• 0

octrooi bordspelen

Hallo,

Kan iemand mij verder helpen mbt octrooien op bordspelen? Mens erger je niet is van Jumbo, toch zie ik ook andere merken voorbijkomen. Wat zijn daarvoor de regels? Andere naam voor het spel of een andere vormgeving? Of zijn zij gewoon in overtreding en hebben ze geluk dat Jumbo het nog niet ontdekt heeft?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

@Taar, allereerst welkom op Higherlevel!

(En fijn dat je de correcte Nederlandse term "octrooi" gebruikt in plaats van ''patent" :) )

 

 

Kan iemand mij verder helpen mbt octrooien op bordspelen?

Een octrooi op een bordspel is zelden of nooit mogelijk: het is geen technologische innovatie(*). Je kunt een spel wel beschermen via het merk- en auteursrecht

 

(*)= soms kan het wel; bij een spel als Abalone is het bord gepatenteerd

 

toch zie ik ook andere merken voorbijkomen. Wat zijn daarvoor de regels? Andere naam voor het spel of een andere vormgeving? Of zijn zij gewoon in overtreding en hebben ze geluk dat Jumbo het nog niet ontdekt heeft?

Als het maar genoeg afwijkt van het origineel mag het, zelfs al is de werking van spel exact het zelfde.

 

Daarnaast komt de auteursrechtelijke bescherming (net als een octrooi) na verloop van tijd te vervallen. "Mens erger je niet" bijvoorbeeld stamt al uit het begin van de vorige eeuw: grote kans dat het auteursrecht al lang verlopen is, en dat alleen het merk (de naam "mens erger je niet") nog beschermd is.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast komt de auteursrechtelijke bescherming (net als een octrooi) na verloop van tijd te vervallen. "Mens erger je niet" bijvoorbeeld stamt al uit het begin van de vorige eeuw: grote kans dat het auteursrecht al lang verlopen is, en dat alleen het merk (de naam "mens erger je niet") nog beschermd is.

Dan zijn ze 3 jaar te vroeg, want de ontwerper van het spel overleed in 1948. Althans, voor de Nederlandse wet geldt het auteursrecht tot 70 jaar na het overlijden van de maker; in andere landen is dat vaak 50 jaar, dus het zou import of iets dergelijks kunnen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Ward, Scherp! Maar voor zover mij bekend heeft de ontwerper het spel niet zelf bedacht, maar is het een variant op een al veel ouder (Brits-)Indisch spel.

Mede daarom kan ik mij zo voorstellen dat het spel zelf al lang "vrij" is (ik kom ook al tientallen jaren varianten tegen, oa met auto's en vliegtuigjes die moeten worden ingeparkeerd etc) , en dat alleen de naam beschermd is

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Betekent andere vormgeving: andere kleuren of totaal andere uitstraling. Zoals een zeshoek variant of 3D.

Dit geldt dan in principe voor alle bordspelen? Uitgaande dat de oorspronkelijke naam niet gebruikt wordt....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.