• 0

Inkoop bij particuliere leverancier

Een vraagje over het boeken van enkele bedragen van kunstvoorwerpen.

 

Wat ik doe: Ik heb contact met een leverancier van kunstprenten.

 

Als ik een prent verkoop aan een klant, haal ik een prent op bij die

leverancier en breng deze naar de in-lijster voor een lijst. Ik verkoop dan het gehele product (prent + lijst) onder normale btw, oftewel 21 %.

 

De leverancier is een particulier persoon.

 

Boek ik de inkoop van de losse prent met een btw percentage op 0 of op vrijgesteld?

Wat moet ik krijgen van de leverancier, dus de particulier, als bewijs? Een factuur? Wat moet hierop dan staan? Kan daar geen duidelijke info over vinden. Of is een bewijs alleen verplicht boven de 500 euro (inkoopverklaring)

Wat moet ik nog meer verplicht bijhouden? Inkoop/ voorraden? Heb eigenlijk geen voorraden, want alles is altijd gelijk verkocht.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ralph

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bij je inkoop boek je geen 0% of vrijgesteld. Je boekt dat je een prent inkoopt. Als daartoe aan jou een factuur die aan de gestelde eisen voldoet is uitgereikt kun je de BTW terugvragen en boek je dus het bedrag ex btw als inkoopwaarde. Is die factuur er niet (of voldoet hij niet aan de eisen, zodat je geen BTW terug kunt vragen) dan boek je het totale bedrag als inkoop.

 

Afhankelijk van je pakket kun je ongetwijfeld meteen boeken welk btw regime bij verkoop van toepassing zal zijn en dus boek je het in de categorie 'btw hoog'.

 

Je zou overigens kunnen overwegen prent en lijst apart te administreren en de prent als margegoed te verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Het is een verkoop uit privé bezit van degene waar de prenten vandaan komen.

 

Zal dus gen btw terug kunnen vragen, aangezien het een particulier persoon is.

 

Wat moet er dus precies op dat betalingsbewijs staan van de (particuliere) verkoper?

 

En dat boeken, ik heb de keuze uit BTW vrij, 0, 6 en 21.

Link naar reactie
  • 0

Een particulier rekent geen btw dus doe je ook helemaal niets met de btw, dus je boekt het als vrij van btw, want btw 0% is formeel wel een btw heffing.

Voor jou btw berekening bij verkoop heeft het geen invloed op de btw heffing.

 

en het is misschien verstandig met een inkoopverklaring te werken als het om grotere bedragen gaat. Boven de 500 euro is deze verklaring in elk geval verplicht.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

BTW bij verkoop lukt dus wel, gaat meer om het boeken van de prent als inkoop met als leverancier een particulier.

BTW bij inkoop is afhankelijk van de vraag of je leverancier een btw factuur uitreikt. Geen btw factuur of één die niet aan de eisen voldoet, betekent geen btw terug vragen. Zo simpel is het. Die particulier heeft niet eens een btw nummer, dus er staat geen btw op zijn factuur, dus vraag je geen btw terug.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus op vrijgesteld boeken. Gaat me puur om goede administratie.

 

Steven, ik snap uiteraard wel dat ik geen btw terug kan vragen van die particulier, daar gaat het me niet om.

 

Dan nog: wat voor gegevens moeten er op een betalingsbewijs staan voor bedragen onder de 500 euro als men van een particulier koopt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.