen.

dan schuif je dat pas in de eindbalans naar de eigen vermogen rekening (of formeel kapitaalrekening eigenaar eenmanszaak)

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat je balans nog niet de juiste bedragen bevat heb ik toch even de balans voor je omgebouwd naar hoe het zou moeten staan.. dat gaat sneller dan post voor post uitleggen waar die hoort..

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AkTP9_0xwQD95lvSr69Alo1GCfDBltJBFQIhWhjtmCo/edit?usp=sharing

 

maar dus nog wel even goed kijken want deze balans is nog niet goed (komt niet overeen met de bedragen die je noemt en ook zijn een aantal posten vreemd, zoals ik in mijn eerdere reactie al zei)

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Bedankt!

 

De balans is van 31-12-2014.

Bij de liquide middelen was ik inderdaad vergeten de spaarrekening mee te tellen, dus dat is 1.342,68.

 

Ik heb een memoriaal gemaakt voor de kas:

1000 Kas 22,24

0410 Privé 22,24

 

Ik heb de boeking van de bestelbus veranderd naar:

0700 Aanschafwaarde bestelbus 3.150

1101 Bank 3.150

 

Het saldo van de debiteuren gaat om een aanbetaling voor 2015, in 2014 aanbetaald. Hier is dus ook nog geen factuur voor gemaakt. Geboekt:

1101 Bank 200

1300 Debiteuren 200

 

We hebben in 2014 7.121,90 gestort en 3.669,23 uit de onderneming gehaald. Het saldo is dan 3.452,67

 

De schuld aan de belastingdienst gaat om het 4e kwartaal 2014. Pas verwerkt in 2015. Deze tel ik dus niet mee in de aangifte.

 

Als ik dan nu alles goed heb gedaan kom ik uit op in te vullen bij de aangifte:

Activa:

Materiële vaste activa: 2.520

Liquide middelen: 1.342

 

Passiva:

Ondernemingsvermogen: 3.659

Kortlopende schulden: 203 (debiteuren niet bij activa als minbedrag in te vullen + afrondingsverschil btw)

 

 

In de bijlage jouw bestand aangepast op basis van de veranderingen.

 

Volgens mij moet het nu kloppen. Er is mij in ieder geval een hoop duidelijk geworden, waarvoor dank!

 

HL2.xlsx

Link naar reactie
  • 0
De schuld aan de belastingdienst gaat om het 4e kwartaal 2014. Pas verwerkt in 2015. Deze tel ik dus niet mee in de aangifte.
Wat bedoel je hiermee? Nog af te dragen btw q4 hoort gewoon in je boekhouding 2014 en is een aparte post in het aangifteprogramma.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.