• 0

Hoe wordt ik een importeur?

Mijn situatie is als volgt:

 

Ik ben in Kaapstad een klein maar veelbelovend kleding merk tegengekomen. Het wordt hier gerund door een klein team. Persoonlijk ben ik geïnteresseerd om dit merk over te brengen naar Nederland. Dit zou ik willen doen als importeur zijnde (in plaats van handels agent), hierbij risico dragend, maar als voordeel ook flexibel, met marketing en sales in eigen handen.

 

Er is ontzettend veel informatie te vinden over het worden van een importeur, maar ik heb moeite met het vinden van informatie met betrekking op een bestaand lokaal kleding merk. Heeft iemand een goede bron die mij hierbij kan helpen?

 

Ter illustratie van antwoorden waar ik naar opzoek ben, enkele vragen:

- dien ik mij te registreren als 'bedrijf 'in Nederland als ik over ga tot import of kan ik dit uit eigen persoon doen?

- dien ik het merk te laten registeren/beschermen (in Europa of Benelux) om het veilig te stellen?

- TARIC code: wat is de normale code voor Textile voor man en vrouw, verschillende materialen, finished product?

 

 

Hartelijk dank,

 

Janna

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Janna,

 

Je zult je inderdaad moeten registreren als bedrijf, je levert namelijk goederen tegen een vergoeding.

Je afnemers zullen het ook prettig vinden als ze een echte factuur krijgen van een officieel bedrijf met een BTW nummer.

 

Als je denkt dat je merk heel veel potentieel heeft is het wel verstandig om het te laten registreren in het gebied waar je je kleding gaat verkopen.

Houdt er wel rekening mee dat het hebben van een merkregistratie ook inhoudt dat je - als je pech hebt - ook (advocaats-)kosten moet maken om het merk te beschermen tegen inbreuk.

 

Er is ook iets voor te zeggen om gewoon te zorgen dat je de eerste bent met het merk, dat je de verkoopexclusiviteit vastlegt bij jouw leverancier en dat je alle voor de hand liggende webdomeinnamen laat vastleggen (als die nog vrij zijn). Dat is veel goedkoper dan het aanvragen en in stand houden van een merkregistratie.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 1

Kleding valt in hoofstuk 61 t/m 63 van het tarief, exacte Taric-code hangt van het soort kleding, materiaal en dergelijke. Kleding van oorsprong uit Zuid-Afrika kan op grond van de handelsovereenkomst tussen de EU en Zuid-Afrika zonder betaling van invoerrechten geimporteerd worden. Bij invoer moet de oorsprong wel aangetoond worden, d.m.v. een Eur1 certificaat of factuurverklaring.

Link naar reactie
  • 0

In de mode wordt er meestal via licensing gewerkt. Omdat collecties over verschillende werelddelen vaak verschillen. Bvb de seizoenen in Zuid Afrika en Europa lopen verschillend. Dus als zij zomermode uitbrengen wordt op dat moment wintermode uitgebracht in Europa. Weet niet in hoeverre dit van belang is tov de Zuid Afrikaanse markt en de Nederlandse markt.

Link naar reactie
  • 0

Misschien nog een kleine aanvulling.

 

Je kunt voorbeeld contracten voor importeur (of agent, maar dat wil je niet) kopen bij het ICC. Het lijkt duur maar als je daarna bij een jurist e.e.a. moet doorlopen om jezelf zeker te stellen dan heb je het direct terugverdiend.

http://store.iccwbo.org/icc-model-selective-distributorship-contract

 

Ook is het goed om te kijken of je als distributeur een alleenrecht kan krijgen voor Ned / Benelux / of zelfs EU

 

Theo van de Velde

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.