• 0

Kun je octrooi kosten besparen door iets snel te produceren

Als een klein zijstraatje ontwerp ik soms een meubelstuk of gebruiksvoorwerp. Ik heb al wat 3d laten printen en ben nu bezig met sites als Inventables. Die printen niet alleen maar snijden ook allerhande materialen.

Nu nog een beetje amateuristisch maar de technieken worden snel beter.

 

Ik voorzie dat we toe gaan naar 'Desk Top Producing' binnen enkele jaren. Net zoals de 'Desk Top Publishing' revolutie in de documenten wereld. Het gaat niet om grote aantallen want die zullen machinaal goedkoper blijven. Maar de prijs is voor mij niet belangrijk. Het gaat om iets anders dat ik me bedacht:

 

Kan ik de kosten van een octrooi omzeilen door gewoon enkele exemplaren van het product op deze manier te produceren en te verkopen aan klanten? Want een product wat er al is mag toch niet door iemand anders worden gepatenteerd?

 

Zo zou het supersnel naar de markt brengen van een product een oplossing kunnen zijn om een octrooi procedure te besparen. Of zie ik iets over het hoofd?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of je iets over het hoofd ziet ligt eraan wat je wilt bereiken.

 

Meestal willen octrooiaanvragers dat zij de enigen zijn die iets mogen maken, zodat ze een goede prijs kunnen vangen voor het product. Dat geeft een octrooi je.

 

Secundair (meestal toch) is het feit dat een ander geen octrooi kan nemen en daardoor jou zou kunnen laten stoppen.

 

Als dat secundaire je doel is, heb je gelijk. Anders niet, want door het zelf bekend te maken kun je ook zelf geen octrooi meer krijgen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie. Zo iets dacht ik al maar het is fijn om het nog eens te horen van een expert.

Als je echt een wereldidee hebt wat puur door het concept goud waard is zou ik ook nog steeds kiezen voor het octrooi.

Maar octrooien zijn erg duur en tijdrovend.

 

Deze tactiek van vandaag bedenken, morgen produceren, overmorgen verkopen kan volgens mij heel goed werken. Natuurlijk mag iemand anders het dan ook maken maar als jij al snel een naam opbouwt met je product heb je natuurlijk een aardige voorsprong.

 

Ik ben een beetje aan het lezen hierover en er schijnt nogal discussie te zijn of zo'n one-off eerste versie van je product nu een 'product' is of een 'prototype'. Mij lijkt dat als ik iets maak wat ik aan een aantal consumenten al heb verkocht toch echt een 'product'.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Zonder octrooi kunnen anderen inderdaad het technisch principe gebruiken. Op de vormgeving zit auteursrecht en daar kun je je op natuurlijk wel op onderscheiden.

 

Een prototype is in mijn ogen iets om aan te tonen dat wat je hebt bedacht ook werkelijk werkt zoals je dat voor ogen hebt.

Held Design / Projectmanagement / Structural Design / Functional Design

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik ben een beetje aan het lezen hierover en er schijnt nogal discussie te zijn of zo'n one-off eerste versie van je product nu een 'product' is of een 'prototype'. Mij lijkt dat als ik iets maak wat ik aan een aantal consumenten al heb verkocht toch echt een 'product'.

 

 

En wat zou dat octrooitechnisch uitmaken, of het een product of een prototype is? Misschien is dat in de US van belang, zo goed ken ik US octrooirecht niet, maar in Europa zeker niet, daar is het gewoon heel zwart wit: openbaar, al is het maar 1 exemplaar, is openbaar = geen octrooi.

 

Als je inderdaad een product hebt waarmee je in enkele maanden een reputatie kunt opbouwen heeft een octrooi inderdaad niet veel zin. Je moet geen octrooi aanvragen voor de lol, alleen als dat past in een businessplan (al is het een schetsmatig businessplan in je hoofd)

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch a.s. maandag naar Zwolle voor dat 'Bezint eer ge 3D-print' evenement waar Mikky vorige week een beschrijving van gaf.

 

Het gaat mij niet om de 'lol'. Dit is een serieuze afweging. Ik zie twee meningen over octrooien;

Aan de ene kant heb je de 'defensieven' die proberen alles geheim te houden en maximaal te beschermen.

Anderzijds heb je de 'ik begin gewoon en kies voor openheid' stroming. Tesla heeft laatst ook alle octrooien vrijgegeven omdat ze geloven in openheid en samenwerking waardoor ze zelf ook groeien.

 

Als je dan door zelf iets te "Desk Top Produceren" in ieder geval kunt regelen dat niet iemand anders een juridische procedure tegen je gaat aanspannen dan is dat denk ik wel iets om serieus te overwegen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik neig ook meer naar zo snel mogelijk produceren en publiek maken. Op die manier kun je volgens mij redelijk goed aantonen dat jij de eerste was en je hebt zowiezo al een voorsprong.

 

Zelfs als het dan nog gekopieerd wordt dan ben je toch zeker al de eerste en met een beetje creativiteit kan je mogelijke imitaties nog in je voordeel gebruiken. Maar dan moet je zelf wel 'echt' zijn en een tof verhaal achter de hand hebben denk ik.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

De product life cycle (PLC) van jouw, eventuele succesvolle producten zal relatief kort zijn door copy cats, wat inderdaad niet uitsluit dat je tijdelijk succesvol zou kunnen zijn door snel te handelen. I.p.v. een octrooi kun je namelijk ook altijd een merk vestigen op een product of serie van ideeën en introducties en daarmee een groot bereik proberen na te streven.

 

Zie 'first mover advantage' and 'first mover disadvantage'.

 

Ik mis de factoren ontwikkelkosten en octrooi enigzins in deze discussie tot nu toe. Bedoel je niet eerder modelrecht? De kosten in dit kader vallen mogelijk juist wel mee en bieden een bescherming tot 25 jaar.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik mis de factoren ontwikkelkosten en octrooi enigzins in deze discussie tot nu toe. Bedoel je niet eerder modelrecht? De kosten in dit kader vallen mogelijk juist wel mee en bieden een bescherming tot 25 jaar.

Highio, ik moet bekennen dat ik mbt het octrooirecht niet altijd precies weet waar ik over praat. Ik baseer me voornamelijk op wat ik hier op HL lees. Daar komen regelmatig verhalen voorbij dat iemand een dure en tijdrovende procedure moet doorlopen.

 

Als je in ieder geval één kant van het verhaal (het je beschermen tegen claims van anderen) kan afdekken door zelf een kleine batch te produceren is dat winst denk ik.

 

Ik probeer de mogelijkheden van 'Desk Top Produceren' een beetje te verkennen. Zo zijn er naast de voordelen ook nadelen. Bijvoorbeeld: Als ik het in een week op de markt kan brengen, kan een copycat dat natuurlijk ook.

 

Ik ga als huiswerk uitzoeken wat het verschil tussen octrooi en modelrecht is. Soms duurt het even voor het kwartje bij mij valt. Zo heb ik jarenlang gedacht dat een octrooi iets anders was dan een patent. :-[

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch a.s. maandag naar Zwolle voor dat 'Bezint eer ge 3D-print' evenement waar Mikky vorige week een beschrijving van gaf.

 

Het gaat mij niet om de 'lol'. Dit is een serieuze afweging. Ik zie twee meningen over octrooien;

Aan de ene kant heb je de 'defensieven' die proberen alles geheim te houden en maximaal te beschermen.

Anderzijds heb je de 'ik begin gewoon en kies voor openheid' stroming. Tesla heeft laatst ook alle octrooien vrijgegeven omdat ze geloven in openheid en samenwerking waardoor ze zelf ook groeien.

 

Als je dan door zelf iets te "Desk Top Produceren" in ieder geval kunt regelen dat niet iemand anders een juridische procedure tegen je gaat aanspannen dan is dat denk ik wel iets om serieus te overwegen.

 

Het is niet zozeer een kwestie van meningen. Het is eerder een kwestie van 'is een octrooi een juist middel?' En bij het ene product/businessplan is het antwoord 'ja' en bij het andere 'nee'.

 

Ik wou ook niet impliceren dat je niet serieus zou zijn. Ik wilde alleen maar aangeven dat er veel situaties zijn waarin een octrooi niets helpt voor je businessplan en alleen maar een kostenpost is, en dat een octrooi weloverwogen aangevraagd moet worden, omdat jij het nut ervan inziet, niet uit een reflex of omdat een ander zegt dat je dat zou moeten doen.

 

Ook de volgende twee zaken zijn van belang. Hier is vaak verwarring over.

 

1) een octrooi is geen vergunning om te mogen verkopen/produceren, het is een vergunning om anderen tegen te houden. DAt wil dus zeggen dat je ook met een octrooi, ook met 100 octrooien, nog steeds gemakkelijk inbreuk kunt maken op het octrooi van een ander. Een octrooi geeft dus geen bescherming tegen juridische procedures.

 

2) Je hoeft geen prototype te maken om het product niet-octrooieerbaar door een ander te maken. Beschrijf het gewoon, publiceer het ergens, en dat is genoeg. Dat publiceren kan op veel manieren: In de krant zetten, op je eigen website zetten (zorg dan wel dat die met normale zoektermen gevonden kan worden, en niet slecht 1 dag laten staan), fotograferen terwijl het op een markt/beurs demonstreert (waarbij de foto ook duidelijk moet maken wanneer dit was (desnoods laten bevestigen door enkele onafhankelijken), op youtube zetten etc.

 

Aan jezelf sturen in een aangetekende envelop, of een i-depot, of bij een notaris neerleggen: Geen goed idee, want dan is het niet publiek, en dat helpt dus niets tegen iemand anders die een octrooi aanvraagt.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

De veiligste weg is het volgende. Schrijf het zo exact mogelijk op met bijbehorende tekeningen. Doe dit op de manier zoals een octrooischrift geschreven wordt (Voorbeeld kun je nemen van een vergelijkbaar octrooi uit de databank) Lever het in bij het octrooibureau en betaal rond de 250 euro.

Ga dan gewoon produceren en verkopen. Als je na een jaar ziet dat het een succes wordt, kun je het allemaal professionaliseren. Je kunt dan kiezen om het openbaar te maken of eventueel verder het octrooi uitbouwen. In dat jaar heb je de bescherming die je wilt en de datum van registreren ligt vast.

 

Ik heb dat al met diverse ideeën zo gedaan en door de openbaarmaking na 1,5 jaar kun je het altijd zelf blijven maken en verkopen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.