• 0

Gebruik recreatiewoning in privé vermogen als flexwerkplek

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw hier op het forum, maar ben in het verleden via Google al vaak hier terecht gekomen voor antwoorden op vragen waar ik mee rondliep. Op één vraag krijg ik nog steeds geen helder antwoord...

 

Mijn vrouw en ik hebben al een aantal jaren een recreatiewoning in het midden van het land in ons gezamenlijk privébezit. Sinds een paar weken ben ik semi-vrijwillig meer gaan doen met het freelance werk wat ik naast mijn fulltime werkweek deed, omdat het contract van 1 van mijn 2 banen in loondienst beëindigd is. Ik heb daarbij het idee opgevat om de recreatiewoning te gebruiken als flexwerkplek op de dagen dat ik in het midden van het land zakelijke contacten heb. Ik kwam via Google deze discussie tegen van jaren geleden:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22388;start=15

 

Ik vraag me af of de optie die Joost oppert om een huurvergoeding per dag aan mezelf privé te betalen nu, 7 jaar later nog realistisch is en of daar bij jullie forumgebruikers meer over bekend is. Ik heb gelezen over de optie ter beschikking stelling van privé vermogen, maar volgens mij is dit voor besloten vennootschappen en niet voor eenmanszaken. Op dit moment werk ik overigens nog volgens een VAR-ROW voor twee opdrachtgevers. Ik heb begrepen dat ik dan gewoon kosten kan aftrekken van de omzet, waaronder kosten voor een flexwerkplek.

 

Ik lees graag jullie gedachten over het bovenstaande!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel:

 

Een IB ondernemer met een eenmanszaak maakt een (belastbare) winst van 100.000 euro en heeft een (privé)vermogen van 100.000 euro.

Dan is de ondernemer (normaal gesproken) circa 45.000 euro kwijt aan belasting in box 1 en dan nog eens 1.000 euro in box 3.

 

Stel nou dat hij/zij een vakantiewoning voor een ton koopt en deze in de zomer verhuurt voor 10.000 euro (aan toeristen, zeg maar). Kost wel misschien 2.000 euro, maar dan houdt hij/zij wel 8.000 euro meer hieraan over (behalve dat hij/zij natuurlijk ook wel de circa 1.000 aan bankrente moet missen, die anders bijgeschreven zou worden over het spaargeld).

De belastingen blijven overigens allemaal hetzelfde (want of je geld of een vakantiewoning hebt maakt immers geen verschil).

 

Nu is jouw voorstel om daar ook nog in te gaan werken en zodoende je winst met, bijvoorbeeld (om maar wat te roepen) 12.000 te verminderen voor de "huur". Dat zou je dan belastingvrij 'van je eenmanszaak' ontvangen.

En dus bespaar je zo’n 5-6.000 aan inkomstenbelasting…

 

Volgens mij gaat het niet op. Anders had elke 'goed boerende' ondernemer dat wel gedaan, lijkt mij.

 

En je weet het: zij zijn niet gek in 'Den Haag'.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt beide, voor de reacties.

 

Peter_CVinfo, ik begrijp wat je bedoelt, maar het gaat in ons geval over veel kleinere bedragen. Het vermogen blijft in ons geval onder de belastingdrempel. De kosten, zoals huur van de grond, onderhoud en nutsvoorzieningen worden gewoon privé betaalt. Van verhuur is geen sprake. Ook de omzet die uit de EMZ of uit ROW komt is niet gastronomisch. Precies de reden om te kijken of ik de bruto-netto verhouding binnen de regels zo voordelig mogelijk zou kunnen maken.

 

Joost, bedankt voor je reactie. Volgens jou is het dus pleitbaar om bijvoorbeeld 100 euro per dag aan huur voor de flexplek te rekenen aan "mezelf". Ik zag het zo voor me dat ik dan ook betalingsverkeer daaromtrent laat plaatsvinden van de zakelijke rekening naar de privé rekening. Kun je toelichten wat je precies bedoelt met "de huurvergoeding moet uiteraard wel zakelijk zijn"? Moet ik privé nog rekening houden met belastingen over de huurvergoeding?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.