• 0

Goedemiddag,

Ik heb al veelvuldig de zoekfunctie gebruikt, maar ik kom nog niet tot het antwoord wat ik zoek.

Als volgt: Ik heb een eigen bedrijf BV waarmee ik mijn salaris verdien, Nu wil ik samen met een Compagnon die in loondienst is bij een ander bedrijf een bedrijf gaan opstarten(BV) in een hele andere branche ,dit willen wij naast ons huidig werk gaan doen, wat inhoud dat er een beperkt aantal uren in gestoken word maar er zal dan ook in de eerste aantal jaren vrij weinig in verdiend gaan worden. maar we zouden wel wat activiteiten willen ontplooien, maar die zouden het de eerste jaren misschien maar 1000/10000 euro op kunnen brengen. Hoe hier mee om te gaan ? t.a.v Dga gebruikelijk loon ,belasting,Btw enz. Op termijn willen wel doorgroeien naar een bedrijf waarin we beide ons salaris kunnen gaan verdienen. maar dit zal naar alle waarschijnlijkheid wel een aantal jaren gaan duren.

Mvg

Richard

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49207-opstart-bv-met-lage-opbrengsten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Hoe hier mee om te gaan ? t.a.v Dga gebruikelijk loon

Belastingdienst schriftelijk verzoeken om het gebruikelijke loon voorlopig niet toe te hoeven passen

belasting

Maak je winst, dan moet je Vennootschapsbelasting betalen. Maar met 1000 Euro opbrengsten ben je dat het eerste jaar alleen al kwijt aan oprichting en kosten jaarrekening/aangifte

Btw

BTW moet je in rekening brengen en afdragen. de Kleine Ondernemersregeling is niet van toepassing op rechtspersonen zoals een BV

een bedrijf gaan opstarten(BV) in een hele andere branche

Hamvraag: waarom wil je per sé een BV opstarten? Ben je goed geïnformeerd over alle voor- en nadelen daarvan en die van de alternatieven?

Met dit soort omzetten en inkomsten lijkt het me stug dat jullie zware financiële verplichtingen aangaan, en operationele risico's (aansprakelijkheid) zul je toch moeten verzekeren. Alleen bij grote onverzekerbare restrisico's is een BV dan echt verstandig/noodzakelijk uit risicotechnisch oogpunt. Fiscaal gezien is een BV voor jullie nog niet interessant

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Hoe hier mee om te gaan ? t.a.v Dga gebruikelijk loon

Belastingdienst schriftelijk verzoeken om het gebruikelijke loon voorlopig niet toe te hoeven passen

belasting

Maak je winst, dan moet je Vennootschapsbelasting betalen. Maar met 1000 Euro opbrengsten ben je dat het eerste jaar alleen al kwijt aan oprichting en kosten jaarrekening/aangifte

Btw

BTW moet je in rekening brengen en afdragen. de Kleine Ondernemersregeling is niet van toepassing op rechtspersonen zoals een BV

een bedrijf gaan opstarten(BV) in een hele andere branche

Hamvraag: waarom wil je per sé een BV opstarten? Ben je goed geïnformeerd over alle voor- en nadelen daarvan en die van de alternatieven?

Met dit soort omzetten en inkomsten lijkt het me stug dat jullie zware financiële verplichtingen aangaan, en operationele risico's (aansprakelijkheid) zul je toch moeten verzekeren. Alleen bij grote onverzekerbare restrisico's is een BV dan echt verstandig/noodzakelijk uit risicotechnisch oogpunt. Fiscaal gezien is een BV voor jullie nog niet interessant

Klopt op dit moment zou een BV nog niet toepassing zijn, maar het geval is dat wij de mogelijkheid inschatten dat het aangaan van financieele risico's ineens heel hard zouden kunnen gaan als de kans zich voordoet. Dus vandaar een BV het omzetten van zou toch nog teveel aansprakelijkheid met zich mee kunnen brengen.

• 0

Zoals in eerdere reacties is gevraagd, is de B.V. wel de juiste rechtsvormkeuze voor jullie? Een aantal zaken is daarbij van belang. Wat wordt bij de samenwerking door de partijen ingebracht: arbeid, goederen, goodwill of geld ? Ook de rol van het privé-vermogen en het type belastingen dat wordt geheven, zijn van invloed op die keuze.

Voor de keuze welke rechtsvorm het beste voor jullie is, raden wij jullie aan contact op te nemen met een administratie-en belastingdeskundige of accountant. Deze kunnen namelijk aan de hand van jullie persoonlijke en financiële situatie samen met jullie een berekening maken. Zo komen jullie u tot de beste keuze.

Jullie zijn niet gebonden aan de rechtsvormkeuze. Stel dat jullie beide een V.O.F. zouden gaan starten kunnen de bedrijfsactiviteiten die daar onderhangen altijd t.z.t. worden voortgezet in een B.V. Wanneer er voor een V.O.F. wordt gekozen raden we aan om tussen de vennoten een vennootschapscontract af te sluiten en eventuele risico's zoveel mogelijk in te dekken door bijvoorbeeld het afsluiten van bedrijfsverzekeringen en het hanteren van algemene voorwaarden.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

• 0

Bedankt voor alle reacties, Ik heb alle voor - en nadelen idd tegen elkaar afgewogen. en de financieelle risico's zijn nu op dit moment nihil, maar zoals ik al aangaf, het kan evt heel snel gaan,dus ter voorbereiding daarop hebben wij gekozen voor de BV vorm. ondanks de extra kosten en evt belasting nadelen die dat met zich meebrengt. en ook mede uit recente ervaringen in de familiesfeer is een v.o.f. een no Go.

Mvg

Richard

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar