• 0

leegwaarde ratio, te verhuren pand in box 1 of 3 ivm HIR, verrekenbare verlieze

Hallo allemaal,

 

ik heb de volgende 3 vragen;

 

1. Weet iemand waarom de leegwaarde ratio alleen geldt voor woningen en niet voor bv. een winkelpand? Ik verhuur nl. een woon-winkelpand (onder een winkel, erboven een appartement) en de belastingdienst houdt vol dat de leegwaarderatio alleen geldt voor woningen, maar kunnen niet uitleggen waarom niet voor woon-winkelpanden.

 

2. Een klant van mij is zijn pand aan het verkopen. Dit pand staat nu nog op zijn balans als ondernemingsvermogen, maar dat is het eigenlijk niet meer omdat men inmiddels in een huurpand zit. Wel verhuurt men het pand nog. Inkomsten in box 1 dus. Nu is hij het pand aan het verkopen en vraagt of hij de boekwinst die op het pand gemaakt gaat worden niet in de herinvesteringsreserve kan doen om zo de belastingafdracht van de boekwinst de eerste 2-3 jaar te vermijden. Hij wil dan binnen 3 jaar een nieuw pand kopen en weer gaan verhuren. Normaliter zou je zeggen, doe dat in box 3. Maar hij vind het zonde om met de fiscus af te rekenen (en nog want andere schulden) en dan niets meer te hebben en daarom dus liever weer een pand aan te kopen dat hij kan gaan verhuren, al is dat in box 1. Maar ik vraag mij dan wel af, mag dit van de fiscus? Want het is geen ondernemingsvermogen meer. Daarbij, als het wel mag, is het wel slim om te doen, gelet op de netto-inkomsten in box 1?

 

3. Mogen verrekenbare verliezen van de BV -die opgeheven gaat worden- meegenomen worden naar de eenmanszaak , die net opgestart is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.