• 0

Kosten aftrekbaar reizen en inkopen in het buitenland

Ik heb al met de zoekmachine het forum afgestruind, maar zie mijn vraag niet volledig beantwoord. Hoop dat de experts mij kunnen helpen met de volgende vragen.

Mijn vrouw en ik komen al jaren in Azië en zo ook in Bali. Mijn vrouw wil graag een webshop beginnen met kunst en cultuurartikelen die goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen zijn in Azië. Voorbeeld sieraden. Het idee is allerlei markten te bezoeken en dus lokaal in te kopen.

1) Mag zij haar reiskosten aftrekken (bijv vliegticket) of een deel daarvan

2) Hoe zit het met het importeren van goederen. Stel voor dat ze voor € 1000 inkoopt op markten (geen bonnetjes dus). Hoe gaat dat dan bij de douane, want dan moet er aangifte worden gedaan mbt invoerrechte. Hoe moet zij dat doen mbt inkopen en verkoop.

 

Alvast hartelijk dank, Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je met zakelijke motieven op reis gaat (bijvoorbeeld op een inkoopreis), dan zijn dat natuurlijk bedrijfskosten. Althans voor een gedeelte (want misschien moet je het splitsen als er ook een privébelang hier mee gemoeid is).

 

Bij invoer moeten de goederen natuurlijk bij de douane aangegeven worden. Lees hierover op de site van de belastingdienst, zou ik zeggen. Je moet wel weten hoe het e.e.a. werkt lijkt mij, zeker basale zaken zoals dit.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Peter,

Splitsen zal wel nodig zijn. Ik schat in 50/50.

Probleem met de invoer is dat er geen inkoopbonnen zijn en de waarde dus moet worden ingeschat. Ik ga eens snuffelen op de site van de BD. Ik hoop dat ik daar tenminste iets over kan vinden :-)

Link naar reactie
  • 0

Als er geen factuur is om de douanewaarde (de grondslag voor de heffing van invoerrechten en BTW) te bepalen zijn er nog een aantal andere manieren. De douane kan de waarde bepalen adhv van identieke of vergelijkbare producten die bij hen ten invoer zijn aangegeven. Of je daar wat mee opschiet?, waarschijnlijk is de kans groot dat de douane de waarde hoger inschat. Als de spullen al niet meteen in beslag worden genomen (dan betaal je niets....), er zijn nogal wat producten verboden (cultuurgoederen, namaak, bedreigde dier of plantensoorten of producten daarvan enz).

 

Verder ben je vanuit Indonesisch perspectief aan het exporteren. Ik weet niet wat de regels daar zijn maar daar moet je in principe dus ook langs de douane......

 

Link naar reactie
  • 0

Lekker zakenreisjes naar ubud maken en daar de markten afstruinen voor 'zakelijke aankopen' ;D

 

Denk dat je bij dergelijke reizen toch een klus krijgt om aan te tonen dat het zakelijk is. Ligt ook aan je huidige bedrijf. Als je nu nog niks verkoopt en dan voor 5000 euro door bali gaat touren zonder dat dit tot verkopen leidt vraag ik me af of de BD hiermee akkoord gaat..

Als je voor 600 euro vliegt, 3 dagen een hotel neemt en weer terug gaat en vervolgens voor 5000 euro verkoopt zal het wel loslopen..

 

Althans, dat is mijn visie.

 

Azie, indonesie, bali, ubud; veel toeristischer dan dat wordt het niet. al is er natuurlijk veel mooi spul te krijgen.

 

edit: ZEKER als je ook nog met je levenspartner gaat. Is het noodzaak dat hij of zij erbij is?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik Thomass,

De start is altijd wat lastig, hoewel de BD best coulant is zolang alles in het redelijke blijft. In aanvang is het goed genoeg als een deel van het ticket en een aantal dagen hotel kan worden opgevoerd. Ik ga natuurlijk met haar mee, maar die kosten blijven privé.

Mij lijkt het aantoonbaar inkopen met de verantwoording daarvan vooralsnog de grootse opgave irt export en import. Het huiswerk dus :-)

 

Dank voor je reactie!

Mvg, Bart

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.