• 0

Hoe optimaal fiscaal voordeel te halen uit financial lease via personal holding?

Beste mede-ondernemers,

 

Na weken lang tussen de bedrijven door struinen naar een antwoord voor het juist aanpakken van mijn over 3 weken te leveren zakelijke auto mbt de fiscale regels en voordelen, zou ik de vraag graag bij jullie neerleggen voor mijn persoonlijke situatie:

 

Ik ben 100% eigenaar van mijn holding welke weer 50% eigenaar van een (met mijn compagnon opgerichte) werkmaatschappij is.

 

De maandelijkse man. fee die mijn holding aan de werkmij factureert is 4840,-, Dit is opgebouwd uit:

Gebruikelijk loon (44.000,-) /12 = 3666,67

Vergoeding voor kosten zoals zakelijke mobiel etc. = 333,33

BTW (over 4000,-) = 840,-

 

Nu financial lease ik straks een zakelijke elektrische auto via mijn holding:

Maandbedrag = 1600,- (Aflossing + rente)

Bijtelling (4%) = 5080,- pj

BTW bijtelling (2,7%) = 3429,- pj (hou geen km reg bij voor privé gebruik)

MIA = 36% van max 50k = 18.000,-

(ik ben een auto liefhebber en heb het er voor over :))

 

Nu zou ik graag de volgende zaken duidelijk hebben:

 

1. Mag ik nu de 4%+2,7% = 6,7% bijtelling als fictief loon bestempelen en in mindering brengen op de 44.000,- gebruikelijk loon zodat ik mezelf het restant (35.941,-) per jaar aan loon verstrek?

 

2. Moet ik mijn man. fee nu met 1600,- verhogen zodat het (resterend) gebruikelijk loon betaald kan worden en daar bovenop de leasekosten of kan ik de man. fee op het huidige bedrag laten zodat ik minder belastbaar inkomen heb?

 

3. De MIA die van toepassing is, mag ik alleen het eerste jaar toepassen heb ik begrepen. Maar als ik de resterende maanden van dit kalenderjaar geen 18.000,- aan winst over hou, maak ik dan geen optimaal gebruik van de MIA? Als ik dit wel net haal, dan moet ik de auto ook nog (1/5) afschrijven van mijn fiscale winst en kan ik dat weer niet toepassen correct? Of zie ik iets over het hoofd nu?

 

4. Haal ik wel optimaal fiscaal voordeel met deze constructie? Er wordt door de fin leasemij aangegeven dat ik via de MIA 4500,- (25% div bel.) uitspaar maar via de ib zou ik 42% of 52% kunnen uitsparen. Of kom ik alsnog hoger dan 25% fiscaal voordeel uit omdat ik ook geen vpb betaal over die 18.000,-?

 

Het is toch nog een aardig verhaal geworden dus ik hoop dat jullie erdoorheen komen. Een antwoord op 1 van de vragen zou ik ook al erg op prijs stellen.

 

Alvast bedankt.

 

 

Shiners Recruitment B.V.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.De 4% wel, dat is fiscaal loon. De 2,7% niet. Dat zijn 'autokosten' voor de holding.

 

2.Gebruikelijk loon aanpassen kan alleen op basis van argumenten. De situatie wijzigt niet dus op het eerste gezicht is er geen reden om dit aan te passen.In overleg met je compagnon zou je de management fee moeten aanpassen. De holding krijgt er immers een last bij welke zij moet kunnen betalen.

Vraag: wie/van waaruit worden nu de je autokosten betaald?

 

3.Die MIA verlaagt je fiscale winst. Deze zal dan waarschijnlijk negatief worden. Direct voordeel heb je dan niet maar je kweekt wel een verrekenbaar verlies voor de toekomst.

Maakt de werkmaatschappij winst? Wellicht kun je de auto dan daar aanschaffen. Dan is er direct voordeel. Even afstemmen met je compagnon.

 

4. MIA in relatie tot IB/PVV is voor jou niet van toepassing, dat is voor genieters van winst uit onderneming in box I. Het voordeel bij de BV is 20% besparing VPB (in uitzonderlijke gevallen 25%: ik kom ze niet tegen in het KB) en vervolgens op die resterende 80% nog eens 25% dividendbelasting. Dan moet je dus wel winst maken en ook nog eens dividend uitkeren, in het KB niet altijd mogelijk in relatie tot het gebruikelijk loon.

 

[Mod edit: 4 berichten samengevoegd]

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0
Maakt de werkmaatschappij winst? Wellicht kun je de auto dan daar aanschaffen. Dan is er direct voordeel. Even afstemmen met je compagnon.

 

Raad ik sterk af. Als je toch een holding hebt, maar daar dan ook zo consequent mogelijk gebruik van voor persoonlijke eigendommen en overeenkomsten zoals auto's en financial lease.

 

Enerzijds houdt je zo je (vooralsnog economische) bezit buiten de risicosfeer van de werkmij, anderzijds zadel je de BV en je compagnon niet op met een verplichting die alleen jij aan gaat met de financial lease maatschappij.

 

Overigens kan ik me ook goed voorstellen dat de lessor er niet mee akkoord gaat, en bij tenaamstelling op werkmij ook financiering op naam werkmij, en dus handtekeningen van alle bevoegde directieleden/eigenaren vereist: dan moet de compagnon dus meetekenen voor de financiering van jouw auto.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zit wat in.

Echter, het is een verplichting die je aangaat dus op zich niet zo erg om die zo laag mogelijk 'in de boom' te hebben.

Als mede-eigenaar en compagnon zou ik daar toch wel enige moeite mee hebben... zeker als ik een zuinig afbetaald 2e handsje rijd :)

 

Daarnaast: het gaat om duizenden euro's voordeel. Hoeveel omzet moet je daar wel niet voor draaien.

Ga je dat voordeel dus ook delen met de mede-eigenaar/ compagnon?

 

FF serieus: als beide directeuren dit doen in min of meer de zelfde mate geef ik je gelijk. Maar juist als de ene dat niet doet of niet wil, dan moet de ander dit soort zaken niet via de werkmij doen.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

1.De 4% wel, dat is fiscaal loon. De 2,7% niet. Dat zijn 'autokosten' voor de holding.

 

2.Gebruikelijk loon aanpassen kan alleen op basis van argumenten. De situatie wijzigt niet dus op het eerste gezicht is er geen reden om dit aan te passen.In overleg met je compagnon zou je de management fee moeten aanpassen. De holding krijgt er immers een last bij welke zij moet kunnen betalen.

Vraag: wie/van waaruit worden nu de je autokosten betaald?

 

3.Die MIA verlaagt je fiscale winst. Deze zal dan waarschijnlijk negatief worden. Direct voordeel heb je dan niet maar je kweekt wel een verrekenbaar verlies voor de toekomst.

Maakt de werkmaatschappij winst? Wellicht kun je de auto dan daar aanschaffen. Dan is er direct voordeel. Even afstemmen met je compagnon.

 

4. MIA in relatie tot IB/PVV is voor jou niet van toepassing, dat is voor genieters van winst uit onderneming in box I. Het voordeel bij de BV is 20% besparing VPB (in uitzonderlijke gevallen 25%: ik kom ze niet tegen in het KB) en vervolgens op die resterende 80% nog eens 25% dividendbelasting. Dan moet je dus wel winst maken en ook nog eens dividend uitkeren, in het KB niet altijd mogelijk in relatie tot het gebruikelijk loon.

 

[Mod edit: 4 berichten samengevoegd]

 

Bedankt voor de antwoorden Daniel.

 

2. De reden dat mijn compagnon en ik een holding hebben opgericht is juist dat we geen onenigheid krijgen over lasten die verschillend zijn zoals een duurdere auto of ander mobiel abonnement.

Om je vraag te beantwoorden: De huidige autokosten worden van mijn privé rekening betaald aangezien ik mijn auto 2e hands privé heb gekocht. (nog voor het bedrijf opgericht werd)

 

3. Dus als ik het goed begrijp dan heb ik het fiscaal voordeel van de MIA sowieso 100% echter bij onvoldoende winst haal ik een gedeelte van dit voordeel er volgend jaar pas uit?

De auto via de werkmij aanschaffen is geen optie ivm bovenstaande.

 

4. In de werkmij gaan we dit jaar wel genoeg winst maken echter als mijn deel hiervan in de holding terecht komt als dividend, moet ik er 20% vpb over betalen via de werkmij als ik het goed heb. Pas daarna kan ik de MIA toepassen en het dividend van mijn holding laten krimpen correct? Dan zou dat inhouden dat ik alleen de 25% uitspaar die ik anders had moeten betalen bij uitkeren van het dividend naar privé.

Misschien is het een te simpele gedachtegang maar kunnen de volgende twee opties niet? :

 

Optie 1

Ik verhoog mijn man. fee niet maar factureer iedere maand het financial lease maandbedrag aan de werkmij als "autokosten". Als dit onder kosten mag vallen, dan blijft er dus minder winst over in de werkmij en hoeft hier dus ook geen vpb over betaald te worden, dan spaar ik dat dus uit, bovenop de dividendenbelasting.

 

Optie2

Mochten we (nog) geen winst maken dan kan ik ook geen bedrag bovenop de man. fee factureren. In dit geval zou het mooi zijn als ik het leasebedrag van de man. fee betaal en het restant (3666,67 - 1600,- = 2066,67) als belastbaar loon verwerk en uitkeer.

Shiners Recruitment B.V.

Link naar reactie
  • 0

Zit wat in.

Echter, het is een verplichting die je aangaat dus op zich niet zo erg om die zo laag mogelijk 'in de boom' te hebben.

Als mede-eigenaar en compagnon zou ik daar toch wel enige moeite mee hebben... zeker als ik een zuinig afbetaald 2e handsje rijd :)

 

Daarnaast: het gaat om duizenden euro's voordeel. Hoeveel omzet moet je daar wel niet voor draaien.

Ga je dat voordeel dus ook delen met de mede-eigenaar/ compagnon?

 

FF serieus: als beide directeuren dit doen in min of meer de zelfde mate geef ik je gelijk. Maar juist als de ene dat niet doet of niet wil, dan moet de ander dit soort zaken niet via de werkmij doen.

 

 

 

Bedankt voor de feedback Norbert. Dat is inderdaad de reden van oprichting holding's.

 

De voordelen van de MIA begrijp ik nu.

Nu zit ik alleen met het dilemma: Hoe kan ik optimaal fiscaal voordeel genieten van de maandelijkse 1600,- aan leasekosten mocht de werkmij niet genoeg winst maken om deze kosten bovenop mijn gebruikelijk loon in de holding binnen te laten komen. Als ik de 1600,- namelijk niet van mijn huidige man. fee mag betalen dan zou ik ze van mijn netto loon moeten betalen maar dan loop ik dus al het fiscaal voordeel mis én ik betaal hem uit privé terwijl hij op de holding staat..

 

Enige tips? :)

Shiners Recruitment B.V.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.