• 0

Factuur/ offerte geschil, mogen hun mij dit zomaar rekenen?

Beste Leden,

 

Ik heb een vraag betreft een levering uit China welke is uitgevoerd door een expediteur.

 

Onvoorzien was mijn lading ipv 3cbm 4cbm werkelijke grootte. Dit hebben zij mij niet aangegeven op het moment dat mijn goederen bij hun in het warenhuis in China stond.

 

Ik had eerst 3 zendingen waarvan er 1 niet is doorgegaan. Nu hanteren zij echter nog steeds de oude prijs, en vertellen mij dat het prijsverschil van 230.- zit in de extra 1CBM en het koersverschil

 

De totale kosten van hun zouden niet hoger zijn dan 730.- Nu rekenen zij dus gewoon 1/3 van de prijs extra voor enkel het stukje ruimte in de container extra. waarop ze op mijn factuur slechts 56.- rekenen

 

En mogen EX works kosten zomaar op een FCA levering worden gezet?

 

Mag een expediteur dit zo maar rekenen zonder hier eerst mij over geïnformeerd te hebben, en mag er een verschil zitten in de factuur en de offerte vanwege een koersverschil?

 

Het liefst laat ik hier iemand naar kijken die verstand heeft van dit soort zaken, helaas zou ik niet weten bij wat voor bedrijf/persoon ik zou moeten zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tuurlijk kun je er iemand naar laten kijken, maar je zult veelal gewoon moeten betalen om je goederen te krijgen. Bespaar jezelf de moeite en ga met de nieuwe leerervaring op zoek naar een nieuwe expediteur die beter bij je wensen past.

 

Laden van de container zit niet bij FCA in, dus daar zullen ze best kosten voor rekenen. De uitklaring in China officieel ook, maar veel kleinere leveranciers zullen dat niet kunnen en zijn de kosten voor 3 x een zending uitklaren een stuk hoger normaal gesproken als 1 x een zending met 3 artikelen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jlely,

 

Natuurlijk zullen ze meer rekenen voor 4 cbm als voor 3 cbm. Wat dit voor bedrag moet zijn is afhankelijk van je offerte.

 

Als iemand bij jouw 3 stuks koopt en daarover een afspraak maakt kan hij er niet zo maar 4 van maken en de zelfde prijs claimen als 3 toch?!

 

FCA is geen EXW maar wellicht worden deze termen makkelijk gebruikt en ligt het net wat anders dus moeilijk zo te beantwoorden. En als je een offerte hebt ontvangen op basis van FOB is het weer anders.

 

Koersverschil kan alleen ontstaan als er in vreemde valuta in de offerte staat. En deze is variabel! Staat die er niet dan kan er geen koersverschil ontstaan.

 

Daarom is communicatie belangrijk! Ik vertel mijn klanten altijd, begrijp je het niet of twijfel je stel aub de vraag aan me, want achteraf is dit altijd lastiger dan vooraf.

 

groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden, Het zou gaan om 1 FOB levering van 554.- en 1 maal FCA levering 183.- Dit zijn de kosten die ik vooraf op heb gekregen.

 

Nooit meer in zee dus met dit bedrijf, Ik heb ze gevraagd om een verzekering af te sluiten die berekend zit in de offerte, deze blijkt achteraf helemaal niet afgesloten te zijn! terwijl ik ze hier duidelijk opdracht voor heb gegeven in de mail. Hierdoor is ook alle risico van dien voor mijn rekening als er wat gebeurd, dit is gelukkig niet gebeurd. Maar vind het ook zeker niet netjes.

 

Communicatie ontbreekt het zeker aan bij dit bedrijf. Dit is de tweede keer dat ze een levering voor mij doen, vorige keer geen probleem gehad, toen had ik 1 contactpersoon. Nu heb ik er 8 geteld..

 

Roy, Ik stuur je even een PM

Link naar reactie
  • 0

Let altijd goed op over welke incoterm je praat. FCA is een prima term. Maar op 2 manieren uit te leggen. namelijk:

 

1-FCA factory: Verkoper doet de goederen laden op de door jouw beschikbaar gestelde vrachtwagen+douane aangifte voor uitvoer

2-FCA Haven: Verkoper levert de goederen af bij de loods van de vervoerder welke door de klant is aangesteld.

 

Transport hoeft niet heel moeilijk te zijn. Maar als je al 8 man aan de telefoon hebt gehad ben je met een vrij grote club in zee gegaan waar je min of meer een nummertje bent. Ik ben bang dat hier alleen niet heel veel meer aan te doen is. Dat verhaal van de transport verkering is trouwens wel een slechte zaak. Dat had nog wel eens verkeerd kunnen aflopen. Maar belangrijk bij de transport verzekering is dat jij er nadrukkelijk opdracht toe geeft. Als het in de offerte staat maar jij geeft niet specifiek aan dat je de verzekering wilt hebben dan heb je hem eigenlijk niet afgesloten.

 

Betaal over deze zending je leergeld en zorg dat je bij de volgende zending je je goed voorbereid als je met iemand in zee gaat. Zeker als je niet bekend bent met de "spelregeltjes"

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.