• 0

DTG/detelefoongids faalt weer eens hard

Ik kreeg vandaag een mailtje van DTG of ik de gegevens van mijn gratis zakelijke vermelding even wilde controleren. Ik verbaasd, want ik had in juli 2008 al gevraagd om die te verwijderen omdat ik niet in de telefoongids wilde staan, en dat werd, zij het pas anderhalve maand later, keurig bevestigd.

 

Blijkt dat ze me helemaal niet verwijderd hebben, en dat ik nu dus al 8 jaar met een oud 030-telefoonnummer in hun gids sta (om wonderlijke redenen hebben ze mijn adres wel weten aan te passen). Wat vervolgens natuurlijk door al die vage bedrijfspagina's is overgenomen.

 

Kunnen die lui uberhaupt wel iets goed doen? Maar belangrijker: kan ik ze hier aansprakelijk voor stellen? Wie weet hoeveel potentiele klanten dat oude nummer hebben geprobeerd te bellen om vervolgens te denken "Wat een loser, neemt niet eens zijn telefoon op"...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar belangrijker: kan ik ze hier aansprakelijk voor stellen? Wie weet hoeveel potentiele klanten dat oude nummer hebben geprobeerd te bellen om vervolgens te denken "Wat een loser, neemt niet eens zijn telefoon op"...

Dan zul je toch op een of andere wijze je schade moeten zien aan te tonen. Zonder schade, geen aansprakelijkheid voor een onrechtmatige daad (Art 6:162 BW )

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

En dat is dank zij die fout juist onmogelijk - vandaar de 'wie weet'...

Waar een wil is, is een weg. Wellicht valt bij KPN een lijst op te vragen van alle mislukte belpogingen van de laatste 7 jaar naar dat nummer?

Bij een onrechtmatige daad wordt het bestaan van schade relatief snel aangenomen.

 

Beetje flauw om voor zoiets onbenulligs een heel topic te openen, ook al is het DTG.

Maar sommige op het eerste gezicht onbenullige vragen zijn bij nader inzien helemaal niet zo onbenullig.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht valt bij KPN een lijst op te vragen van alle mislukte belpogingen van de laatste 7 jaar naar dat nummer?

Aangezien de bewaarplicht per 11 maart is geschrapt betwijfel ik of ze die informatie hebben. Daarnaast is het nummer sindsdien niet in gebruik geweest, dus daar zal niks over bijgehouden zijn.

 

edit: voor facturatiedoeleinden wordt alles 6 maanden bewaard bij KPN, dus 8 jaar redden we dan niet...

Link naar reactie
  • 0

Als het zo belangrijk voor je is, dan had je dat in 8 jaar tijd toch zelf ook eens kunnen checken?

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, alleen heb ik na dat mailtje net zoals de meeste mensen dat hele telefoongids.nl direct uit mijn geheugen gewist.

 

Ik wist dat er vage sites waren die oude info gebruikten, maar ik had er ooit een paar geprobeerd te benaderen, en dat bleek zinloos.

 

Nu blijkt dus dat DTG die informatie in een database heeft staan en verkoopt aan derden - het is op al die andere sites dus geen geval van oude info, maar van info die ze zelfs vandaag nog van DTG kunnen hebben gekocht.

Link naar reactie
  • 0

Zeker, de email is al onderweg

 

From: De Telefoongids BV - Klantenservice Bedrijven

Sent: maandag 1 september 2008 15:14

To: info@zaph.nl

Subject: RE: Wijziging gegevens [#12748]

 

Geachte heer, mevrouw,

 

U hebt op 15-07-2008 om 12:45:00 een vraag aan ons gesteld.

 

Het antwoord op uw vraag is:

Wij uw email ontvangen, waarin u aangeeft niet meer zakelijk vermeld te willen worden in De Telefoongids. Met spijt hebben wij uw opzegging in ontvangst genomen. Ik wil u bedanken voor de periode dat u klant bij ons bent geweest.

Wij verwijderen uw vermeldingen uit onze administratie. Wilt u in de toekomst weer gebruik maken van onze producten, dan verwelkomen wij u natuurlijk weer graag als klant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik niet helemaal. Hoe kan je 'klant' zijn van iets dat gratis is?

Een klant is "een afnemer van een dienst of goed van een leverancier". Het kan best zijn dat de leverancier de klant geen geld vraagt voor een basisdienst: de winst zit m dan in het verkopen van die klantgegevens aan derden (Google, Facebook, Linkedin, De Telefoongids, KvK enz) en in het verkopen van betaalde aanvullende diensten aan klanten (Google, Facebook, Linkedin, De Telefoongids, KvK enz)

 

Een bekend gezegde luidt: "als de dienst gratis is, ben je niet de klant, maar het product"

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm...antwoord gehad: "De bedrijfsvermelding wordt door ons aangemaakt bij aanmelding door uw bedrijf of op basis van gegevens die gedeeld worden door bij de Kamer van Koophandel. In uw geval hebben wij op basis van gegevens die gedeeld worden door de Kamer van Koophandel een vermelding aangemaakt. De vermelding is door ons in oktober 2014 aangemaakt."

 

Bij de KvK blijkt inderdaad nog een oud telefoonnumer te staan, maar dat is bij de openbare gegevens niet te zien, en niemand zal een uittreksel aanvragen puur en alleen omdat 'ie mij wil bellen.

 

Rijst dus de vraag of de KvK toch op grote schaal gegevens aan derden verkoopt ondanks dat ik aangegeven heb dat ik dat niet wil.

 

 

Link naar reactie
  • 0

misschien kunnen we een apart topic openen over wat de titel van dit topic moet worden.

 

Het zou zomaar kunnen dat het telefoonnummer niet onder "non mailingindicator" valt maar onder de

openbare gegevens. ik moet even graven in waar ook al weer beschreven staat wat er in die downloads van adresbestanden staat.

Link naar reactie
  • 0

misschien kunnen we een apart topic openen over wat de titel van dit topic moet worden.

Of nog beter: er een poll van maken :P

 

Het zou zomaar kunnen dat het telefoonnummer niet onder "non mailingindicator" valt maar onder de openbare gegevens. ik moet even graven in waar ook al weer beschreven staat wat er in die downloads van adresbestanden staat.

 

Wellicht heeft KvK de openbare info inderdaad gedeeld, en niet verkocht. E.e.a. neemt niet weg dat DTG verzoeken om niet vermeld te worden uiteraard had moeten controleren.

 

Per saldo - als het pas in 2014 weer mis is gegaan - not much harm done.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Moet die niet worden: mag de KvK mijn gegevens aan derdn verkopen?

Dit heb ik pas vandaag gehoord, dus dat kon ik toen nog niet meenemen. Verder wat Frans al zei: ze hebben ongevraagd en ongewenst een nieuwe vermelding aangemaakt.

 

Het zou zomaar kunnen dat het telefoonnummer niet onder "non mailingindicator" valt maar onder de

openbare gegevens.

Lijkt me niet, want dat is in de openbare gegevens niet te vinden. Ook in de voorbeelden van de KvK-API staat telefoonnummer er niet bij.

 

Per saldo - als het pas in 2014 weer mis is gegaan - not much harm done.

Ware het niet dat DTG hun database weer doorverkoopt, waardoor die foute info nu ook op al die vage bedrijfsverzamelsites staat. En zie het daar maar eens af te krijgen...

Link naar reactie
  • 0

Of het wettelijk mag of niet... de KvK heeft altijd aan bulk-verkoop van alle gegevens gedaan. Ik krijg regelmatig (zakelijk) telefoon van telemarketers die zeggen hun bestand van de KvK verkregen te hebben.

 

http://www.kvk.nl/producten-bestellen/adressenbestand/

Kan ik ook telefoonnummers opvragen?

U kunt ook telefoonnummers bij de adressen bestellen Als u kiest voor de optie ‘Met telefoonnummers’, krijgt u echter alleen de adressen waar ook een telefoonnummer bij bekend is. Mobiele telefoonnummers worden niet geleverd. Niet van elke organisatie is het telefoonnummer bekend en bij verenigingen en stichtingen worden geen telefoonnummers geleverd. Deze optie is dus vooral interessant als u bedrijven telefonisch wilt benaderen. Uiteraard moet u hier rekening houden met de regels bij telefonische verkoop.

DTG zal hun bestand ook wel up to date willen houden en zullen om de zoveel jaar dus bestanden aankopen, met alle gevolgen van dien zoals mensen die niet vermeld willen worden komen er toch weer in. Dit maak ik heel vaak mee. Ik vraag bij een telefoongesprek altijd of ze me willen verwijderen (waar ze altijd toe instemmen) alleen maar met gevolg dat ze me een jaar later weer bellen. Tevens lees ik in de bevestiging-brief van DTG dat ze de gegevens uit hun administratie zullen verwijderen. Dit betekent niet dat het ook uit hun data-bestand verwijderd zal worden. Ik denk niet dat zij alle gratis vermeldingen als debiteur in hun administratie hebben zitten. De gratis vermelding noemen zij blijkbaar geen "zakelijke vermelding". Maar je hebt dus eigenlijk nooit een garantie er niet weer in te komen (mijn ervaring leert dat een "zwarte lijst" bij die jongens niet echt bestaat).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of het wettelijk mag of niet... de KvK heeft altijd aan bulk-verkoop van alle gegevens gedaan.

Klopt, maar dat kan je uit laten zetten, de zogenaamde non-mail indicator. En geloof me, die heb ik op "donder op en laat me met rust" laten zetten. ;)

 

Helaas heeft het daarna nog jaren geduurd om de Viking Direct's van deze wereld duidelijk te maken dat ze moesten ophouden met hun bagger sturen.

 

Maar je hebt dus eigenlijk nooit een garantie er niet weer in te komen (mijn ervaring leert dat een "zwarte lijst" bij die jongens niet echt bestaat).

Jammer alleen dat dat niet mijn probleem zou moeten zijn - dan verbeteren ze hun systeem maar zodat ze dat wel kunnen bijhouden. En dat is technisch gezien echt te simpel voor woorden.

 

Link naar reactie
  • 0

Of het wettelijk mag of niet... de KvK heeft altijd aan bulk-verkoop van alle gegevens gedaan.

Klopt, maar dat kan je uit laten zetten, de zogenaamde non-mail indicator. En geloof me, die heb ik op "donder op en laat me met rust" laten zetten. ;)

O, wow, bedankt. Dat was dus niet bij mij bekend.

Ik heb hem gelijk ingeschakeld:

http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/handelsregister-en-persoonsgegevens/non-mailing-indicator/

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had ook die adresbestanden site van de kvk bezocht maar het staat er niet meer zo duidelijk op als in het verleden maar inderdaad als de non mailing indicator aan staat dan zou die informatie alleen achter een betaalde uittreksel link beschikbaar moeten zijn dus ook het telefoonnummer niet.

 

Er zijn overigens veel meer partijen die dit soort informatie verzamelt (een voorbeeld is company.info) zij grabbelen en graaien allerlei commercieel beschikbare informatie bij elkaar

DTG is feitelijk ook zo'n partij en zij zouden dus inderdaad moeten zorgen dat als iemand zegt "nee bedankt en ook niet gratis" dat je dan uit het bestand gaat en eruit blijft. het is raar dat je dan na 6 jaar opeens weer verschijnt. En als ze op basis van een of andere wet elke 5 jaar zouden mogen vragen (ik roep maar wat) dan zouden ze er toch verstandig aan doen om voor herplaatsing gegevens te verifieren en niet een jaar na de herplaatsing

 

maar goed dit is wel zo'n dingetje van hoeveel tijd ga je hier instoppen om te achterhalen hoe en waarom

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.