Samen met twee andere aandeelhouders hebben wij 1 Holding BV met twee werkmaatschappijen.
Sinds 1 januari 2013 huren wij een aantal ruimtes in een bedrijfspand (onderhuur van hoofdhuurder) waarin onze beide werkmaatschappijen gevestigd zijn.
De huurovereenkomst is tussen onze Holding BV en de hoofdhuurder (Die de ruimtes dus aan ons onderverhuurt).
Nu is er in de afgelopen tijd slechts 1 overeenkomst getekend, die betrekking heeft op 2 ruimtes. Omdat wij gegroeid zijn konden wij 2 extra ruimtes erbij huren, wat zonder problemen snel geregeld werd door de hoofdhuurder.
In Q1 2014 hebben wij ooit informeel besproken dat wij het prettig zouden vinden dat wij de huurovereenkomst zouden kunnen verlengen tot een totale duur van 5 jaar, dus effectief tot 31-12-2018.
Dit is nooit schriftelijk noch mondeling bevestigd door de hoofdverhuurder.
In de tussentijd (ruim 17 maanden), is er bij onze onderneming behoorlijk veel veranderd. Ik heb besloten om 1 werkmaatschappij over te nemen en zelfstandig met dit bedrijf verder te gaan.
Daarom heb ik aangegeven bij de hoofdverhuurder, dat wij 1 van de 4 gehuurde ruimtes niet meer nodig hebben en dus niet meer willen huren.
Wij zeggen het contract dus niet op, maar willen minder ruimte huren.
Daarbij respecteer ik de 6 maanden opzegtermijn van het getekende contract.
Nu zegt de hoofdhuurder ineens, dat net vorige maand is afgesproken met de eigenaar van het pand dat zij het pand voor 5 jaar gaan huren, en dat dit specifiek op ons verzoek geweest is.
Daarom zegt de hoofdhuurder nu dat onze overeenkomst tot 31-12-2018 geldt en dat een aanpassing in de huur tot die periode niet mogelijk is.
Nogmaals, wij hebben geen enkele overeenkomst getekend of contractsvoorstellen gezien, o.i.d. behoudens het initiële contract (dat slechts voor 2 van de 4 ruimtes is opgesteld.
Ik heb er geen zin in om het op de spits te drijven, dat zou ook niet bevorderlijk zijn voor de sfeer, maar wat zijn in deze situatie onze rechten/mogelijkheden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Luxorm
Luxorm
Goedemiddag,
Ik heb een vraag over de volgende situatie.
Samen met twee andere aandeelhouders hebben wij 1 Holding BV met twee werkmaatschappijen.
Sinds 1 januari 2013 huren wij een aantal ruimtes in een bedrijfspand (onderhuur van hoofdhuurder) waarin onze beide werkmaatschappijen gevestigd zijn.
De huurovereenkomst is tussen onze Holding BV en de hoofdhuurder (Die de ruimtes dus aan ons onderverhuurt).
Nu is er in de afgelopen tijd slechts 1 overeenkomst getekend, die betrekking heeft op 2 ruimtes. Omdat wij gegroeid zijn konden wij 2 extra ruimtes erbij huren, wat zonder problemen snel geregeld werd door de hoofdhuurder.
In Q1 2014 hebben wij ooit informeel besproken dat wij het prettig zouden vinden dat wij de huurovereenkomst zouden kunnen verlengen tot een totale duur van 5 jaar, dus effectief tot 31-12-2018.
Dit is nooit schriftelijk noch mondeling bevestigd door de hoofdverhuurder.
In de tussentijd (ruim 17 maanden), is er bij onze onderneming behoorlijk veel veranderd. Ik heb besloten om 1 werkmaatschappij over te nemen en zelfstandig met dit bedrijf verder te gaan.
Daarom heb ik aangegeven bij de hoofdverhuurder, dat wij 1 van de 4 gehuurde ruimtes niet meer nodig hebben en dus niet meer willen huren.
Wij zeggen het contract dus niet op, maar willen minder ruimte huren.
Daarbij respecteer ik de 6 maanden opzegtermijn van het getekende contract.
Nu zegt de hoofdhuurder ineens, dat net vorige maand is afgesproken met de eigenaar van het pand dat zij het pand voor 5 jaar gaan huren, en dat dit specifiek op ons verzoek geweest is.
Daarom zegt de hoofdhuurder nu dat onze overeenkomst tot 31-12-2018 geldt en dat een aanpassing in de huur tot die periode niet mogelijk is.
Nogmaals, wij hebben geen enkele overeenkomst getekend of contractsvoorstellen gezien, o.i.d. behoudens het initiële contract (dat slechts voor 2 van de 4 ruimtes is opgesteld.
Ik heb er geen zin in om het op de spits te drijven, dat zou ook niet bevorderlijk zijn voor de sfeer, maar wat zijn in deze situatie onze rechten/mogelijkheden?
bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50800-aanpassen-huurovereenkomst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag