• 0

Artikel 23, maar toch een BTW Factuur van PostNL

Hey Mannen!

 

Ik heb in september een vergunning artikel 23 gekregen (jeej), maar nu krijg ik vorige week goederen binnen (uit USA), waar ik toch BTW over moest betalen via PostNL.

 

Ook vreemd: De geschatte waarde was 295,07 terwijl het meer richting de 3000 ging.

 

Van een andere leverancier uit China kreeg ik in September ook goederen en die werden niet aangeslagen, die kwamen ook met een ander postorder bedrijf.

 

Nu ik mijn papieren probeer op te zoeken kom ik er achter dat er geen document op het pakket zat. Deze heeft de vrouw bij het postkantoor er af gehaald en heeft mij alleen de PostNL factuur overhandigd.

 

Ik kan dus niet checken of de verzender vergeten is mijn BTW nummer op de goederen te schrijven of dat het een fout is van PostNL.

 

Voordat ik in de PostnHELL klantenservice terecht kom vraag ik jullie even om raad.

 

Is het handiger om deze gewoon "zoals vroeger" in de belasting aangifte op te nemen of toch veel tijd steken in bezwaren en telefoongesprekken. Door hun verkeerde aanslag gaat het namelijk maar om 13 euro afhandelingskosten.

 

Thanks,

 

Ruben

 

 

Ik verkoop massageballen en Speed Ropes :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belangrijk is dat POSTNL ook weet wat jouw BTW nummer is. Dit moet dus op de instructies staat aan hun danwel verwerkt worden in jullie verzend/ontvangst adres en je zal het BTW nummer dus moeten delen met je leverancier. Het lijkt er nu op dat POSTNL de inklaring als particulier heeft gedaan.

 

Dat er veel pakketten foutief en niet worden aangegeven is inmiddels bekend maar als valt en staat met het papierwerk wat er door de leverancier bij wordt gedaan. Wellicht heeft jullie leverancier een compleet andere factuur bij de zending gedaan.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Even hier op inhakend omdat ik al vaker met hetzelfde ben geconfronteerd.

 

In het verleden is het misgegaan omdat niet de exacte bedrijfsnaam en btw nummer op de verzending stond.

 

Maar zelfs nu heb ik die gegevens er 100% op staan en nog krijg ik van postnl facturen met handelingskosten en btw...

 

PostNL stopt zijn kop in het zand en wijst naar de douane, als je de douane opbelt dan breekt het lachen zich al bijna uit over de puinhoop bij PostNL... en ze verwijzen mij dus ook terug.

 

Een pakket dat ik van de week binnen kreeg,

Waarde pakket ca. 30 euro.

BTW 5,xx en 13 euro handelingskosten.

 

Nu kan ik die btw wel terugvorderen maar ik vraag me af omdat de BTW ten onrechte is of die handelingskosten nog wel van toepassing zijn hierin? Want als er geen BTW geheft was had ik die factuur ook niet gehad.. En als topper bovenop het verhaal. Het pakket zat in een kunststof envelop van PostNL waarmee verhuld werd dat het pakket bijna geheel total loss is gegaan in transport.

 

Nu gaat het gelukkig niet om schokkende bedragen maar ik ben wel benieuwd of iemand kan aangeven wat PostNL hierin nu wel en niet mag doen. Want ze lappen artikel 23 volledig aan hun laars.

Link naar reactie
  • 0

Dat PostNL naar de douane wijst `zou` kunnen. Dat de douane hard moet lachen lijkt mij logischer. Wel merk ik op dat PostNL waarschijnlijk niet de artikel 23 aan zijn laars lapt maar onjuiste BTW nummers in de aangifte vermeld.

 

Echter zou dit voor PostNL heel simpel aantoonbaar gemaakt moeten kunnen worden.

 

Dat er hierbij handlingkosten worden belast vind ik elk een logisch verhaal. PostNL heeft immers een handling moeten doen(douane aangifte) of dit nu op 0 uitkomt of niet zou hierbij niets moeten uitmaken.

 

Ik zou de deur spreekwoordelijk door kunnen sluiten als wij voor douane aangiftes geen geld meer mogen vragen omdat er geen invoerrechten en BTW zijn verschuldigd.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Een pakket dat ik van de week binnen kreeg,

Waarde pakket ca. 30 euro.

BTW 5,xx en 13 euro handelingskosten.

Nu kan ik die btw wel terugvorderen maar ik vraag me af omdat de BTW ten onrechte is of die handelingskosten nog wel van toepassing zijn hierin? Want als er geen BTW geheft was had ik die factuur ook niet gehad

Ik ben het met Maarten eens, ook als het op nul uitkomt moet er aangifte gedaan worden.

De BTW is in beginsel terecht geheven omdat er bij een zending van >22 Euro (excl. verzend/verzekeringskosten) immers BTW geheven wordt. Quote van PostNL:

 

"Voor een postzending die vrijgesteld is van BTW en/of douanerechten en waar geen aangifte voor is gedaan, brengt PostNL geen inklaringskosten in rekening"

 

Artikel 23 is geen vrijstelling dus PostNL doet terecht aangifte. Terugvorderen is zinloos, PostNL zou hiervoor een teruggaafverzoek moeten doen, alleen voor de BTW dat door de douane afgewezen zal worden omdat er geen invoerrechten geheven zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.