• 0

Holding + Loondienst bij werkgever

Beste collega ondernemers,

 

als fanatiek lezer zijn mijn vragen afgelopen jaren eigenlijk allemaal beantwoord via de zoekfunctie. Echter loop ik nu tegen iets specifieks aan en ben ik benieuwd of er mensen zijn die advies, dan wel een zet in de goede richting kunnen geven.

 

Situatie:

ik ben fulltime in loondienst bij een werkgever. Inkomsten +/- 125.000 EUR bruto p/j.

Daarnaast ben ik gevraagd te participeren in een nieuw bedrijf. De constructie zou uitkomen op 1 werkmaatschappij (BV) en 3 holdings met alle 3 gelijk aantal aandelen.

De eerste opdracht is inmiddels al binnen, waarbij iedere holding een bedrag van +/- 25.000 EUR mag factureren aan de werkmaatschappij voor geleverde werkzaamheden.

Zoals het er nu naar uit ziet, is de toekomst voor de nieuwe BV rooskleurig en wordt er flinke omzet verwacht de komende 12 maanden.

 

Mijn vraag is; Krijg ik vanuit mijn holding vrijstelling voor het DGA salaris, bijvoorbeeld mede omdat ik fulltime in loondienst ben? Of ben ik verplicht om een deel te verlonen op basis van de hierboven genoemde getallen, inclusief datgene wat nog zal volgen? (De verwachting is zo'n 100.000 EUR totaal over 12 maanden).

Uitgangspunt is een situatie waarbij er zoveel mogelijk vermogen naar privé komt.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn vraag is; Krijg ik vanuit mijn holding vrijstelling voor het DGA salaris, bijvoorbeeld mede omdat ik fulltime in loondienst ben?

Nee. Je moet het gebruikelijke loon toepassen zodra je arbeid verricht voor het nieuwe bedrijf.

 

Of ben ik verplicht om een deel te verlonen op basis van de hierboven genoemde getallen, inclusief datgene wat nog zal volgen? (De verwachting is zo'n 100.000 EUR totaal over 12 maanden).

Je bent verplicht om een gebruikelijk loon toe te passen. Hoeveel dat voor jou is (minimaal € 44.000,- maar wellicht nog hoger) en wat er voor mogelijkheden zijn om dat fiscaal te optimaliseren kan een goede fiscalist je vertellen en voorrekenen.

 

Uitgangspunt is een situatie waarbij er zoveel mogelijk vermogen naar privé komt.

Ik neem aan dat je bedoelt "inkomen" in plaats van vermogen. Maar ook hiervoor raad ik je een fiscalist sterk aan: die "investering" verdien je dubbel en dwars terug.

 

 

en 3 holdings met alle 3 gelijk aantal aandelen.

En zijn alle 3 die holdings vervolgens 100% eigendom van 1 natuurlijke persoon per holding? Reden waarom ik dit vraag is omdat er anders geen sprake is van nevengeschiktheid, en er dan sociale verzekeringsplicht van toepassing is.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle response Norbert.

 

Antwoord op je laatste vraag;

Ja, alle holdings zijn volledig eigendom van 1 natuurlijke persoon per holding.

 

Wellicht een iets andere nuance; In hoeverre staat het mijn holding vrij om te investeren in andere bedrijven (bijv. via lening) en wat zijn hier de fiscale gevolgen van?

 

 

Overigens staat een afspraak met de fiscalist zeker op de agenda, maar om dat gesprek zo constructief mogelijk te laten verlopen bereid ik me graag voor met hulp van HL.

Link naar reactie
  • 0
Wellicht een iets andere nuance; In hoeverre staat het mijn holding vrij om te investeren in andere bedrijven (bijv. via lening)

Hangt alleen af wat er onderling wordt afgesproken in een aandeelhouders- of management overeenkomst (bijv concurrentie- of relatiebedingen). Verder nagenoeg geen enkele wettelijke restrictie.

 

en wat zijn hier de fiscale gevolgen van?
Niet veel. De rentebaten zijn belaste inkomsten. Of bedoel je iets anders?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Je bent verplicht om een gebruikelijk loon toe te passen. Hoeveel dat voor jou is (minimaal € 44.000,- maar wellicht nog hoger)

Formeel juist is dat 44.000 niet minimaal is, want dat kan - als dat aangetoond kan worden - lager zijn. Hoewel de wet niet voorziet in een naar rato toeberekening bij een parttime functie, kan wel worden gesteld dat een parttime functie tot een lager gebruikelijk loon leidt. Ook van belang is of de winst die gemaakt wordt aan jouw persoonlijke arbeid kan worden toegerekend.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.