• 0

Jongeren uitzenden bij mensen thuis

Hallo iedereen,

 

Ik ben al een tijdje bezig met het voorbereiden en uitschrijven van een business concept. Het is geen nieuw concept maar ik ben wel van plan het op een nieuwe manier uit te voeren.

 

Het concept is om jongeren uit te zenden bij mensen thuis onder de "Dienstverlening aan huis" regeling. Via deze regeling hoeft er geen btw en loonbelasting worden afgedragen. Nu geld deze regeling alleen wanner het werk word verricht bij particulieren en niet meer dan 3 dagen per week (en nog wat voorwaarde). In mijn geval is het alleen zo dat ik de klanten zal factureren en ik ook de jongeren moet uitbetalen. Ik weet dat dit systeem al word toegepast door andere bedrijven en dat het kan. Ik zou alleen niet weten hoever mijn administratieve verplichtingen dan gaan? Of zou ik gewoon de klanten kunnen factureren en mijn jongeren uitbetalen zonder extra verplichtingen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals jij het stelt is het wel heel makkelijk en werkt het niet, lijkt mij.

 

Er zijn erg veel voorwaarden en regels waar de ingehuurde mensen aan moeten voldoen. Net als de particulier die ze inhuurt.

 

Je zult alles goed moeten monitoren/administreren en bent al gauw een thuiszorginstelling die zelfstandig ondernemers in de thuiszorg en cliënten samenbrengt.

 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-dienstverlening-aan-huis.html

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Het concept is om jongeren uit te zenden bij mensen thuis onder de "Dienstverlening aan huis" regeling.

Je concept kan op zich wel, maar dan gewoon als een soort van 'uitzendbureau'. Mensen komen dan bij jou in dienst en jij bent dan vervolgens ook verantwoordelijk voor het factureren aan de opdrachtgever en het sturen van loonstroken (en afdragen van loonheffingen, ARBO, betalingen bij ziekte, etc).

 

Mijn indruk is dat je concept eigenlijk behelst de Regeling dienstverlening aan huis te misbruiken om loondoorbetaling bij ziekte (6 ipv 104 weken) te verminderen en om afdracht loonheffingen te omzeilen. Daar is deze regeling niet voor! Bovendien is de 3-dagen-regeling er alleen voor particulieren. En er moet een contract zijn tussen de werkgever en de werknemer (de jongere). De werknemer factureert zijn of haar uren keer ten minste het minimumloon (plus 8% vakantiegeld, minimaal 8,3% verlofrechten en eigenlijk ook nog 2,7% tot 3,7% voor doorbetaalde feestdagen) direct aan de werkgever.

 

Ik krijg het altijd een beetje benauwd van een regeling waarbij geen loonheffingen worden ingehouden. Geen loonheffingen vooraf betekent namelijk dat de werknemers achteraf nog wél inkomstenbelasting over hun verdiensten moeten betalen. Tricky!

 

Als je jezelf toch tussen werkgever en werknemer wil manouvreren, zie ik eigenlijk alleen een rol als bemiddelaar (het samenbrengen van mensen die werk willen doen en werk gedaan willen hebben). Dan gaat het volgens mij om tientjeswerk bij een geslaagde opdracht ("bemiddelingsfee").

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

En ja dat was dus ook eerst de bedoeling, gewoon in loondienst nemen. IK ging alleen een concurientie analyse maken en kwam er dus achter dat er naar particulieren toe TE lage prijzen worden gevraagd, er zijn al wat van dit soort initiatieven die zekerweten ook deze regeling gebruiken (https://www.seniorenstudent.nl/informatie-voor-studenten/). Dus als ik daarmee wil concurreren zal ik ook deze regeling toe moeten passen.

 

En over de loonheffingen, klopt. Alleen in mijn geval zullen het vooral jongeren en studenten zijn die toch zeer weinig inkomstenbelasting hoeven in te leveren.

 

Misschien laten zij de klanten direct de klusser betalen en factureren zij de klusser weer? Al lijkt mij dat niet logisch..

Link naar reactie
  • 0

Als je de door jou genoemde site goed hebt gelezen, heb je ook antwoord op je vraag. Het door jou genoemde bedrijf ontvangt € 12,50/uur van de zorgvrager via automatische incasso en betaalt tussen de € 7,50/uur en € 9,50/uur aan de zorggever.

 

Het is meer dan alleen een factuur versturen, innen en doorbetalen. Je wordt bemiddelaar en zult allerlei (administratieve) handelingen moeten gaan verrichten. Intakegesprekken met hulpvragers en hulpgevers, roosters, zorg-/hulpaanvragen verwerken, matchen, enz.

 

De studenten/jongeren die jij inzet, worden voor de klussen via jou gezien als ondernemer. En zullen de inkomsten via jou verkregen op moeten geven bij de aangifte IB. Dit moet m.i. goed gecommuniceerd worden naar deze groep.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ja dat had ik gelezen ja. En uiteraard komen alle vanzelfsprekende handelingen erbij kijken als bemiddelaar.

 

Mijn vraag was meer wat voor een administratieve plichtingen ik zou moeten hebben aangezien de jongeren in deze setting dus niet mijn werknemers zijn. Maar ik denk dat het duidelijk is, ik hou sowieso wel de gevraagde administratieve plichten die je normaal gesproken hebt als werkgever bij voor de zekerheid.

 

Ik zal dan ook hun loon wel bij houden zodat ik ze aan het eind van het jaar kan ondersteunen met hun inkomstenbelasting.

 

En dan zou ik goed moeten zitten toch?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.