• 0

Aanschaf 50% aandelen van een familiebedrijf

Ik sta op het punt om samen met mijn vrouw 50% aandelen te kopen van het familiebedrijf waar we beide werkzaam zijn. De andere 50% zullen voorlopig in het bezit blijven van mijn schoonzus en huidige eigenaresse (100%) van dit bedrijf. Hoe zit het uiteindelijk met een eventuele vervreemding van deze 50%. Moet ze ons dan als mede DGA altijd als eerste in de gelegenheid stellen om deze aandelen over te nemen of kan en mag zij altijd zelf bepalen wanneer ze er wat mee gaat doen?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

het is gebruikelijk om bij een BV de aandelen eerst aan te bieden aan de andere aandeelhouders en dat wordt vastgelegd in de statuten van de bv.

en als je even logisch nadenkt is dat volstrekt normaal, het zou natuurlijk erg apart zijn als je in je eigen bedrijf een nieuwe medeeigenaar krijgt opgedrongen door de vertrekkende aandeelhouder..

Het lijkt mij volstrekt normaal dat de aandeelhouders die blijven zitten een grote inspraak hebben in met wie zij in de toekomst gaan samenwerken. De aard van een besloten vennootschap beperkt in die zin dus de rechten van de verkopende aandeelhouder.. dat is ook iets wat jullie moeten realiseren, stel dat jullier er na enige tijd toch uit willen dan kun je niet zomaar zijn "mijn buurman lijkt het wel leuk en wil betalen wat ik vraag dus k verkoop aan hem en wens jullie succes met de nieuwe samenwerking"

• 0

Hoi Roel, dank voor je antwoordt. Het lijkt ons ook volstrekt normaal en redelijk logisch. Het is alleen zo dat de 50% aandelen van mijn schoonzus dan naar alle waarschijnlijkheid naar haar dochter zouden gaan. Maakt dit verder nog iets uit denk je?

• 0

Dat is dus typisch iets dat je vooraf met de huidige eigenaar bespreekt voordat de deal rond is. Vraag ook eens de statuten op om te kijken wat daar verder nog voor bepalingen in staan en neem eens een kijkje in de administratie (of laat iemand met verstand van zaken dat doen). Je zou niet de eerste zijn die een kat in de zak koopt van een vriend of (schoon)familie.

Dat heeft niets met wantrouwen te maken, maar alles met weten wat je koopt en kunnen beoordelen wat het waard is/wat de risico's zijn.

Zorg in ieder geval dat de statuten in overeenstemming met de afspraken zijn en leg verdere afspraken vast in een aandeelhoudersovereenkomst. Dan kan later iedereen nalezen wat ook al weer de bedoeling was.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar