• 0

Btw tarief bij levering binnen EU aan klant van buiten EU

Dag allemaal,

 

Bij deze een "internationale" btw vraag.

Er is mogelijk een klant van buiten de Eu die toevallig een week in Frankrijk is en de goederen daar geleverd wil hebben om ze vervolgens mee te nemen naar huis (buiten de EU).

Is het mogelijk (/verstandig) om hier het 0% tarief te rekenen?

En wat is er in de praktijk nodig om dit voldoende te bewijzen administratief gezien?

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk bedacht maar dat gaat niet. Het hotel is niet de afnemer van de levering en dus ook niet de partij wiens locatie bepalend is voor de BTW.

 

Op basis van bovenstaande informatie gaat dit gewoon om Nederlandse BTW. De goederen worden vanuit NL naar Frankrijk vervoerd, maar je beschikt niet over een EU BTW-nummer van de afnemer. Dan dien je NL BTW in rekening te brengen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als de klant in een hotel verblijft kun je vragen of ze het daar voor "gast" Meneer Klant in ontvangst willen nemen. Facturering dus ook op naam van het hotel verzoeken.

Hmm... Raad je nu TS aan om het hotel ongevraagd klant te maken? Aangezien TS ook aangaf dat deze 0% btw wilde hanteren, vraag ik me af welk Frans btw-nummer je dan zou hanteren om dat te bewerkstelligen. Ook die van dat hotel?

 

Het lijkt mij eerder dat deze klant in Frankrijk gewoon moet worden behandeld als een niet-ondernemer in Frankrijk. Afhankelijk van hoe TS het geregeld heeft, lijkt me dan de Franse of Nederlandse btw van toepassing.

 

Het kan overigens zijn dat deze aankoop dan bij de grens wordt gezien als het "shoppen" binnen de EU door een niet-EU-burger. Bij het oversteken van de EU-grens zou deze persoon dan weer de btw kunnen terugvragen. Maar ik voorzie daarbij wel vragen van de Douane vanwege de gekozen methode ("U heeft tijdens uw verblijf in de EU een afstandaankoop in Frankrijk gedaan via een Nederlandse webshop?". Nou ja, good luck with that!).

 

Via een heeeeeel lange omweg heb je dan exact hetzelfde bereikt als wanneer je deze bestelling gewoon direct had geëxporteerd met factuur zonder btw.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.