• 0

Autokosten activeren balans

Hallo,

 

De KIA regeling is niet meer te gebruiken voor personenauto's die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer. Nou heb ik een auto gekocht op zaak en die kosten dienen geactiveerd te worden op de balans. Gezien een lopende discussie over onderstaand onderscheid (wel/niet activeren balans). Graag jullie commentaar.

 

WEL activeren op balans:

1. Auto

2. Af-fabriek opties

 

NIET activeren op balans:

3. Afleverkosten, RDW kentekenregistratie etc.

4. Extra fabrieksgarantie tegen meerprijs (>450,-)

5. Accessoire dealer (achteraf aangebracht maar wel > 450,- in kosten)

 

Graag jullie commentaar.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk zou ik de totale autokosten, uiteraard ex btw, activeren en het geheel zakelijk zien als 1 aanschaf.

 

Zover ik weet is het onderscheid in opties af fabriek en opties achteraf bij de dealer ingebouwd alleen van belang voor de bepaling van de catalogusprijs en de daarmee samenhangende bijtelling voor privegebruik.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

nou... ik kijk toch liever naar wat ik direct als kosten kan nemen, want waarom zou je de kosten rijklaar maken over 5 jaar gaan afschrijven als dat niet hoeft.

 

Het enige wat ik mogelijk WEL zou activeren dat nu bij niet staat is de accessoire die bij de dealer word gekocht.

Criterium daarvoor is hoe vast het aan de auto is verbonden. Stel het zijn, even voor het voorbeeld 2 uitneembare kinderzitjes dan zijn het kosten, maar laat je er een extra striping op plakken dan komt het op activeren aan omdat je die striping niet van de auto haalt bij verkoop en ook niet kan overzetten op een andere auto..

 

Kortom de keuze bij accessoires hangt af van het soort, zit het vast aan de auto en is het moeilijk te verwijderen en blijft het bij de auto bij verkoop dan activeer je mee. is het een los onderdeel dat je makkelijk van de auto haalt en hoogst waarschijnlijk niet mee doorverkoopt dan neem je het als kosten.

Link naar reactie
  • 1

Als bijdehand antwoord zou ik kunnen zeggen als het voor een kinderdagverblijf zou zijn, het wel zakelijke kosten zijn.

 

maar ja klopt, normaal gesproken zijn kinderzitjes privé, ik kon zo snel geen ander voorbeeld bedenken ter illustratie van verschil tussen losse / uitneembare accessoires en "vaste" accessoires. maar het hoofddoel was uitleggen van dat verschil en niet de fiscale aftrekbaarheid bepalen. want ik weet niet eens wat voor accessoire er wordt gekocht.

Probleem bij dit soort vragen is als je voor vraag elke hoek en uitzondering wil afdekken klinkt een antwoord al snel als een ministeriële verantwoording op een Kamervraag i.p.v. een antwoord op een praktische vraag van een ondernemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.