• 0

partner van DGA recht op zwangerschapsuitkering ?

Beste Leden,

Ik heb een vraag, Mijn vriendin staat op de loonlijst van de holding waar ik zelf ook in zit.

Binnenkort verwachten wij ons kindje, ik ben benieuwd of ze recht heeft op een zwangerschaps uitkering, mede omdat als DGA en partner DGA er minder sociale premies worden afgedragen.

(Overigens verricht ze daadwerkelijk werkzaamheden binnen de holding)

[Mod edit: typefout in titel hersteld]

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ja. Mijn vrouw heeft ook gewoon netjes haar uitkering gekregen in die maanden. Heerlijk gevoel overigens, aangezien we nooit in aanmerking gekomen zijn voor wat voor subsidie of uitkering dan ook. Voelt toch een beetje als terugbetaling van de staat voor het aftikken van zoveel belasting.

http://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-en-zelfstandige/zwanger-en-zelfstandige-zez/detail/zelfstandige-en-in-loondienst

• 0

Beste Bob86, allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk:

mede omdat als DGA en partner DGA er minder sociale premies worden afgedragen.

Wat bedoel je met "minder"? Als het goed is draag je als niet verplicht sociaal verzekerde DGA helemaal geen sociale premies af: je betaalt alleen de loonheffing.

Er is bij mijn weten ook geen situatie mogelijk waarin je "minder" sociale premies betaald: het is of alles of niets

Indien de partner van de DGA niet verplicht sociaal verzekerd is, werkzaam is voor de holding én loon ontvangt, heeft ze inderdaad recht op een ZEZ-uitkering. Afhankelijk van het inkomen bedraagt deze maximaal 70% van het bruto minimumloon over een periode van 16 weken.

Heeft ze daarnaast ook een private arbeidsongeschiktheidsverzekering? (zwangerschap en bevallingsverlof is een van de voornaamste redenen voor jonge vrouwelijke ondernemers om een AOV af te sluiten) : houdt er dan rekening meer dat de uitkering uit een private AOV netto is : er is geen loon- of inkomstenbelasting verschuldigd

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Beste Bob86, allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk:

mede omdat als DGA en partner DGA er minder sociale premies worden afgedragen.

Wat bedoel je met "minder"? Als het goed is draag je als niet verplicht sociaal verzekerde DGA helemaal geen sociale premies af: je betaalt alleen de loonheffing.

Er is bij mijn weten ook geen situatie mogelijk waarin je "minder" sociale premies betaald: het is of alles of niets

Dank je wel Norbert, om eerlijk te bekennen weet ik ook niet exact wat er afgedragen word, de verhouding loonbelasting en sociale lasten is mij niet bekend, wel dat het anders is als voor het personeel in de werkmaatschappij.

Ik heb contact opgenomen met het UWV en word binnen 24 uur terug gebeld met uitleg..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar