• 0

Van bijstands uitkering naar loondienst

Omdat ik bijstandsuitkering heb, door de ontslag van me werk wat overigens weer door de gemeente komt. Wil ik graag weer in loondienst gaan.

 

In tussentijd tijdens de bijstand heb ik met anderen een IT project opgezet. Omdat het IT project in de startfase zit en gelukkig al veel media aandacht heeft gekregen. Wilde ik mezelf in loondienst zetten van het bedrijf. Het bedrijf is een Limited en een BV. Ik ben geen aandeelhouder of heb contract voor de rest.

We hebben mondelings-afspraken met elkaar wat gebaseerd is op vertrouwen binnen het bedrijf. Misschien vinden andere mensen dat misschien niet gepast om het op zo manier te doen. Maar zakendoen is ook gebaseerd op vertrouwen en kunde met elkaar.

 

Nu vroegen we ons af als het ook mogelijk is door middel van subsidie mij uit de bijstand om in loondienst te zetten. Omdat het een opstart fase is van het bedrijf hebben we meer tijd nodig om het winstgevend te maken. Voordat ik volledig geld kan verdienen wil ik graag uit de uitkering. We vroegen ons ook af als er een subsidie overgangsregeling van bijstand naar loondienst is?

 

Mijn taken binnen het bedrijf zijn duidelijk. Ik heb meer tijd nodig om het bedrijf zodanig winstgevend te maken dat ik na een halfjaar wel volledig in loondienst kan komen om zo volledig uit de bijstandsuitkering te kunnen komen.

 

Ik ben benieuwd naar de reacties! Ik kan nu wel wat tips gebruiken wat onder overheids toezicht is geen pretje. :-\

Met vriendelijke groet,

Kind Regards,

 

W.Zandstra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien kom je in aanmerking voor de Bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) . Je kunt een aanvraag indienen bij de gemeente waar je woont. Op dit forum is al heel wat geschreven over de Bbz, dus kijk hier eerst eens rond.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0
Nu vroegen we ons af als het ook mogelijk is door middel van subsidie mij uit de bijstand om in loondienst te zetten. Omdat het een opstart fase is van het bedrijf hebben we meer tijd nodig om het winstgevend te maken. Voordat ik volledig geld kan verdienen wil ik graag uit de uitkering. We vroegen ons ook af als er een subsidie overgangsregeling van bijstand naar loondienst is?

Voor werknemers is die regeling er alleen voor werknemers tussen de 18 en 26 jaar: je kunt dan als werkgever een premie korting krijgen

 

Voor startende ondernemers vanuit de bijstand zijn de regelingen veel uitgebreider, zoals Antwoord voor bedrijven ook al aangaf.

 

Onderstaand een citaat van de site van de rijksoverheid (zie link Antwoord voor bedrijven):

Kan ik met behoud van mijn bijstandsuitkering een bedrijf starten?

Ontvangt u een bijstandsuitkering en wilt u een eigen bedrijf beginnen? Dan krijgt u 1 jaar de tijd om u voor te bereiden op de start van uw bedrijf. In dit jaar behoudt u uw uitkering. Voor de kosten die u bij de voorbereiding maakt, ontvangt u een renteloze lening. De gemeente bekijkt daarna of uw bedrijf levensvatbaar is.

 

Bijstandsuitkering eindigt bij start onderneming

Als uw bedrijf levensvatbaar is, kunt u aan de slag als zelfstandige. Als zelfstandige bent u niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Uw bijstandsuitkering wordt daarom stopgezet.

 

Starterskrediet: bedrijfskapitaal bij het starten van een onderneming

De gemeentelijke sociale dienst kan u als startende ondernemer een bedrijfskapitaal geven. Hiermee kunt u investeren in uw bedrijf. Dit bedrijfskapitaal krijgt u op grond van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).

 

Kortom: wellicht zowel voor jou als de eigenaren verstandig om jouw rol / belang nog eens te heroverwegen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn andere bedrijven die mensen met behoud van uitkering in dienst nemen. En als de BV mij in dienst neemt. Dan is er toch ergens subsidie voor is of loonkostensubsidie? Misschien heb ik de vraag wat verkeerd geïnterpreteerd. ???

Met vriendelijke groet,

Kind Regards,

 

W.Zandstra

Link naar reactie
  • 0

Bij gemeenten bestaan er mogelijkheden voor een loonkostensubsidie, echter moet er wel de intentie zijn vanuit het bedrijf om je nadien in dienst te nemen. Hiervoor zou ik een afspraak inplannen met het werkgeversteam van je gemeente.

Om in aanmerking te komen voor het Bbz moet je ondernemer zijn en/of worden. Een Ltd is buitengesloten, hiermee kom je sowieso niet in aanmerking voor het Bbz.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.