• 0

Box1 of Box 3?

Beste,

 

Een week of 3 geleden heb ik de belastingdienst telefonisch een vraag gesteld. Helaas kon mijn vraag niet beantwoord worden en werd er gezegd dat ik deze vraag beter schriftelijk kan stellen. Zo gezegd zo gedaan.

Nu krijg ik een antwoord van de belastingdienst waarin ze zeggen dat de belastingdienst geen advies mag geven en dat ik dus het best een belastingadvieskantoor in de kan arm nemen...

M.a.w. ik weet nog steeds niets. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

 

Wij zijn in oprichting van een bedrijf waarmee we hulp willen bieden bij vakantieverhuur/bed & breakfast van woningen in Amsterdam. Wij maken een advertentie (copy tekst en foto's maken) die we plaatsen op verschillende boekingsites zoals airbnb. Wij beheren de kalender, beantwoorden emails, in-/uitcheck van gasten, schoonmaak van woning, linnen en handdoeken reinigen en strijken. Wij zijn voor de gasten het aanspreekpunt. Verhuurder woning heeft geen omkijken.

Om onze toekomstige verhuurders van advies te kunnen voorzien is het belangrijk om te weten of de huur inkomsten, die onze verhuurders ontvangen, belast wordt in box 1 of in box 3.

 

De belastingdienst weet wel te vertellen dat het verschil maakt of het een eigen woning of een gehuurde woning is. Maar ook dat het afhangt van de werkzaamheden die worden verricht en werkzaamheden die uit handen worden gegeven.

Als laatste geeft de belastingdienst nog mee dat; als u meerdere mensen en bureaus ingeschakeld om werkzaamheden uit handen te nemen, dan kan nog steeds sprake zijn van zogenaamd "meer dan normaal vermogensbeheer" , hetgeen de activiteit kan verplaatsen van box 3 naar box 1...

 

Is er iemand die mij kan adviseren?

Vast bedankt

Rowen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Rowen

 

Daar moet je geen advies over willen geven aan verhuurders. Ten eerste omdat er onderscheid is tussen verhuur van de eigen woning (resultaat wordt van aftrek eigen woning afgetrokken) en tweede woningen.

 

Vooral in die categorie gaat het elke keer weer om de vraag of iemand meer dan normaal vermogensbeheer pleegt. De rechtspraak daarover is zo omvangrijk dat jullie daarin absoluut geen advies kunnen of moeten willen geven. Er zijn geen kaders voor. De meesten gaan uit van box 3, totdat de fiscus anders denkt.

 

Aantal panden, bemoeienis met verhuur, financiën, onderhoud, voorkennis, marktkennis, etc etc. Menig fiscalist verslikt zich hier nog wel eens in.

 

Ik zou hierover geen uitlatingen doen aan verhuurders.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn in oprichting van een bedrijf waarmee we hulp willen bieden bij vakantieverhuur/bed & breakfast van woningen in Amsterdam. Wij maken een advertentie (copy tekst en foto's maken) die we plaatsen op verschillende boekingsites zoals airbnb. Wij beheren de kalender, beantwoorden emails, in-/uitcheck van gasten, schoonmaak van woning, linnen en handdoeken reinigen en strijken. Wij zijn voor de gasten het aanspreekpunt. Verhuurder woning heeft geen omkijken.

Om onze toekomstige verhuurders van advies te kunnen voorzien is het belangrijk om te weten of de huur inkomsten, die onze verhuurders ontvangen, belast wordt in box 1 of in box 3.

In aanvulling op het antwoord van Joost: Schoenmaker, blijf bij uw leest! Daarmee bedoel ik dat, als je verhuurders wil helpen met ondersteunende diensten, je jezelf dan ook eigenlijk dáár op moet toeleggen. Het geven van fiscaal advies lijkt me namelijk niet te horen bij het takenpakket van degene die de handdoeken strijkt. Het is simpelweg je taak niet voor de prijs die je vraagt (neem ik even aan) en bovendien mogen klanten dat ook niet van je verwachten.

 

Dat belastingadvies hebben je klanten simpelweg al moeten inwinnen voordat ze jouw in de arm namen voor ondersteunende verhuurdiensten, namelijk bij het kopen of (starten met) aanbieden van hun (vakantie)woning - niet daarna pas! Maar het lijkt me zaak dat je vooral je eigen fiscale zaken op orde hebt, en dat je niet je handen brandt aan het geven van (verkeerd) fiscaal advies (aansprakelijkheid!).

 

Ter info: Het onderstaande document vond ik overigens begin dit jaar op de website van Moore Stephens EDO Registeraccountant en Belastingadviseurs. Dit pdf-je lijkt een aardig fiscaal aanknopingspunt te bieden voor bijvoorbeeld het verhuren van vakantiehuisjes door particulieren (dus niet voor het verhuren van de eigen woning via Airbnb ofzo). Er zullen op het internet vast wel meer van dit soort documenten te vinden zijn. Laat je klanten hier gewoon zelf naar zoeken of informeren bij hun eigen boekhouder/fiscalist!

 

Fiscale informatie over vakantiewoning in Nederland

http://www.edo.nl/files/page/fiscale-informatie-over-vakantiewoning-in-nederland-februari-2015.pdf

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn in oprichting van een bedrijf waarmee we hulp willen bieden bij vakantieverhuur/bed & breakfast van woningen in Amsterdam. Wij maken een advertentie (copy tekst en foto's maken) die we plaatsen op verschillende boekingsites zoals airbnb. Wij beheren de kalender, beantwoorden emails, in-/uitcheck van gasten, schoonmaak van woning, linnen en handdoeken reinigen en strijken. Wij zijn voor de gasten het aanspreekpunt. Verhuurder woning heeft geen omkijken.

Om onze toekomstige verhuurders van advies te kunnen voorzien is het belangrijk om te weten of de huur inkomsten, die onze verhuurders ontvangen, belast wordt in box 1 of in box 3.

In aanvulling op het antwoord van Joost: Schoenmaker, blijf bij uw leest! Daarmee bedoel ik dat, als je verhuurders wil helpen met ondersteunende diensten, je jezelf dan ook eigenlijk dáár op moet toeleggen. Het geven van fiscaal advies lijkt me namelijk niet te horen bij het takenpakket van degene die de handdoeken strijkt. Het is simpelweg je taak niet voor de prijs die je vraagt (neem ik even aan) en bovendien mogen klanten dat ook niet van je verwachten.

 

Dat belastingadvies hebben je klanten simpelweg al moeten inwinnen voordat ze jouw in de arm namen voor ondersteunende verhuurdiensten, namelijk bij het kopen of (starten met) aanbieden van hun (vakantie)woning - niet daarna pas! Maar het lijkt me zaak dat je vooral je eigen fiscale zaken op orde hebt, en dat je niet je handen brandt aan het geven van (verkeerd) fiscaal advies (aansprakelijkheid!).

 

Ter info: Het onderstaande document vond ik overigens begin dit jaar op de website van Moore Stephens EDO Registeraccountant en Belastingadviseurs. Dit pdf-je lijkt een aardig fiscaal aanknopingspunt te bieden voor bijvoorbeeld het verhuren van vakantiehuisjes door particulieren (dus niet voor het verhuren van de eigen woning via Airbnb ofzo). Er zullen op het internet vast wel meer van dit soort documenten te vinden zijn. Laat je klanten hier gewoon zelf naar zoeken of informeren bij hun eigen boekhouder/fiscalist!

 

Fiscale informatie over vakantiewoning in Nederland

http://www.edo.nl/files/page/fiscale-informatie-over-vakantiewoning-in-nederland-februari-2015.pdf

 

Hallo joost en prinsRashid,

Bedankt voor jullie advies. Ik had gehoopt dat de regelgeving eenvoudig zou zijn.

Boodschap is duidelijk.

 

Bedankt,

Rowen

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.