Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
serdary

Hulp bij schrijven ondernemingsplan tbv BBZ-krediet

Recommended Posts

Beste lezers,

 

Momenteel zit ik in een uitdagende situatie en heb daarbij hulp nodig.

 

Mijn huidige situatie is dat ik een bijstandsuitkering ontvang en daarnaast ook bezig ben met schuldhulpverlening. Na het tekenen van de stabilisatie-overeenkomst kwam er behoorlijk wat rust in mijn leven en ik dacht: mijn schulden kan ik alsnog zelf afhandelen. Door onderzoek kwam ik bij de BBZ uit en heb inmiddels met RBZ Rotterdam eerste afspraak gehad.

 

Natuurlijk zetten ze hun kanttekening bij de schuldenconversie, echter acht ik de kans groot en haalbaar, dat ik binnen 2-3 jaar schuldvrij kan zijn en daarna een gezond bedrijf zal hebben opgericht, waarin ik in het begin mijn levensonderhoud kan garanderen.

 

Mijn ondernemingsplan, op de financieel plan na, heb ik gevoegd als bijlage. Ik heb beschreven wat ik kon en maar ik heb behoefte aan klankbord. Graag ontvang ik feedback omtrent mijn verhaal.

 

Ik ben nog bezig met het financieel plan en verwacht die later toe te voegen aan dit post.

 

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop dat iemand mij hoort en mij kan helpen om mijn droom te realiseren; het is een lastige situatie, maar zeker niet onmogelijk.

 

Met vriendelijke groet,

 

Serdar Yildirim

Ondernemingsplan_van_Serdar_Yildirim.doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Serdar,

 

Vanuit het Bbz bestaat de mogelijkheid om een coach toegewezen te krijgen om samen het ondernemingsplan te schrijven. Dit is mogelijk in het kader van de voorbereidingsperiode op het ondernemerschap.

 

Groet,

 

Theo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Theo,

 

Bedankt voor je reactie en meedenken.

 

Die optie hebben we besproken, maar door mijn schulden was het niet mogelijk. Ook de schuldhulpverlening wil dat niet, want een voorwaarde voor het in stand houden van de overeenkomst is dat je een vast inkomen dient te ontvangen en een BBZ-uitkering zien ze niet als een vast inkomen.

 

Zijn die risico's gedurende de opstartfase af te vangen, want die traject lijkt me wel wat voor mij en ik wil wel beginnen met acquisitie doen, maar dan wel in een constructie die mijn risico's afvangen.

 

Groetjes,

 

Serdar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb je ondernemingsplan vluchtig doorgenomen en naar wat hoofdpunten gekeken. Mocht ik daarbij iets over het hoofd hebben gezien, daarvoor dan alvast mijn excuses.

 

SWOT:

 

Weaknesses bestaan volgens je eigen analyse vrijwel alleen uit externe factoren waar je zelf niets aan kunt doen. Als ik dat lees, vraag ik me af of de blik waarmee naar jezelf hebt gekeken, wel scherp genoeg is.

 

Je weet dit vast, maar ik herhaal het voor de zekerheid: bij een SWOT-analyse hoor je jezelf niet af te schilderen zoals je hoopt dat je bent of zoals je wil overkomen, maar hoor je juist eerlijk te zijn.

 

Om op je weaknesses terug te komen, je geeft aan dat je schulden hebt en in de bijstand zit: wat mij dan interesseert is, zijn er persoonlijke eigenschappen die tot deze toestand hebben geleid? Dát lijken me je weaknesses te zijn.

 

Prijs:

 

Alhoewel een gemiddelde prijs nog niet de prijs is die een junior kan vragen, is 35 euro per uur wel heel weinig voor een consultant. Ik zou als klant een consultant die 35 euro rekent, simpelweg niet vertrouwen. (Ligt een beetje aan de branche; de verkoper in de telefoonwinkel zou je als een telecommunicatieconsultant kunnen zien, maar zo noemt zo iemand zichzelf niet.)

 

Je hebt het erover dat je 160 uur per week werkt; ik zou bij je strengths vermelden dat je geen slaap of vrije tijd nodig hebt. ;)

 

Ervan uitgaande dat je 160 uur per maand bedoelt; in de praktijk zal het er vaak op neerkomen dat je veel minder uren kunt factureren. (Je tarief hoort dit ook te weerspiegelen; daarmee betaal je niet alleen de dagen dat je werk hebt, maar ook de dagen dat je geen werk hebt.)

 

Wat je zou kunnen doen is een best-, een worst- en een medium-case kunnen opnemen.

 

Algemeen:

 

- Wat ik mis, is wat je nu eigenlijk wil gaan doen. Je verwacht schijnbaar dat de lezer dat tussen de regels door leest, maar je mag dat best explicieter maken. Het ziet er naar uit dat je een sjabloon gebruikt voor dit ondernemingsplan? Zat daar nergens een hoofdstuk bij waarin je omschrijft welke producten en diensten de onderneming levert? Je noemt je product nu pas op pagina 6 van de 8, ik zou ook in de inleiding hier al iets over zeggen. (Maar dat is persoonlijk, misschien heeft het sjabloon wel gelijk.)

 

- Wat ik sterk vind, is dat je onderzoek hebt gedaan naar de markt. Waar je eventueel nog naar zou kunnen kijken is wat lokaal de mogelijkheden zijn. Je zit in Maassluis, ga je dan ook klanten in Groningen aannemen? Je hebt het over de driehoek Maasluis - Rotterdam - Den Haag, wat zegt je marktonderzoek over het werk in deze regio?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Serdar,

 

Ik heb ook even naar je plan gekeken. Ik sluit me aan bij de feedback van Branko. Hij geeft waardevolle tips. Ter aanvulling nog een aantal punten van mijn kant.

 

Je geeft aan dat je start zonder personeel. Geef hierbij aan hoe je je vervanging geregeld hebt in geval van ziekte/ongeluk. Bijvoorbeeld samenwerking met een collega.

 

Geef in het plan aan welke rechtsvorm van toepassing is en geef ook aan hoe je omgaat met de specifieke kenmerken van deze rechtsvorm, bijvoorbeeld de persoonlijke aansprakelijkheid.

 

Ik mis in jouw plan nog een stuk over contracten, leverings- en betalingsvoorwaarden en verzekeringen. Hoe ga je om met risico's. Waar sluit je je eventueel bij aan.

 

Ken je Cijfers en Trends van de Rabobank? In dit onderzoek komt ICT dienstverlening uitgebreid aan de orde. Je noemt al een aantal bronnen, maar wellicht is dit nog een goede aanvulling.

 

Ik wens je veel succes met je plannen!

 

Gerdine Annaars

 

 

 


De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Serdar,

 

Wellicht is het verstandig(er) om je plan te anonimiseren. Ik geloof niet dat je er bij gebaat bent als iedereen kan lezen wie jij bent, waar je woont, en welke schulden je hebt...


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Branko,

Bedankt voor je feedback. Erg nuttig. Als je meer hebt, gooi het a.u.b. in de ring.

De SWOT-analyse is meer gebaseerd op de onderneming en niet een beeld van wat ik hoop te zijn. Mijn persoonlijke kwaliteiten heb ik in de eerste hoofdstuk beschreven.

 

Prijs

De prijs is iets wat ik nog aan het uitzoeken ben en zeker hulp nodig bij heb. Hoe bepaal je je prijs als je nieuw in de markt bent en hoe kan ik de prijzen realistischer neerzetten?

Uuuuuh  160 per week: Crisis dwingt je tot het uiterste? Ik bedoelde inderdaad 160 per maand.

Algemeen

Ik ben begonnen met een sjabloon van qredits, maar inmiddels door feedback veranderd en het gaat nog meer veranderen. Ik sta zeker open voor feedback.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Gerdine,

 

Bedankt voor je tips. Vooral die van Rabobank. Ik zal mijn plan aanpassen en later voeg ik het wel toe aan de posting. Ik hoop dat je nog een keer tijd hebt, om de aanpassingen te kijken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Serdar Yildirim

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Gerdine,

 

Bedankt voor je tips. Vooral die van Rabobank.

 

Ik heb de leveringsvoorwaarden al opgesteld en een concept Service Level Agreement, mocht het nodig zijn. Deze zal ik beschrijven en als bijlage toevoegen aan mijn plan.

 

Ik zal mijn plan aanpassen en later voeg ik het wel toe aan de posting. Ik hoop dat je nog een keer tijd hebt, om de aanpassingen te kijken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Serdar Yildirim

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste RT,

 

Ik heb er nog over getwijfeld, maar ik heb er toch voor gekozen om open te zijn. De schulden vindt ik niet overweldigend en ik ben die enige. Als mijn plan doorgaat, heb ik toch wel een kans om het zelf aan te pakken en dan kan ik daar trots op zijn.

 

Desondanks bedankt voor je zorg.

 

Met vriendelijke groet,

 

Serdar Yildirim

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De SWOT-analyse is meer gebaseerd op de onderneming en niet een beeld van wat ik hoop te zijn. Mijn persoonlijke kwaliteiten heb ik in de eerste hoofdstuk beschreven.

 

Je geeft zelf aan dat je persoonlijke kwaliteiten bepalend zijn voor de onderneming. Dan zijn die kwaliteiten, waar ze zwak zijn, ook mogelijk weaknesses.

 

Een (kleine) schuld zie ik eerder als een Threat. Als jij een winkel hebt, maar je kunt geen voorraad aanleggen, omdat je een liquiditeitsprobleem hebt, dan is dat een bedreiging. Een weakness is een eigenschap die je kunt verbeteren. Als jij in de olie zit, maar je weet niets van fracking, dan is dat een weakness. Als jij een boekhouder bent, maar je bent onzorgvuldig, dan is dat een weakness.

 

KvK vraagt zich af wie jou vervangt als jij ziek bent, maar aangezien jij je verhuurt op basis van je persoonlijke kwaliteiten, kun jij niet makkelijk vervangen worden. Dat is een mogelijke weakness. (En als je wel makkelijk vervangen kunt worden, is dat een threat.) :) Ondanks dat dit voor elke consultant geldt, zou ik ze wel in je lijstje opnemen.

 

De prijs is iets wat ik nog aan het uitzoeken ben en zeker hulp nodig bij heb. Hoe bepaal je je prijs als je nieuw in de markt bent en hoe kan ik de prijzen realistischer neerzetten?

 

Je kunt kijken naar wat concurrenten verdienen. Brancheorganisaties mogen geen lijsten met tarieven aanleggen, omdat dat al gauw als prijsafspraken wordt gezien, maar dat wil niet zeggen dat die informatie nergens te vinden is. Kijk op de websites van concurrenten. Er was een uitgeverij die ooit tarieven mat en daar een jaarlijks overzicht van uitgaf, de Tarievengids.

 

Je kunt ook kijken naar wat je in loondienst zou verdienen (kijk in vacatures, daar staat het meestal bij) en vervolgens op internet een formule opzoeken die je vertelt wat je dan zou moeten omzetten. Ik ga zelf uit van uurtarief = 2,5 maal netto uursalaris, maar daar heb je heel veel variatie in.

 

Je kunt ook kijken naar wat je nodig hebt per jaar, en daar je tarief op baseren. Zaken die je moet opvangen met je uurtarief zijn de uren dat je geen opdrachten hebt, ziekte, arbeidsongeschiktheid, vakantiegeld, dertiende maand, kosten enzovoort.

 

Als ik Google op "bepaal uurtarief" kom ik zo tientallen pagina's met informatie tegen.

 

Had je trouwens al naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering gekeken?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Branko,

 

Bedankt voor je hulp. Ik ben steeds meer aan het verfijnen en het wordt een nog betere plan, dan dat ik voor ogen had. Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Gerdine van KvK en zal spoedig een revisie posten. Daar heb ik ook een aangepaste swot-analyse.

 

Mbt tot de prijzen heb ik gegoogeld naar uurtarief bepalen ict en zo kwam ik dus aan het volgende artikel:

 

Volgens zzp-nederland.nl ligt het gemiddelde uurtarief van een zelfstandige ict-consultant op € 75 (exc.), € 90,75 (inc.) BTW.

- http://www.zzp-nederland.nl/artikel/uurtarief-bepalen

 

Ik ben ook nog andere sites aan het checken, maar blijft een grijs gebied en per persoon verschillend.

 

Ik heb de volgende lijst van verzekeringen waar ik offerte voor ga vragen. Zo hoop ik een groot deel van juridische- en financiële risico's te dekken. Naast de algemene voorwaarden en andere contracten.

 

1. Ziektekosten

2. Pensioen

3. Arbeidsongeschiktheid

4. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

5. Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

6. Rechtsbijstandverzekering

7. Bedrijfsvermogen verzekeren

8. Kredietverzekering

9. Auto verzekering

 

Zie ik nog iets over het hoofd?

 

Vriendelijke groet,

 

Serdar Yildirim

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ook uit dat je je niet oververzekert. Waar heb je bijvoorbeeld een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering voor nodig? En misschien is deze draad nuttig voor je om in te zien. AOV is interessant als je ergens hoge kosten hebt (hypotheek?), maar gezien de situatie waar je nu in zit (BBZ) vraag ik me af wat je met een AOV wil aanvullen?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tip :)

 

AOV lijk me inderdaad nog niet noodzakelijk.

Met betrekking tot bedrijfsaansprakelijkheid ben ik er niet over uit.

 

Volgens Rabobank het volgende over Bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid:

 

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt alleen dekking voor aansprakelijkheid die ontstaat door zaakschade en letselschade, en voor de gevolgschade.

 

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering biedt dekking voor zuivere vermogensschade die uitsluitend bestaat uit een financieel verlies zonder dat er sprake is van zaak- of letselschade. Een uitzondering hierop is de aansprakelijkheidsverzekering voor architecten, ingenieurs en dergelijke. Daar kunnen beroepsfouten ook leiden tot zaak- of letselschade. Daarom is de beroepsaansprakelijkheidsverzekering hier volledig geïntegreerd in de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

 

https://www.rabobank.nl/bedrijven/verzekeringen/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering/beroepsaansprakelijkheidsverzekering/?intcamp=be-verzekeren-aanvullende-verzekeringen&inttype=link-beroepsaansprakelijkheidsverzekering&intsource=bedrijven.verzekeringen.bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

 

Lijkt me dan toch dat het wel "noodzakelijk" is?

 

Nog een vraag wat me binnen schiet. Zou ik nu de afronding van mijn ondernemingsplan kunnen beginnen met acquisitie, wellicht dat ik een opdracht kan binnenhalen of alvast kan beginnen aan netwerken en relatie-opbouw.

 

Vriendelijke groet,

 

Serdar Yildirim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Allereerst bedankt voor Branko en Gerdine voor hun uitgebreide input. Ook andere reageerders wil ik bedanken voor hun input.

 

Het tekstuele deel heb ik zoveel mogelijk proberen uit te breiden en duidelijker te maken. Ik hoop dat er nog reageerders zijn die mij input kunnen geven.

 

Het financiële deel wil ik in de groep gooien op het moment dat de plan goed is verwoord en geen belangrijke zaken ontbreken.

 

Gerdine bracht me op het idee om ook netwerksessies bij te wonen. Dit lijkt mij ook een goed plan en wil langs deze weg jullie ervaringen horen en eventueel waar ik een dergelijke sessie kan bijwonen en waar ik op kan letten.

 

Erg bedankt !!

Ondernemingsplan_van_Serdar_Yildirim_revisie.doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Serdar,

 

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je de kant van een BBZ-regeling kiest. Deze regeling is primair bedoeld om bestaande ondernemers tijdelijk te ondersteunen. Ik zie nergens in jouw verhaal terugkomen dat jij nu een onderneming hebt.

 

Bij het doorlezen van jouw verhaal valt mij op dat je wel onderzoek naar de markt hebt gedaan, maar weinig of geen kennis van de huidige markt hebt. Uit jouw profiel blijkt dat je een generalist bent en geen specialist, dit blijkt ook uit jouw ondernemingsplan. De markt heeft behoefte aan specialisten. Wanneer je kijkt op sites zoals freelance.nl en computerfutures heb je vrij snel een beeld aan welke specialisten behoefte is.

Bezit je dergelijke specialisaties niet, dan wordt het een verhaal van dertien in een dozijn en kan het heel lang duren voordat je een opdracht krijgt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ pcdesk.

Jouw stelling dat de BBZ alleen voor bestaande ondernemers is, is onjuist. Het BBZ is er zowel voor starters en als voor gevestigde zelfstandigen.

 

Bijstanders die voor zichzelf willen beginnen kunnen BBZ aanvragen bij de gemeente. Daar krijgen ze eventueel begeleiding voor het schrijven van het plan, en soms ook nog een lening van max. 2K om marktonderzoek te doen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry,

 

Idd niet helemaal juist en volledig. Onderstaand de regelgeving, waarin overigens staat dat alleen vanuit (dreigende) werkeloosheid een beroep kan worden gedaan op de BBZ-regeling.

Wellicht verschilt dit per gemeente.

 

In het Bbz 2004 staan vijf categorieën zelfstandigen.

Iedere categorie krijgt passende ondersteuning.

Hieronder een opsomming;

1. Startende ondernemer

Startende ondernemers kunnen in aanmerking komen

voor ondersteuning als zij een bedrijf willen beginnen of

overnemen. Een starter moet zijn bedrijf beginnen vanuit

(dreigende) werkloosheid.

Het bedrijf van een starter moet de kans hebben om te

“overleven”. De financiële gezondheid van het bedrijf moet

te lezen zijn in het ondernemingsplan. De ondersteuning

voor startende ondernemers kan bestaan uit:

• een rentedragend krediet tot een maximum bedrag dat

geldt voor starters en een aflossing in maximaal 10 jaar;

• aanvullende uitkering voor levensonderhoud

gedurende maximaal drie jaar;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste pcdesk,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Wanneer je de wetten erbij pakt, dan zul je zien dat ik wel tot de kring van rechthebbenden behoor:

"De persoon of de echtgenoot van de persoon die uit hoofde van werkloosheid een uitkering ontvangt en die een bedrijf of zelfstandig beroep begint dat levensvatbaar is;"

http://wetten.overheid.nl/BWBR0015711/geldigheidsdatum_20-07-2015#HoofdstukII

 

Ik heb onderzoek gedaan over jouw verhaal omtrent specialist vs generalist en beide zijn heel hard nodig.

Maar wat ik wil vooral wil aangeven en wat vooral ook goed onder woorden gebracht wordt in een artikel van intermediair is dat generalisme ook specialisme, dus een vak apart is.

http://www.intermediair.nl/carriere/een-baan-vinden/vinden-en-gevonden-worden/specialisten-generalisten-waar-zijn-werkgevers-naar-op-zoek?policy=accepted&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

Ik heb al contact gehad met het RBZ en wanneer mijn ondernemingsplan compleet is ga ik de aanvraag indienen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 157 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept