Ga naar inhoud

Benoem je concurrenten expliciet in je ondernemingsplan?

Geplaatst:

peters80

hallo allemaal,

 

ik ben nieuw hier op het forum, na diverse malen van alles gelezen te hebben, doe ik me toch maar een keer aan melden.

 

ik ben bezig met een ondernemingsplan voor een autobedrijf. ik ben zelf automonteur en heb geen ervaring in ondernemen( nog niet) nu ben ik aan het kijken of het dus mogelijk is om zelf een bedrijf te starten.

 

ik hoop dat ik hier een beetje terecht kan met mijn vragen.

 

hier komt nu dus ook mijn eerste vraag, is het in een ondernemingsplan normaal dat je concurrenten bij naam noemt of zijn de cijfers voldoende

 

mvg T.Peters

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Featured Replies

Geplaatst:

Jerry van de Beek

Hallo T. Peters,

 

Welkom op het forum!

 

Een ondernemingsplan schrijf je in eerste instantie voor jezelf en daarnaast voor bijvoorbeeld het verkrijgen van financiering.

 

Ik zou voor mezelf de concurrentie gewoon benoemen, dat is voor jezelf (en andere) ook meteen duidelijk wie jij als je concurrent beschouwd.

 

Veel succes met je plannen.

Geplaatst:

peters80

  • Auteur

Dank je Jerry

 

Zodra ik meer vragen heb, dan meld ik me weer

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

Ja, benoemen!

 

Maar je kunt ze ook als A, B, C, enzovoort aanduiden en de betekenis daarvan in een apart bijlage toelichten.

 

Voor wie het aangaat, voeg je dat blad dan toe.

Voor wie het niets aangaat, laat je het weg.

Geplaatst:

Luuks

Tijdens mijn studie veel ondernemingsplannen moeten schrijven volgens vaste modellen en methodieken. Niet altijd volledig toegespitst op praktijk, maar met betrekking tot concurrenten het volgende: je beschrijft de concurrentie op de markt en daarnaast kijk je naar de directe en indirecte concurrenten. Zeker aan te raden om het dus wel te benomen. Zoals hierboven geschreven, het laatste gedeelte kun je weglaten wanneer het voor anderen niet nodig is om te lezen.

Geplaatst:

MPanse

Ja zeker benoemen, voor jezelf handig om te zien wie je belangrijkste concurrenten zijn.

Je kunt een concurrentie analyse maken en daarin de zwakke en sterke punten van de concurrenten benoemen. In de analyse kun je rekening houden met bijvoorbeeld de volgende factoren: prijs, kwaliteit, service en deskundigheid.

Geplaatst:

mcdelange

Ik ga mij helemaal aansluiten bij de overige reacties. Absoluut benoemen. Een ondernemingsplan moet immers helder en duidelijk zijn. Mocht het nodig zijn, kun je ze altijd nog maskeren.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.