• 0

Formele levering FCA

Beste,

 

sinds enige tijd importeer ik vanuit de USA custom made motor aritikelen die mijn compagnon en ik verwerken in op bestelling gemaakte cruizers. Tot op heden is de levering altijd FCA gebeurd en vindt de levering formeel plaats wanneer onze spullen in containers worden geladen. Nu heeft een partner van ons verzocht de formele levering te verplaatsen naar eerder in het traject. Na de offerte volgt een bestelling en wij krijgen bericht wanneer de artikelen in de opslag van leverancier staan. Wij boeken deze artikelen vervolgens in als externe locatie. Onze partner verzoekt nu de formele levering te verplaatsen naar het moment dat wij bericht krijgen dat de spullen in hun opslag staat. Wat voor gevolgen kan dit hebben wanneer wij akkoord gaan? Betekend deze wijziging dat wij aansprakelijk zijn vanaf het moment dat de artikelen in de opslag staat ipv wanneer het in de containers op het schip staat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Betekend deze wijziging dat wij aansprakelijk zijn vanaf het moment dat de artikelen in de opslag staat ipv wanneer het in de containers op het schip staat?

Ja. En omdat het transport dan nog niet is gestart (en het verblijf dus geen "temporary storage in the cause of transit" is) loop je dan niet alleen een transportrisico, maar ook een verblijfsrisico.

 

Op zich is dit geen ongebruikelijke methode in automotive (en landbouwmechanisatie, idem), maar je moet er wel je risicomanagement en verzekeringen op aanpassen

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst is de Incoterm FCA niet compleet zonder de overeengekomen plaats van levering. Blijkbaar het bedrijfspand van de leverancier (in de USA?), waarbij het risico niet over gaat op het moment van laden maar op het moment dat de goederen geladen ter beschikking worden gesteld aan de vervoerder.

Jullie leverancier stelt blijkbaar EXW voor, dus levering terwijl de goederen nog in zijn magazijn liggen. Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de periode dat de goederen na levering nog bij hem liggen, laden in de container, verschepen maar ook het doen van een uitvoeraangifte. Mogelijk krijg je ook te maken met lokale belastingen. Niet aan te raden tenzij je zelf controle hebt over dit soort zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.