• 0

Is dit logo auteursrechtelijk beschermd?

even een kort vraagje..

 

hoe kom je erachter of een logo en of afbeelding auteursrechtelijk beschermd is???

 

alvast bedankt voor de reactie

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Merkava, dan snap jij waarschijnlijk niet helemaal wat auteursrecht inhoudt.

 

Op elke afbeelding berust auteursrecht, tenzij er vermeld staat dat het niet zo is. Deze vermelding moet van de maker van de afbeelding komen.

 

Ik weet niet helemaal precies hoe de wetgeving is als je een vermelding van de auteur erbij zet (bijv: "Afbeelding door Pietje Puk, pietjepuk.com")

 

Gebruik in ieder geval geen afbeeldingen van het internet voor je bedrijf zonder zeker te weten dat de auteur toestemming geeft.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot dusver.

 

Het geval was namelijk dat ik een logo op internet had gevonden die ik met een kleine aanpassing voor mijn bedrijf wilde gebruiken.

 

Maar nu ik ook jullie reactie hoor ben ik daar toch een beetje op teruggekomen. momenteel ben ik via goole op een site gekomen die logo's verkopen. Alleen als je het regelement leest kun je daar geen rechten aan ontleden...

 

Nou lekker hoor, ik dacht even een leuk logotje voor mijn bedrijf bedenken, maar dat is dus nog niet zo makkelijk als je zelf geen dtpér bent.

 

hmm, ik ga nog maar even verder surfen

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

hehe,

 

nou ik heb een geweldig programma gevonden op internet waarmee je je logo kan ontwerpen.

Eerst heb ik de trail version gedownload (gratis), ik sta versteld dat dit allemaal mogelijk is. Uiteindelijk heb ik het programma maar aangeschaft, inclusief btw 53 euro..

 

misschien is het ook wel iets voor jouw, www.aaa-logo.com

 

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot dusver.

 

Het geval was namelijk dat ik een logo op internet had gevonden die ik met een kleine aanpassing voor mijn bedrijf wilde gebruiken.

 

Maar nu ik ook jullie reactie hoor ben ik daar toch een beetje op teruggekomen. momenteel ben ik via goole op een site gekomen die logo's verkopen. Alleen als je het regelement leest kun je daar geen rechten aan ontleden...

 

Nou lekker hoor, ik dacht even een leuk logotje voor mijn bedrijf bedenken, maar dat is dus nog niet zo makkelijk als je zelf geen dtpér bent.

 

hmm, ik ga nog maar even verder surfen

 

je kunt misschien een logo-contest of iets verzinnen hier op HL (als dit volgens de regels mag). genoeg enthousiaste ontwerpers ;)

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Merkava, dan snap jij waarschijnlijk niet helemaal wat auteursrecht inhoudt.

 

Op elke afbeelding berust auteursrecht, tenzij er vermeld staat dat het niet zo is. Deze vermelding moet van de maker van de afbeelding komen.

 

Ik weet niet helemaal precies hoe de wetgeving is als je een vermelding van de auteur erbij zet (bijv: "Afbeelding door Pietje Puk, pietjepuk.com")

 

Gebruik in ieder geval geen afbeeldingen van het internet voor je bedrijf zonder zeker te weten dat de auteur toestemming geeft.

 

Je hebt gelijk, op elke afbeelding rust auteursrecht.

Ik had de vraag beter moeten lezen

Na publicatie van een logo of afbeelding gaat het auteursrecht gelden.

Ongevraagd afbeeldingen van anderen gebruiken kan vervelende gevolgen hebben.

Ga je het bedrijfsmatig gebruiken, en heb je grote plannen dan is het verstandig om e.e.a. te laten uitzoeken en vast te leggen.

Link naar reactie
  • 0

 

Na publicatie van een logo of afbeelding gaat het auteursrecht gelden

 

Sterker nog, bij creatie van een logo of afbeelding ontstaat automatisch een onvervreemdbaar auteursrecht, ook bekend als "intellectueel eigendom".

Tenzij hier door een ontwerper uitdrukkelijk (schriftelijk) afstand van gedaan is blijft dit recht bij de maker berusten. Een ontwerper geeft iets vaak "in licentie"- dat is bij grafisch ontwerpers meestal het geval. Bij industrieel ontwerpers wordt meestal meteen het auteursrecht afgekocht.

Echter, persoonlijkheidsrechten blijven altijd gelden, ook al zijn alle andere rechten overgedragen. (Dit houdt in dat je je altijd mag verzetten tegen een gebruik van je ontwerp waar je niet achter kunt staan of wat je als aantasting van je werk ziet)

 

Meer hierover op www.auteursrecht.nl.

 

.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie's

 

Ik heb inmidels een logo in elkaar gezet, samen met mijn bedrijfsnaam.

Ik ga het morgen eerst allemaal maar eens vastleggen en dan zal ik het logo wel bij mijn naam plakken, kunnen jullie nog een beetje critiek spuien ;)

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie's

 

Ik heb inmidels een logo in elkaar gezet, samen met mijn bedrijfsnaam.

Ik ga het morgen eerst allemaal maar eens vastleggen en dan zal ik het logo wel bij mijn naam plakken, kunnen jullie nog een beetje critiek spuien ;)

 

ik ben benieuwd :)

 

Je hebt gelijk, op elke afbeelding rust auteursrecht.

Ik had de vraag beter moeten lezen

Na publicatie van een logo of afbeelding gaat het auteursrecht gelden.

Ongevraagd afbeeldingen van anderen gebruiken kan vervelende gevolgen hebben.

Ga je het bedrijfsmatig gebruiken, en heb je grote plannen dan is het verstandig om e.e.a. te laten uitzoeken en vast te leggen.

 

Dacht al dat je de vraag te snel had gelezen, np ;)

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Er zit weldegelijk een verschil tussen auteursrecht en merkenrecht.

 

Zodra een afbeelding in verband kan worden gebracht met een goed of service heb je een merkenrecht. Zodra dit niet het geval is is er sprake van een auteursrecht, copyright.

 

Nu het hier om een logo van een bedrijf gaat, is het mi een merkenrecht. Als bedenker van het logo heb je eigendom, behalve als het in opdracht of dienstsverband is vervaardigd. Merkennaam kan je registreren en daar zal in NL ook vast wel een databank voor zijn waar je de regitrerende partij kan achterhalen.

In de VS moet je naar www.uspto.gov gaan en onder Trademarks gaan zoeken.

 

Anyway, als je het logo toch wilt gaan gebruiken, dan zou ik toch even gaan zoeken in welke klasse het geregistreerd is. Is het in een hele andere branche dan de jouwe dan heb je een kans dat je met het gebruiken wegkomt.

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Er zit weldegelijk een verschil tussen auteursrecht en merkenrecht.

 

Zodra een afbeelding in verband kan worden gebracht met een goed of service heb je een merkenrecht. Zodra dit niet het geval is is er sprake van een auteursrecht, copyright.

 

Nu het hier om een logo van een bedrijf gaat, is het mi een merkenrecht. Als bedenker van het logo heb je eigendom, behalve als het in opdracht of dienstsverband is vervaardigd. Merkennaam kan je registreren en daar zal in NL ook vast wel een databank voor zijn waar je de regitrerende partij kan achterhalen.

In de VS moet je naar www.uspto.gov gaan en onder Trademarks gaan zoeken.

 

Anyway, als je het logo toch wilt gaan gebruiken, dan zou ik toch even gaan zoeken in welke klasse het geregistreerd is. Is het in een hele andere branche dan de jouwe dan heb je een kans dat je met het gebruiken wegkomt.

Succes.

 

In bovenstaand bericht staan enkele onjuistheden.

Merkenrecht verkrijg je alleen na registratie van je woordbeeld, beeldmerk of symbool. (Deze registratie kost geld)

Als ontwerper van een logo heb je onvervreemdbare en niet over te dragen rechten; dit zijn de persoonlijkheidsrechten.

Het auteursrecht gaat gelden zodra het ontworpen is en berust ook bij de ontwerper wanneer dit in opdracht of in dienstverband vervaardigd is. Meestal worden over het auteursrecht wel aparte afspraken gemaakt met de werkgever. (Bijvoorbeeld dat hetgeen dat in 'tijd van de baas' gemaakt wordt het eigendom wordt van de werkgever).

Wanneer een ontwerp in opdracht gemaakt wordt blijft het auteursrecht bij de maker rusten en gaat dus niet zonder meer over op de opdrachtgever, ook niet na betaling (wat veel mensen denken..."ik heb er toch voor betaald?")

Een ontwerper zal separaat en expliciet afstand moeten doen van zijn/haar auteursrechten. Meestal wordt een ontwerp in licentie gegeven, voor beperkt of ruim gebruik.

Link naar reactie
  • 0

In bovenstaand bericht staan enkele onjuistheden.

Merkenrecht verkrijg je alleen na registratie van je woordbeeld, beeldmerk of symbool. (Deze registratie kost geld)

Als ontwerper van een logo heb je onvervreemdbare en niet over te dragen rechten; dit zijn de persoonlijkheidsrechten.

Het auteursrecht gaat gelden zodra het ontworpen is en berust ook bij de ontwerper wanneer dit in opdracht of in dienstverband vervaardigd is. Meestal worden over het auteursrecht wel aparte afspraken gemaakt met de werkgever. (Bijvoorbeeld dat hetgeen dat in 'tijd van de baas' gemaakt wordt het eigendom wordt van de werkgever).

Wanneer een ontwerp in opdracht gemaakt wordt blijft het auteursrecht bij de maker rusten en gaat dus niet zonder meer over op de opdrachtgever, ook niet na betaling (wat veel mensen denken..."ik heb er toch voor betaald?")

Een ontwerper zal separaat en expliciet afstand moeten doen van zijn/haar auteursrechten. Meestal wordt een ontwerp in licentie gegeven, voor beperkt of ruim gebruik.

 

Auteursrecht is verdeeld in persoonlijkheidrechten en exploitatierechten. De laatste kunnen worden overgedragen, de eerste niet en blijven idd altijd bij de maker liggen. De maker is dus rechtshebbende . Rechtspersonen en werkgevers kunnen ook aangemerkt worden als maker en dus rechthebbende.

 

Maar nogmaals, als het om een logo van een bedrijf gaat dan zal het om een merkenrecht/trademark, gaan en zal er nagegaan moeten worden wie het merk heeft geregistreerd en waarvoor.

Link naar reactie
  • 0

Maar nogmaals, als het om een logo van een bedrijf gaat dan zal het om een merkenrecht/trademark, gaan en zal er nagegaan moeten worden wie het merk heeft geregistreerd en waarvoor.

 

Lees de originele post nog eens. Het gaat om het gebruiken van andermans logo. Dan maakt het niets uit of het om auteursrecht of merkenrecht gaat; het mag sowieso niet gebruikt worden om een nieuw bedrijfslogo mee te maken.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Maar nogmaals, als het om een logo van een bedrijf gaat dan zal het om een merkenrecht/trademark, gaan en zal er nagegaan moeten worden wie het merk heeft geregistreerd en waarvoor.

 

Lees de originele post nog eens. Het gaat om het gebruiken van andermans logo. Dan maakt het niets uit of het om auteursrecht of merkenrecht gaat; het mag sowieso niet gebruikt worden om een nieuw bedrijfslogo mee te maken.

 

Niet helemaal waar. Het gaat om een naam/logo wat in verband wordt gebracht met een goed of dienst met het doel de consument te beschermen. Zolang de naam/logo iets aangepast wordt en de goederen/diensten van een geheel andere aard zijn is er een kans op het verkrijgen van een merknaam.

 

Je kan je natuurlijk afvragen; wat is nieuw? Alles is al een keertje gedaan, van de oude grieken tot nu, en zo denkende zou je dus IP recht een heel stuk inperken. Er is een doctrine, derivative works, die zich bezig houdt met simpel de vraag wanneer iets afgeleid is en wanneer niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar nogmaals, als het om een logo van een bedrijf gaat dan zal het om een merkenrecht/trademark, gaan en zal er nagegaan moeten worden wie het merk heeft geregistreerd en waarvoor.

 

Lees de originele post nog eens. Het gaat om het gebruiken van andermans logo. Dan maakt het niets uit of het om auteursrecht of merkenrecht gaat; het mag sowieso niet gebruikt worden om een nieuw bedrijfslogo mee te maken.

 

Niet helemaal waar. Het gaat om een naam/logo wat in verband wordt gebracht met een goed of dienst met het doel de consument te beschermen. Zolang de naam/logo iets aangepast wordt en de goederen/diensten van een geheel andere aard zijn is er een kans op het verkrijgen van een merknaam.

 

Je kan je natuurlijk afvragen; wat is nieuw? Alles is al een keertje gedaan, van de oude grieken tot nu, en zo denkende zou je dus IP recht een heel stuk inperken. Er is een doctrine, derivative works, die zich bezig houdt met simpel de vraag wanneer iets afgeleid is en wanneer niet.

 

 

Maar jij zegt dus dat ik bijvoorbeeld jouw bedrijfslogo mag pakken, wat dingetjes mag bewerken, en dat vervolgens mijn bedrijfslogo mag maken?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Zolang wij niet in dezelfde brache zitten, en het geen verwarring schept bij de consument is het zeker een aanvraag waard.

 

Of het wordt toegewezen is een tweede. Wat je je moet afvragen als bedrijf is hoe belangrijk het logo/naam voor je is, en of het het proberen waard is.

 

Wat je ook kan doen in zo'n geval is de eigenaar van het gewilde logo/naam benaderen en vragen of je er gebruik van mag maken, tegen betaling natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kan doen in zo'n geval is de eigenaar van het gewilde logo/naam benaderen en vragen of je er gebruik van mag maken, tegen betaling natuurlijk.

 

Dit is niet wat je kan doen, dit is wat je MOET doen

 

Tja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wat juridisch mogelijk is hoeft niet samen te gaan met wat subjectief de juiste weg is.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kan doen in zo'n geval is de eigenaar van het gewilde logo/naam benaderen en vragen of je er gebruik van mag maken, tegen betaling natuurlijk.

 

Dit is niet wat je kan doen, dit is wat je MOET doen

 

Tja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wat juridisch mogelijk is hoeft niet samen te gaan met wat subjectief de juiste weg is.

 

Wat bedoel je met subjectief de juiste weg ?

Link naar reactie
  • 0

Bij het verkrijgen van een recht op een naam komt natuurlijk veel kijken, en het kan een paar centen kosten.

 

Als een naam/logo voor je als bedrijf zijnde erg belangrijk is, klantenbinding herkenning etc, dan zou het te overwegen zijn om een aanvraag in te dienen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het verkrijgen van een recht op een naam komt natuurlijk veel kijken, en het kan een paar centen kosten.

 

Als een naam/logo voor je als bedrijf zijnde erg belangrijk is, klantenbinding herkenning etc, dan zou het te overwegen zijn om een aanvraag in te dienen.

 

 

 

Volgens mij heb je echt geen idee waar dit hele topic om gaat.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Bij het verkrijgen van een recht op een naam komt natuurlijk veel kijken, en het kan een paar centen kosten.

 

Als een naam/logo voor je als bedrijf zijnde erg belangrijk is, klantenbinding herkenning etc, dan zou het te overwegen zijn om een aanvraag in te dienen.

 

 

 

Volgens mij heb je echt geen idee waar dit hele topic om gaat.[b/]

 

Het topic begint een beetje een eigen leven te leiden.

Hoewel goed bedoeld heeft de opmerking van IPcoco niet helemaal meer met de oorspronkelijke vraag te maken.

Al zie ik dat de bezemploeg tegenwoordig blijkbaar ook al posts zodanig aanpast dat de vraagstelling wijzigt. ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.