• 0

Financiering bedrijfspand (on)mogelijkheden?

Beste ondernemers,

 

Ik zit met een financieringsvraagstuk, waarvan ik de haalbaarheid moeilijk kan inschatten. Wellicht is er iemand die mij kan helpen mee te denken of een richting te geven hoe dit aan te pakken.

 

De situatie is de volgende;

 

Zelf ben ik sinds 1999 zelfstandig ondernemer en DGA van een tweetal BV's (werkmaatschappij met daarboven pensioen BV). De omzet uit de werkmaatschappij is stabiel met een lichte groei, maar hierin zitten geen grote fluctuaties omdat ik alleen werk in deze onderneming.

 

Daarnaast ben ik vennoot (samen met mijn partner) in een vrije nieuwe (3 jaar) onderneming. (VOF) , webshop). Deze webshop groeit goed en sinds begin dit jaar zitten we in een bedrijfspand met loods. De webshop levert alleen uit eigen voorraad, er is dus redelijk wat ruimte voor voorraad nodig.

 

Echter de huidige eigenaar heeft de wens uitgesproken het pand te willen verkopen. Dit is voor ons een tegenvaller omdat we dit jaar de nodige investeringen hebben gedaan. (Kantoorruimte verbouwen, magazijnstellingen, etc) Bovendien een 3e verhuizing zien we niet echt zitten met alle rompslomp van dien.

 

Ik loop nu met de gedachte het bedrijfspand via mijn holding aan te kopen en deze via vergelijkbare maandlasten te verhuren aan de webshop. Omdat het pand ook een aantal kantoorunits heeft die nu niet verhuurd zijn, wil ik ook mijn kantoor daarin vestigen. Het pand heeft daarnaast nog een aantal te verhuren kantoorunits. (Waarvan ik moeilijk kan inschatten op welke termijn ik deze zou kunnen verhuren, de huuropbrengsten zijn daardoor onzeker.)

 

Ik heb geen kennis van het financieren van zakelijk bedrijfsonroerendgoed, maar lees wel dat een financiering tot 70% gebruikelijk is, de rest zal ik dus uit liquide middelen van de holding moeten betalen. Die gedachte vind ik niet prettig, omdat ik nu vrij kan beschikken over die middelen. Ik betaal dus liever per maand iets meer of een grotere aflossing dan dat ik een groot deel van het kapitaal gebruik om een bedrijfspand te financieren.

 

Met deze vraag probeer ik dus een gevoel te krijgen met betrekking tot eventuele mogelijkheden/richtingen. Geen van de ondernemingen beschikken over een financiering anderzijds, en dat wil ik graag zou houden. Wel is het zo dat ik af en toe geld extra ter beschikking stel van de webshop om verdere groei te faciliteren.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

70% is al heel ruim. En dat je het 'geen prettige gedachte vindt' is dan heel jammer, want de meeste banken zullen naast eigen geld en een borgstelling van de BV en Holding ook een privé borgstelling vragen.

 

Kortom, als je kunt financieren door er eigen geld in te stoppen en geen verdere borgstellingen of andere zekerheden te geven, ben je spekkoper.

Link naar reactie
  • 0
Echter de huidige eigenaar heeft de wens uitgesproken het pand te willen verkopen.

Goedemiddag Sanhi,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Wat voor huurcontract heb je? Voorwaarden en looptijd?

 

Kan het pand niet gesplitst worden, zodat je een deel zonder de lege kantoorunits koopt als je dat dan toch zou willen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken!

 

Voorwaarden:

Periode voor 1 jaar, met een verlenging van telkens 2 jaar daarna. Verder geen bijzondere bepalingen, meer een algemene overeenkomst volgens ROZ.

 

De optie om te splitsen is wel besproken met de huidige eigenaar, alleen verwacht ik niet dat dit heel veel invloed zal hebben op de waarde van het gehuurde. Bovendien zie ik wel mogelijkheden om deze units op termijn te verhuren, maar wil ik mij daaraan niet 'rijk' rekenen. Daarnaast zie ik wat praktische problemen tav. nutsvoorzieningen, CV, etc.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

We zijn nu 2 maanden verder, en de financiering is eindelijk rond. Een leerzaam traject. Het was wel een geduldspelletje, maar ik kan met het resultaat meer dan tevreden zijn. Het voorstel is eigenlijk redelijk conform de openingspost. Geen borgstelling in prive, wel verpanding op de huuropbrengsten. Financiering ca. 70% van de aankoopprijs. Geen aanvullende voorwaarden. (Uiteraard dient het onroerend goed zelf wel als onderpand)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.