Waarschijnlijk een beginnersvraag, maar op deze trefwoorden kon ik niet meteen antwoord vinden in de zoekfunctie.
Ik heb een eenmanszaak en een opdrachtgever aan wie ik mijn diensten verleen geeft automatisch na elke maand een factuur. Op deze factuur staan onderaan 4 bedragen:
Totaal excl. btw
Totaal btw vrij
21% btw over "totaal excl btw bedrag x"
Totaal incl. btw
Dat laatste bedrag wordt dus overgemaakt, het btw bedrag gebruik voor elk kwartaal bij de BTW aangifte. Het eerste bedrag dus "totaal excl btw" gebruik ik voor de jaarlijkse IB aangifte. Moet ik bij die aangifte het BTW vrije bedrag nog wegschrijven onder een post? Of zie ik iets voor de hand liggend over het hoofd? Het gaat maandelijks om tientallen euro's wat BTW-vrij is.
2e vraag, voor de BTW aangifte houd ik de factuurdatum aan, dus bijv de 1e 3 maanden voor het 1e tijdvlak BTW aangifte. Nu lees ik her en der dat je voor de IB aangifte, de maand moet aanhouden waarin je de dienst geleverd hebt. Maar nu zie ik dat mijn boekhouder over 2013 ook de factuurdatum heeft aangehouden. Dus puur kijkend naar maand waarin het werk gedaan is: dec 2012 t/m nov 2013. (ik krijg zo'n 10 dagen na de maand betaald over die maand). Is dit wel juist? Kom ik dit jaar niet in de knoop?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ICC
ICC
Dag allen,
Waarschijnlijk een beginnersvraag, maar op deze trefwoorden kon ik niet meteen antwoord vinden in de zoekfunctie.
Ik heb een eenmanszaak en een opdrachtgever aan wie ik mijn diensten verleen geeft automatisch na elke maand een factuur. Op deze factuur staan onderaan 4 bedragen:
Totaal excl. btw
Totaal btw vrij
21% btw over "totaal excl btw bedrag x"
Totaal incl. btw
Dat laatste bedrag wordt dus overgemaakt, het btw bedrag gebruik voor elk kwartaal bij de BTW aangifte. Het eerste bedrag dus "totaal excl btw" gebruik ik voor de jaarlijkse IB aangifte. Moet ik bij die aangifte het BTW vrije bedrag nog wegschrijven onder een post? Of zie ik iets voor de hand liggend over het hoofd? Het gaat maandelijks om tientallen euro's wat BTW-vrij is.
2e vraag, voor de BTW aangifte houd ik de factuurdatum aan, dus bijv de 1e 3 maanden voor het 1e tijdvlak BTW aangifte. Nu lees ik her en der dat je voor de IB aangifte, de maand moet aanhouden waarin je de dienst geleverd hebt. Maar nu zie ik dat mijn boekhouder over 2013 ook de factuurdatum heeft aangehouden. Dus puur kijkend naar maand waarin het werk gedaan is: dec 2012 t/m nov 2013. (ik krijg zo'n 10 dagen na de maand betaald over die maand). Is dit wel juist? Kom ik dit jaar niet in de knoop?
Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48944-btw-vrij-deel-facturen-op-welke-kostenpost/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag