• 0

Binnenkort werkloos maar heb ook eenmanszaakje. Graag advies!

Zoals het er nu naar uitziet kom ik binnenkort via een vaststellingsovereenkomst in de WW. Ik heb ook sinds een paar jaar eenmanszaakje erbij eigenlijk voor 1 klant waar ik maar zo'n 8 uur per maand tijd aan besteed. Bij mijn werkgever heb ik altijd 40 uur meer als 9 jaar gewerkt. Ik heb natuurlijk al wat rond gelezen hier op het forum maar heb nog niet echt antwoord op deze vraag:

 

- Sommigen spreken erover om volledige uitkering te behouden je beter kan uitschrijven bij KvK.

- Andere berichten lees ik dat ik gewoon recht heb op volledige WW en bij de aanvraag gewoon die 8 uur p/mnd kan doorgeven en daar een vrijstelling voor krijg met behoud van volledige uitkering. Wel met als gevolg dat ik sollicitatieplicht heb.

- Of kan ik beter nu uitschrijven en dan bij aanvraag van WW opnieuw kiezen samen met de werkcoach te overleggen om een eigen bedrijfje te starten.

 

Dus kort gezegd komt het er op neer ... zal ik me uitschrijven of hoef ik mij geen zorgen te maken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Goedemiddag Dabase,

 

 

Ik begrijp dat je wilt weten of je je beter uit kunt schrijven bij de KvK of dat je bij de aanvraag WW gewoon kunt aangeven dat je sinds een paar jaar een eenmanszaakje hebt.

 

Het laatste is het gemakkelijkst.

 

Het gemiddelde aantal uren dat je per week als zelfstandige werkte in de 26 weken voordat je werkloos werd, zijn je ‘vrijgestelde uren’. Dat betekent dat wij deze vrijgestelde uren niet van je WW-uitkering aftrekken.

 

Omdat wij je WW-uitkering per maand betalen, rekenen wij je vrijgestelde uren om naar een gemiddeld aantal uur per maand. Wij gaan hierbij uit van een gemiddelde van 21,75 werkdagen per maand.

 

Ga je tijdens je WW-uitkering meer uren als zelfstandige werken? Dan ben je voor die extra uren geen werknemer meer, maar zelfstandige. Daarom verrekenen wij in dit geval deze extra uren wel met je WW-uitkering. Je wordt dan dus gekort op je uitkering.

Je geeft al je gewerkte uren door met het formulier Inkomstenopgave.

Voor actuele informatie over het in de WW komen terwijl je als zelfstandige werkt zie hier.

 

Ik wens je een goede voortzetting van het zelfstandig ondernemerschap en hoop dat je snel een nieuwe baan zult vinden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Hmm UWV,

 

Jullie schrijven dat Dabase zich geen zorgen hoeft te maken omdat hij wordt vrijgesteld voor de uren dat hij/zij als zelfstandige werkt. Met gemiddeld 2 uur per week werken voor 1 klant vermoed ik dat de belastingdienst Dabase niet als zelfstandige ziet voor de inkomstenbelasting en met 1 klant voor 8 uur per maand is er ook zeker geen sprake van een (terechte) VAR WUO. Als ik de uitleg op jullie site lees beoordelen jullie ongeveer op dezelfde manier of iemand voor de uren als zelfstandige wordt vrijgesteld.

 

Namens DaBase daarom de aanvullende vraag, wat er met diens uitkering gebeurt als jullie bij aanmelding voor de ww de inkomsten uit de eenmanszaak beoordelen als 'overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden'? Dat kon ik zo snel niet vinden op uwv.nl en ben benieuwd of er dan wel wordt gekort op de uitkering.

 

@dabase Welkom op Higherlevel.

 

Slim dat je je vraag hier stelt, maar weet je al wat je zelf straks het liefst zou willen?

Een andere (fulltime) baan zoeken naast je eenmanszaak?

Of zou je wel fulltime voor jezelf willen gaan werken met behulp van de startersregeling van het UWV?

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Vraag je ook af

a. Wat jouw ondernemende activiteiten voor jou betekenen, psychologisch gezien. In de WW zitten is geen pretje, het kan goed zijn dat deze activiteiten je helpen 'sane' te blijven.

b. of je wilt groeien met dat ondernemen of dat het prima is zo, want van wat ik gehoord heb (correct me if I'm wrong) kan het best een gemekker zijn als je wisselende inkomsten hebt uit je eigen activiteiten. Van de constructie waarbij je geholpen word je eigen bedrijf op te zetten of te laten groeien moet je je niet al te veel voorstellen; dit zijn vooral theoretici die weinig snappen van hoe ondernemen of zelfstandige zijn werkt, hoe het voelt, wat je nodig hebt, hoe je anno 2015 je bedrijf laat groeien.

Link naar reactie
  • 0

Als opstart voor nieuwe werkzaamheden, en in je sollicitaties is het bijna cruciaal aan te kunnen geven dat je bezig blijft. Zeker als dat langer zal duren.

 

De ww is tegenwoordig niet meer zo lang. Kom je daarna richting bijstand, dan zal het van de gemeente afhangen hoe zij hier mee omgaan. Vandaar ook de verschillende reacties: voor een ieder is dat anders.

Daar geldt echter niet meer een 8 uur werken (en 32 uur uitkering). maar een aanvulling tot min niveau.

 

ik zou zeker niet nu stoppen, en daarna, in overleg met een werkcoach of met bijv extra gelden, een doorstart maken. De mogelijkheden daar zijn zeer beperkt, en fondsen als die er al zijn moet je later terugbetalen. Op de startersdag, afgelopen zaterdag, is dit nog maar eens bevestigd.

Link naar reactie
  • 0

Let er wel op dat als je nu een gemiddelde had van 8 uur per maand en je vervolgens terwijl je in de ww zit, tijdelijk een betere maand hebt van bijvoorbeeld 16 uur, dat je vanaf dat moment maandelijks voor die 16 uur gekort wordt op je ww. Ga dus niet tijdelijk meer dan die 8 uur als zelfstandige werken voor bijvoorbeeld een extra opdracht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.