• 0

Afrekenen met de belastingdienst?

Beste,

 

Aangezien mijn accountant in het buitenland zit, heb ik de expertise van het forum even nodig.

 

Ik heb op dit moment een eenmanszaak, er is een investeerder gevonden die €150k in het bedrijf wil investeren.

 

De bedoeling is een bv op te richtten waar hij 49% van de aandelen krijgt ter compensatie voor de €150k. Het te ontvangen bedrag zal als werkkapitaal gebruikt worden.

 

Wat mij nu niet duidelijk is of ik iets met de belastingdienst moet afrekenen. Volgens de investeerder is dit niet nodig aangezien het een investering is in het bedrijf wat als werkkapitaal wordt gebruikt.

 

Wat is jullie mening, moet er wel/niet met de belastingdienst worden afgerekend?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij staakt in beginsel je eenmanszaak, dus dat is weldegelijk een afrekenmoment. Daar kun je omheen door jouw eenmanszaak in de bv in te brengen. Daar kleven echter wel bijzondere voorwaarden aan. Bovendien zal je goed op moeten letten welke waarde je geeft aan de inbreng van je eenmanszaak versus de aandelen die de investeerder krijgt.

 

Niet iets om zonder notaris of fiscalist aan te pakken.

 

Ik zou zeker niet blind varen op de visie van de investeerder. Die lijkt, zoals je het omschrijft, te kort door de bocht.

 

Groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Door wat google werk van vandaag, is het me bekend dat je een eenmanszaak in een bv kunt omzetten. Maar dat je dit meestal 3 jaar moet doen voordat je een gedeelte van aandelen verkoopt.

 

Is er nog nog iets mogelijk om de eenmanszaak in een bv om te zetten of ben ik er nu te laat mee en moet ik bloeden en 52% inleveren bij de BD?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is er nog nog iets mogelijk om de eenmanszaak in een bv om te zetten (...)

 

Lees de reactie van Joost nog eens rustig door. Je betaalt bij staken belasting over stakingswinst, oudedagsreserve enz. maar misschien hoef je niet te staken en kun je de eenmanszaak gunstig inbrengen in de bv. Dat kan op verschillende manieren en hangt ook van de specifieke situatie af. Doe dit dus niet zonder goede fiscalist die je de kans geeft in jouw specifieke situatie te duiken. Ik ken wel iemand, mocht je interesse hebben. Een kleine investering in goed advies aan de voorkant bespaart je heel veel ellende en kosten in de toekomst. Dat geldt trouwens ook als je wel gaat staken, want om de boel goed uit te rekenen en af te rekenen is geen kattenpis.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.