• 0

2 beroepen, 1 Linkedin-account

Niet iets wat speelt, maar ik vroeg het me af...

 

Op Linkedin mag je, als ik het goed begrijp, slechts één account hebben. Voor veel mensen is dat voldoende, maar ik ken ook ondernemers die twee totaal verschillende beroepen hebben.

 

Hou zouden zij Linkedin moeten inzetten? Moeten zij duidelijk maken dat zij inderdaad Pietje Puk de slager en Pietje Puk de jazzpianist in één en dezelfde persoon zijn? Of moeten ze juist één beroep helemaal niet vermelden en het andere naar de voorgrond halen? Of iets anders?

 

Ik heb hier op het web naar gezocht, maar het meeste wat ik tegenkwam waren van die goeroeartikelen met Hele Duidelijke Meningen (Vijf Eenvoudige Stappen enz.). Wel leek er iets van een consensus te bestaan dat twee aparte accounts een slecht idee is wegens tegen de AV.

 

Zelf denk ik dat het hebben van twee beroepen in sommige gevallen een gebrek aan focus kan zijn; je doet X, maar je wil Y doen, maar omdat de omzet uit X comfortabel wordt behaald blijf je in een spagaat hangen. De vraag is dan niet zozeer "hoe pak ik Linkedin aan?", maar "hoe snij ik de navelstreng naar X door"? Het Linkedinprobleem lost zich daarna vanzelf op.

 

Ook de slager-jazzpianist heeft misschien geen probleem, want wat moet zijn slagerskant nou met Linkedin? Maar er zullen ook kunstschilder-socialmediagoeroes overblijven en ik kan het hen niet kwalijk nemen dat ze drie dagen als de een en drie dagen als de ander werken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als je twee beroepen/ondernemingen hebt die elkaar niet complementeren. Dan neem ik aan dat je voor beide een eigen email account hebt, dus kun je 2 profielen aanmaken.

 

Social media, en dus ook LinkedIn, is met name bedoeld om mensen aan je/je bedrijf te verbinden, te netwerken. Om dat te onderhouden dien je niet alleen een profiel te hebben, maar vooral ook discussies en/of promo's rond te zenden voor meer en blijvende naamsbekendheid/op de radar van degenend die "lid" worden van jouw profile.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

LinkedIn is een platform dat uitgaat van de persoon, en niet het bedrijf. Het is in basis ook eigenlijk een website voor werknemers die hun netwerk willen uitbreiden i.v.m. een mogelijke nieuwe baan dan een platform voor ondernemers. Daarom kun je ook geen bedrijfsprofiel aanmaken.

 

Gebruik dus andere media voor de specifieke werkzaamheden, en LinkedIn voor informatie over de persoon.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In basis is LinkedIn gestart voor personen net als FB. Maar LinkedIn heeft ook (net als FB) bedrijfprofielen. Dan bedrijfsnaam en bedrijfs email invullen.

 

En zo groeit social media uit tot business media voor zover je je daar actief mee bezig blijft houden en personen en/of andere bedrijven aan je verbindt en in dat soort media op de radar wenst te staan ;)

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ha ha! :) Ik was meer geïnteresseerd in waarom je die keuze hebt gemaakt om het zo te doen, en welke voor- of nadelen het je oplevert.

 

Ik keek woensdag naar het KvK-webinar over acquisitie en daar leek men ervan overtuigd te zijn dat Linkedin wel degelijk een tool is voor ondernemers. Waarom zie jij dat anders, Peter Bonjernoor?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Die irritante popups dat ik mijn profiel moet aanvullen om makkelijker een nieuwe baan te kunnen vinden, bijvoorbeeld, of het feit dat de bulk van de inkomsten van LinkedIn voortkomt uit het doorverkopen van onze gegevens aan recruiters.

 

Ik zeg niet dat je er als ondernemer niks uit kunt halen, maar het is niet de oorspronkelijke insteek van de site.

Link naar reactie
  • 0

mwoah, je kunt er veel informatie vandaan halen over je klanten, prima tool voor b2b sales (naast die recruiter-ellende). Ik trek het alleen niet zo best.

 

Reden dat ik het zo doe; ik heb beide functies, als mensen me daar opzoeken is het wel zo handig als ze dat ook zien en niet denken "oh nee, dat is deze Richard Theuws niet, vast een andere!". Voor zover ik weet is er overigens geen andere :)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Zou zeggen 1 linkedinprofiel en als 'titel': Bewijst dat je tegelijk een goede slager én een goede jazzpianist kunt zijn.

 

LinkedIn is voor mij niet meer dan de ideale Rolodex waarin mensen in je netwerk zelf hun gegevens up-to-date houden. Ook voor ondernemers is het daarmee een prima gereedschap om je netwerk te onderhouden.

 

Voor marketing en het echte klanten werven, denk ik dat de slager annex pianist beter twee Feestboekpagina's kan maken. Beiden zijn zaken waarmee klanten zich in hun privétijd bezighouden. En de kunstschilder annex social media goeroe heeft voor het eerste ook meer aan FB. En voor het tweede wat aan LinkedIn om zich daar als deskundige te profileren.

 

Waar een LinkedInprofiel je als ondernemer ook aan helpt is een extra hit bij de eerste drie hits die zoekers op jouw naam via Google naar jou leiden. (de meeste mensen bekijken alleen de eerste drie hits bij Google) En je kunt in je LinkedInprofiel meerdere verwijzingen naar de website van je bedrijf opnemen. Tis dus ook een gratis SEO-tooltje voor ondernemers. :)

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.