• 0

facturatie holding BV naar VOF

Beste, graag zou ik advies willen hebben over het volgende:

 

kan/mag ik vanuit mijn Holding BV een management vergoeding factureren naar de VOF waar ik als natuurlijk persoon 1 van de 2 vennoten ben? voor de duidelijkheid de Holding BV en de VOF staan allebei op mijn naam

 

daarnaast is het de vraag of dit gunstig is?

 

mvg

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is hier over afgesproken tussen de vennoten?

 

(en hoe kan jij een VOF op jouw naam hebben?)

 

Op zich is er natuurlijk geen verbod op facturen sturen. Er is wel (in vele situaties) een wettelijke plicht om een factuur uit te reiken, maar een verbod om dit te doen bestaat niet (behalve misschien voor 'valse facturen' dan, want dat mag niet).

 

 

Link naar reactie
  • 0

mbt de VOF...die staat niet op mijn naam maar ik ben een van de twee deelnemers die als natuurlijke persoon deelneemt.

 

het lijkt me zinvol om een management fee te factureren aan de VOF vanuit mijn holding BV. Nu is a). de vraag of dit mogelijk is en b). of dit zinvol is

Link naar reactie
  • 0

mbt de VOF...die staat niet op mijn naam maar ik ben een van de twee deelnemers die als natuurlijke persoon deelneemt.

 

het lijkt me zinvol om een management fee te factureren aan de VOF vanuit mijn holding BV. Nu is a). de vraag of dit mogelijk is en b). of dit zinvol is

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt dus met dat "de VOF op jouw naam staat" dat jij zelf (en niet de BV) vennoot is.

 

Als de BV dan een factuur stuurt, dan lijkt dat mij gewoon kosten voor de VOF (want de BV is geen partij in deze).

 

Overigens is het natuurlijk ook helemaal niet te zeggen op basis van drie zinnen of "het zinvol" zou zijn om als natuurlijk persoon geen winst uit onderneming (uit de VOF dus) te genieten, maar loon (of dividend of niets) uit een BV (de holding).

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wacht even, je bent toch niet voor niets als natuurlijk persoon in de vof gestapt? Waarom zou je daar ineens een bv voor in de plaats willen stellen? Heb je al helder wat daarvan de fiscale gevolgen zijn? Denk aan, maar niet beperkt tot: geen zelfstandigenaftrek, geen Mkb-winstvrijstelling, wel dga-loon, etc etc.

 

En belangrijk ook, wat vinden je vennoten hiervan?

 

Groeten, Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost...ik begrijp je reaktie en zal proberen hier een aantal antwoorden te formuleren

 

mijn VOF partner is hiermee akkoord. Die wil voor de voor hem juiste redenen een VOF en dat is dan ook de reden dat we er geen BV van maken. wij komen beiden niet in aanmerking voor de startersaftrek en ik niet voor de zelfstandigen aftrek (urencriterium). Ik participeer dus in de VOF maar heb een Holding BV waarin ik ook nog in een andere BV deelneem. Voor mij is het wijzer (zeker voor de langere termijn) om de verschillende participaties uit te laten komen in mijn holding BV. Daar ik sowieso niet aan de uren norm kom heb ik liever alles in de BV structuur waar ik gezien mijn situatie niet het DGA salaris hoef uit te betalen. Wel kan ik hierin een stuk pensioen en andere reserves opbouwen.

 

Graag jouw visie

 

 

Link naar reactie
  • 0

Pensioen opbouwen levert (in ieder geval voorlopig, over de toekomst valt nog weinig te zeggen) een voorziening op, geen reserve. Maar daar heb je dan wel een (fatsoenlijk) salaris voor nodig, anders valt er weinig op te bouwen. En het kan zomaar zijn dat dat fiscaal uiteindelijk minder gunstig blijkt dan de VOF, ook zonder zelfstandigenaftrek.

 

Ik kan niet helemaal inschatten hoe je de opmerking over niet uit hoeven betalen van het DGA salaris bedoelt, dus daar kan ik ook weinig zinnigs over zeggen. Misschien heb je over alle beren die ik op de weg zie wel heel goed nagedacht, maar dat kan ik niet uit je berichten opmaken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wanner ondernemers het over "pensioen opbouwen" hebben, is mij gebleken dat daar (vaak of soms) een heleboel verschillende dingen mee bedoeld worden:

"De zaak is mijn pensioen"... enzovoort.

 

En dan wordt (heb ik ook gemerkt) graag zo min mogelijk salaris 'verdiend' (anders moet je loonheffingen afdragen en dat wordt als 'zonde' ervaren).

Dus er wordt zo veel mogelijk geld opgepot in de BV, als "pensioen".

 

En natuurlijk is dat ook een vorm van oudedagsvoorziening (hoewel het eigenlijk geen pensioen is).

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.