Ga naar inhoud

Zorgplicht domeinnamen bij uitblijven betaling

Geplaatst:

Wija

Goedendag,

Als bureau in internetmarketing hosten wij onder andere domeinnamen. Graag zou ik meer willen weten met betrekking tot de zorgplicht van ons als bureau naar onze klanten toe.

Wij registeren voor klanten domeinnamen waarbij zij zelf als domeinnaameigenaar worden ingesteld. Hiervoor betaald de klant jaarlijks een bedrag voor onderhoud en beheer.

Nu komt het (gelukkig zelden) voor dat een bedrijf het hoofd niet boven water houdt, waarbij de betaling voor de domeinnaam niet meer wordt voldaan en het bedrijf failliet wordt verklaard.

De vraag hierbij is, tot hoever gaat mijn zorgplicht naar de klant toe?

-Van wie is de domeinnaam in deze situatie (er wordt immers niet meer voor de service betaald)?

-Moet ik deze domeinnaam voor de klant vasthouden?

-Mag ik bij uitblijven van betaling na contractdatum de domeinnaam vrijgeven?

-Moet ik gezien mijn zorgplicht ook rekening houden met een doorstart na contracttermijn?

-Moet ik de domeinnaam afstaan aan een curator?

Ik hoor graag van u.

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

Goedendag,

Als bureau in internetmarketing hosten wij onder andere domeinnamen. Graag zou ik meer willen weten met betrekking tot de zorgplicht van ons als bureau naar onze klanten toe.

Wij registeren voor klanten domeinnamen waarbij zij zelf als domeinnaameigenaar worden ingesteld. Hiervoor betaald de klant jaarlijks een bedrag voor onderhoud en beheer.

Nu komt het (gelukkig zelden) voor dat een bedrijf het hoofd niet boven water houdt, waarbij de betaling voor de domeinnaam niet meer wordt voldaan en het bedrijf failliet wordt verklaard.

De vraag hierbij is, tot hoever gaat mijn zorgplicht naar de klant toe?

-Van wie is de domeinnaam in deze situatie (er wordt immers niet meer voor de service betaald)?

Van de klant

-Moet ik deze domeinnaam voor de klant vasthouden?

Wat heb je afgesproken? Normaal is dat je zegt 'niet betalen is niet verlengen'

-Mag ik bij uitblijven van betaling na contractdatum de domeinnaam vrijgeven?

Zie boven

-Moet ik gezien mijn zorgplicht ook rekening houden met een doorstart na contracttermijn?

Dat mag de curator (als die er is) zelf regelen.

-Moet ik de domeinnaam afstaan aan een curator?

Ja, in beginsel wel.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Highio

Domeinnaam opheffen

Ben je registrar or reseller? En hoe luiden (beide) AV?

Spreken we over .nl-domeinregistratie en webhosting? Dat tweede kost namelijk veel meer aandacht.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator

Strikt genomen is de klant niet de eigenaar maar slechts de houder van een domeinnaam.

Je koopt een domeinnaam niet, maar huurt deze als het ware voor bepaalde tijd. Wordt de huur niet verlengd, dan eindigt het houderschap automatisch van rechtswege na de vooraf bepaalde tijd.

Een domeinnaam wordt bovendien niet onmiddellijk opgeheven, maar eerst in quarantaine geplaatst. Alleen de oorspronkelijk geregistreerde domeinnaamhouder heeft dan 40 dagen het recht om de domeinnaam uit quarantaine te halen. Je voldoet ook daarom aan je zorgplicht indien je de registratie niet verlengt, want de houder heeft daarmee ruim voldoende tijd om de domeinnaam effectief te beschermen.

Geplaatst:

Wija

• Auteur

Domeinnaam opheffen

Ben je registrar or reseller? En hoe luiden (beide) AV?

Reseller

AV:

De domeinnaam X behorende bij het pakket dient bij de beëindigingsdatum verwijderd te zijn van onze DNS servers. Dit kan gebeuren door verhuizing van de domeinnaam naar de nieuwe provider of door opzegging van de domeinnaam door de klant. Als de domeinnaam nog draait op onze servers na de beëindigingsdatum wordt het contract automatisch voor de periode X verlengd.

Spreken we over webhosting en .nl-domeinregistratie?

Dit is correct. 90% zijn .nl domeinnamen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.