• 0

DTG/detelefoongids faalt weer eens hard

Ik kreeg vandaag een mailtje van DTG of ik de gegevens van mijn gratis zakelijke vermelding even wilde controleren. Ik verbaasd, want ik had in juli 2008 al gevraagd om die te verwijderen omdat ik niet in de telefoongids wilde staan, en dat werd, zij het pas anderhalve maand later, keurig bevestigd.

 

Blijkt dat ze me helemaal niet verwijderd hebben, en dat ik nu dus al 8 jaar met een oud 030-telefoonnummer in hun gids sta (om wonderlijke redenen hebben ze mijn adres wel weten aan te passen). Wat vervolgens natuurlijk door al die vage bedrijfspagina's is overgenomen.

 

Kunnen die lui uberhaupt wel iets goed doen? Maar belangrijker: kan ik ze hier aansprakelijk voor stellen? Wie weet hoeveel potentiele klanten dat oude nummer hebben geprobeerd te bellen om vervolgens te denken "Wat een loser, neemt niet eens zijn telefoon op"...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het blijft apart - ik heb in mijn email aan de KvK destijds niet alleen keurig een link naar de toepasseljike pagina van het CBP gestuurd, maar ook naar een uitspraak waar gegevens van een eenmanszaak als persoonsgegevens werden bestempeld. Daar heeft men blijkbaar niks mee gedaan.

 

Pas na een brief van de rechtbank zijn ze bij de KvK eens gaan kijken of die hele Wet Bescherming Persoonsgegevens misschien toch geen broodje aap was, en is men tot de conclusie gekomen dat het niet alleen bestaat, maar ook nog eens op de KvK van toepassing is. Goh!

 

Per 1 januari is er een heuse Functionaris Gegevensbescherming benoemd die samen met de even verse Informatie Beveiligings Coordinator bezig is "om de KvK te informeren over diverse aspecten van de privacy bescherming".

 

Deze FB zal in de toekomst verzoeken in het kader van de WBP afhandelen, dus als je als eenmanszaak je gegevens wilt controleren, maar geen uittreksel nodig hebt: even het contactformulier op de website invullen, de WBP noemen, en je krijgt het per ommegaande te weten. Als het goed is... ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Zie ook de reactie van Minister Kamp op kamervragen met de suggestie om het Handelsregister als open data ter beschikking te stellen.

 

Blijkbaar verdient de KvK jaarlijks 50 miljoen aan de informatieproducten die uit dat register voortkomen. De privacywetgeving vormt een mogelijke belemmering tegen het aanbieden als open data - maar blijkbaar niet tegen het verkopen van die gegevens.

 

Me dunkt dat de kamervragers ook wel interesse hebben in dit topic. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.