• 0

Consignatie contract en btw. Hoe werkt dit?

Hallo iedereen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier een antwoord te vinden op mijn vraag :)

Momenteel ben ik bezig met mijn producten in fysieke winkels te krijgen. Ik verkoop nu voornamelijk via mijn eigen webshop.

Ik heb nog geen ervaring met fysieke winkels en ik kom nu dan ook een lastig deel tegen.

Mijn vraag is, hoe bereken ik de BTW bij een consignatie contract waar we 50/50 verdelen?

Ik neem aan dat er 50/50 verdeeld wordt over de winst en ik vraag me af of beide partijen BTW moeten afstaan.

 

Ik heb zelf een poging gedaan:

Verk. prijs winkel incl BTW: 34,95

Verk. prijs winkel excl BTW: 28,88

Mijn kostprijs: 7,00

Winst: 21,88

Winst 50/50 10,94 + 10,94

 

Ik hou hier dus 10,94 aan over, maar moet ik hier dan nog BTW over afdragen? Het is al berekend over de prijs exclusief BTW. En als ik er wel BTW over af moet staan, dan hou ik er 9,05 aan over en dat is dus minder dan de winkel. Dat kan niet de bedoeling zijn denk ik. Daarom ben ik hier in de war over!

 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat iemand mij kan helpen met dit sommetje :)

 

Groet,

Anna

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om te beginnen klopt je redenering niet. BTW heeft geen invloed op winst of verlies. Hoe je het verder regelt hangt eigenlijk af van wat jij met de winkel hebt afgesproken. Ik neem aan dat jij de verkoper bent, jij krijgt dan van jouw klant 28,88 Euro+6,07 Euro BTW. De winkel levert jou in beginsel een dienst ter waarde van 10,94, zij kunnen jou dan een factuur sturen voor 10,94 Euro+2,30 Euro BTW. Ik neem aan dat de 7 Euro kosten exclusief BTW is, jouw BTW afdracht is dan 6,07 - 2,30 - 1,47 = 2,30 Euro. De winkel draagt ook 2,30 Euro af. Jij houdt er 34,95-13,24-8,47-2,30 = 10,94 Euro netto zonder BTW aan over.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier twee compleet verschillende antwoorden, die beide goed zijn, maar afhangen van wie de factuur aan de klant uitschrijft. De winkel (antwoord Roel) of jij zelf (antwoord BJM).

 

In elk geval heeft de klant niets met de verdeling te maken en krijgt gewoon 1 rekening.

- Schrijft de winkel die rekening uit, dat stuur jij achteraf een factuur over jouw deel aan de winkel.

- Schrijf jij de rekening uit, dan stuurt de winkel jou achteraf een factuur over zijn commissie.

 

Die tweede, nakomende factuur kan een verzamelfactuur over de afgelopen periode zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het wel een stuk duidelijker nu. Bedankt BJM dat je herhaalde of mijn prijs exclusief BTW was. Daar heb ik eerder toch nog een fout in gemaakt!

 

Vriendelijke groet,

Anna

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.