• 0

US patent in EU

Hallo mensen,

 

Ik ben al een tijdje naar info aan het zoeken op espacenet en andere websites maar hoe kan ik er nu achter komen of een US patent ook geldig is in bepaalde EU landen?

 

Als ik in de documentatie van deze betreffende fabrikant kijk zie ik alleen US-patent nummers met alleen een vermelding erachter dat dit patent "mogelijkerwijs" ook geldig is in andere landen.

 

Of kan het zijn dat ze in alle andere europese landen bijvoorbeeld aparte patentnummers hebben aangevraagd die ik dan aan de hand van een product omschrijving zou moeten gaan zoeken? Is dit überhaupt gebruikelijk dat een fabrikant van een vrij eenvoudig niche product de moeite neemt om dit patent in Amerika en alle EU landen te registreren?

 

Het enige wat ik in verder nog in het document terugvind zijn CPC en IPC classificaties maar dit is zo'n korte code dat het volgens mij geen EU patenten kunnen zijn.

 

Hartelijk dank voor jullie hulp.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een us patent is nooit geldig in europa.

Er kunnen wel equivalenten zijn in europa, dat kun je vinden met de familie functie van espacenet.

 

Let wel op: Espacenet geeft documenten. Of dat octrooien zijn, en geen aanvragen, moet je goed bekijken. En of die octroooen dan nog geldig zijn, moet ook bekeken worden.

 

En dan is er nog de vraag.... Wat dekt dat octrooi dan precies?

 

Een octrooigemachtigde kan dit soort vragen gemakkelijk voor je beantwoorden.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

snapshot2

 

Dit zou dus ook slechts een aanvraag zijn tot publicatie correct? en dus niet een officieel patent. Ik lees echter wel dat zodra iemand een publication application indient er bij inbreuk wel sprake is van het betalen van royalties. Maar dan nog geldt dat het een US patent application betreft correct?? Is dus geen probleem om iets wat er op zou lijken in de EU te gaan verkopen?

 

patent2.thumb.png.f5047aea62ccd3d2ab741a1f84ca1b15.png

Link naar reactie
  • 0

In dit voorbeeld patent zie ik 3 buitenlandse patenten erbij staan waarvan 1 geldt voor de EU. Als ik dit patent bekijk valt het mij echter op dat dit patent absoluut 0.0 met het product te maken heeft...waarom doen ze dit? Is dat puur om te laten lijken alsof de boel in de EU is ingedekt?

 

Verder zijn de buitenlandse patenten al 20 jaar of ouder...deze zijn dus verjaard neem ik aan of kunnen deze verlengd zijn?

 

patent3.thumb.png.0270bcf64db2ada3967bd6e491175bd1.png

Link naar reactie
  • 0

Een US patent kan niet geldig zijn buiten de US, simpelweg omdat de Amerikaanse octrooiwet alleen geldt in de VS. Dit, omdat Amerikaanse wetten alleen in de VS (en hun rijk) gelden.

 

Wel zouden er verdragen kunnen zijn die octrooiwetgeving regelt. Zo is er bijvoorbeeld een Europees octrooiverdrag waar een Europees octrooikantoor aan vasthangt dat Europese octrooien verleent.

 

Er lijkt ook een verdrag te zijn waar je octrooiaanvragen voor meerdere jurisdicties tegelijk kunt doen, alleen moeten de nationale octrooibureaus die aanvragen vervolgens wel elk afzonderlijk goedkeuren.

 

Zoals Kuifje al aangeeft, als je wil weten of er voor een Amerikaanse uitvinding ook een in Nederland geldig octrooi bestaat, moet je een octrooigemachtigde raadplegen of een en ander zelf uitzoeken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Octrooien zijn niet gemakkelijk.

 

Je eerste screenshot maakt duidelijk dat dit inderdaad een publicatie is van een US octrooiaanvraag. Dit kan een octrooi worden, het kan ook van niet, dat hangt ervan af hoe de verleningsprocedure verloopt.

 

Maar hoe dan ook, je hebt hier niets mee te maken zolang je niets in de US doet.

 

Het kan best zijn dat er ook een Europese (Of NL, D, GB etc) aanvraag is. Er staat niets bij familie. dat maakt het eerder onwaarschijnlijk dat dat zo is, maar het kan best dat er een is die nog niet gepubliceerd is. Een aanvraag wordt nl pas gepubliceerd 18 maand na prioriteitsdatum. Ook kan er wel een fout staan in de Espacenet database (hoewel dat zeldzaam is)

 

Een gepubliceerde (Europese) aanvraag biedt inderdaad voorlopige bescherming (onder voorwaarden) aan de aanvrager, zodat het zou kunnen dat als er een Europese aanvraag is, je later een schadevergoeding zou moeten betalen (als die aanvraag verleend wordt)

 

(Het is ook geen aanvraag tot publicatie. Het is een octrooiaanvraag. Meestal willen aanvragers dat liever niet gepubliceerd hebben, maar het is nu eenmaal een wettelijke verplichting)

 

Al met al een zeer beperkt risico, waarvan je zelf moet weten of je het neemt als ondernemer.

 

De documenten die je ziet staan op je derde screenshot zijn GEEN EQUIVALENTEN in andere jurisdicties, maar zijn documenten die relevant zijn geweest volgens de onderzoeker voor de vraag of de octrooiaanvraag wel nieuw en inventief was. Waarom zetten ze die erop: Dat doen ze zelf niet, dat doet de US overheid, dat is daar verplicht.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Hallo Kuifje,

 

Enorm bedankt voor je antwoorden dat is hele nuttige informatie.

 

Zou het in dit scenario bij screenshot 3 bijvoorbeeld mogelijk zijn om zelf een publicatie aanvraag / octrooiaanvraag in gang te zetten in de EU? Of is het zo dat omdat een vergelijkbaar idee reeds in Amerika is gepatenteerd dat ze automatisch recht hebben om als eerste de aanvraag in de EU in gang te zetten?

 

OF is het dan zo dat als ik nu een en ander zou gaan patenteren dat ik het product kan verkopen zonder inbreuk tot het moment dat de US patent aanvrager alsnog zou gaan besluiten om het in de EU in gang te gaan zetten en dat ik dan pas inbreuk pleeg vanaf het moment dat het hier door de molen is gegaan en goedgekeurd?

 

Het klinkt dan bijna cru maar in theorie zou ik dan dus de boel kunnen patenteren en de buitenlandse partij binnen de EU buiten spel zetten?

 

 

Verder lees ik dat iedere aanvraag verplicht is een nieuwheidsonderzoek te doen alvorens octrooi verleend kan worden dus dit zou betekenen dat het sowieso niet mogelijk is voor andere partijen om in de EU een aanvraag te doen daar dit product in een ander land al bestaat?

 

Groeten

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zou het in dit scenario bij screenshot 3 bijvoorbeeld mogelijk zijn om zelf een publicatie aanvraag / octrooiaanvraag in gang te zetten in de EU? Of is het zo dat omdat een vergelijkbaar idee reeds in Amerika is gepatenteerd dat ze automatisch recht hebben om als eerste de aanvraag in de EU in gang te zetten?

 

OF is het dan zo dat als ik nu een en ander zou gaan patenteren dat ik het product kan verkopen zonder inbreuk tot het moment dat de US patent aanvrager alsnog zou gaan besluiten om het in de EU in gang te gaan zetten en dat ik dan pas inbreuk pleeg vanaf het moment dat het hier door de molen is gegaan en goedgekeurd?

 

Het klinkt dan bijna cru maar in theorie zou ik dan dus de boel kunnen patenteren en de buitenlandse partij binnen de EU buiten spel zetten?

 

 

Verder lees ik dat iedere aanvraag verplicht is een nieuwheidsonderzoek te doen alvorens octrooi verleend kan worden dus dit zou betekenen dat het sowieso niet mogelijk is voor andere partijen om in de EU een aanvraag te doen daar dit product in een ander land al bestaat?

 

Groeten

 

 

 

Je kunt niet zelf een octrooiaanvraag indienen in Europa. Alle octrooiaanvragen, waar ook ter wereld, worden beoordeeld tegen al hetgeen er reeds publiek bekend is (en daar vallen dus ook andere gepubliceerde aanvragen onder), waar ook ter wereld.

 

In principe heeft alleen de uitvinder het recht om, waar dan ook ter wereld, een aanvraag in te dienen. De originele aanvrager had, als hij dat had gewild, binnen een jaar na de eerste indiening, ook een aanvraag in Europa kunnen doen. Hier zitten ook weer allerlei verdere regelingen aan vast. Het kan best dat hij dat gedaan heeft, maar gezien de diverse data, waarschijnlijk niet.

 

Je laatste paragraaf is grosso modo correct.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Naast de kleine kans (volgens Kuifje) dat er nog een Europese aanvraag in de pijlpleiding zit moet je ook uitzoeken of de techniek niet ook en eerder in Nederland of andere EU landen waar je zou willen produceren en/of verkopen beschermd is in een of meerdere patenten. Een goed begin, naast databankonderzoek, is het bestuderen van producten die al op de markt zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als je iets bedenkt om bijvoorbeeld een baksteen mechanisch omhoog te tillen en iemand patenteert dit idee met beschreven functionaliteit van specifiek het omhoog tillen van een baksteen is het dan voor iedereen verboden om gelijkwaardige constructies te maken? Of is het zo dat als je vervolgens een constructie bedenkt om de baksteen op een vergelijkbare wijze omhoog te tillen maar dmv een andere mechanische constructie dat je dit idee wel gewoon kunt patenteren?

 

Bijvoorbeeld:

 

Een X-Y tafel die onder een kolomboor ligt kan het te boren object naar links en rechts en vooruit en achteruit bewegen. Het principe is eigenlijk identiek aan een bankschroef kwa mechaniek en beweging. Degene die ooit de bankschroef heeft bedacht zal hier ongetwijfeld een patent op hebben, is de kans dan groot dat de maker van de bankschroef degene die de x-y tafel heeft bedacht heeft aangeklaagd?

 

Het gaat me natuurlijk niet om 100% waarheid maar een indicatie hoe het voor iemand mogelijk zou moeten zijn om nog iets nieuws te bedenken daar bijna alle technieken in een bepaalde vorm wel ergens zijn vastgelegd in een patent.

 

Bijvoorbeeld een lift die omhoog gaat met een tandwiel en ketting of een lift die omhoog gaat met een wiel en touw....functionaliteit is bij beide identiek maar de een gebruikt een tandwiel en de ander een wiel. Kunnen beide ideeen afzonderlijk worden gepatenteerd?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant dat je zoveel interesse in octrooien hebt.

 

 

Je kunt geen octrooi krijgen op functionaliteit. Je kunt octrooi krijgen op specifieke middelen om de functionaliteit te krijgen.

 

Er zijn nog heel veel dingen te octrooieren. De meeste grote principes zijn wel bekend, maar de toepassing daarvan voor een specifiek doel, of in combinatie met specifieke andere zaken, is best te octrooieren.

 

BIj je lift voorbeeld kunnen inderdaad beide apart worden geoctrooieerd. Natuurlijk op voorwaarde dat ze nieuw en inventief zijn.

 

'Vastgelegd in een patent' is hierbij absoluut irrelevant. Een octrooi krijg je als iets nog niet bestaat en niet voor de hand liggend is vergeleken met ALLES wat al bekend is. Of het bekend is uit een octrooi(aanvraag) doet niet terzake.

 

Heel belangrijk, voor iedereen die dit leest: Dat ergens een octrooi voor te krijgen is wil niet zeggen dat het beter is dan andere zaken voor wat betreft zakelijk succes. Een octrooieerbare uitvinding is zeker niet automatisch een goed businessconcept.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ja dat komt omdat ik wat uitgevonden heb wat lijkt op iets wat reeds bestaat. Ik kan voor zover geen octrooien in de EU vinden maar zoals iedere starter ben ik nogal nerveus. Ik weet dat sommige bedrijven met dure advocaten iemand een rechtzaak in kunnen duwen die dit zelf totaal niet kan financieren en op die manier hun octrooi beschermen zelfs wanneer mijn idee ten diepste misschien geen inbreuk zou maken. Vaak wordt er vanalles gepatenteerd wat niet direct met functionaliteit of componenten te maken heeft of hele brede omschrijvingen en dan wordt er gedreigd met rechtzaken. Als je dan als individu niet de ins en outs van de regelgevingen kent probeer dan maar eens tegen dat soort lui op te boksen.

 

Beetje sneu hoe dat soms gaat en dat maakt het lastiger om over de drempel te stappen als ondernemer terwijl sommige mensen misschien juist een geweldig idee hebben.

 

Voorkomen dat je 3 jaar into the business ineens aangeklaagd wordt en de winst van 3 jaar moet terugbetalen dat zou erg vervelend zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat komt omdat ik wat uitgevonden heb wat lijkt op iets wat reeds bestaat. Ik kan voor zover geen octrooien in de EU vinden maar zoals iedere starter ben ik nogal nerveus. Ik weet dat sommige bedrijven met dure advocaten iemand een rechtzaak in kunnen duwen die dit zelf totaal niet kan financieren en op die manier hun octrooi beschermen zelfs wanneer mijn idee ten diepste misschien geen inbreuk zou maken. Vaak wordt er vanalles gepatenteerd wat niet direct met functionaliteit of componenten te maken heeft of hele brede omschrijvingen en dan wordt er gedreigd met rechtzaken. Als je dan als individu niet de ins en outs van de regelgevingen kent probeer dan maar eens tegen dat soort lui op te boksen.

 

Beetje sneu hoe dat soms gaat en dat maakt het lastiger om over de drempel te stappen als ondernemer terwijl sommige mensen misschien juist een geweldig idee hebben.

 

Voorkomen dat je 3 jaar into the business ineens aangeklaagd wordt en de winst van 3 jaar moet terugbetalen dat zou erg vervelend zijn.

 

Ja, en dus ga je maar niets zitten doen?

 

Dat 'een rechtszaak induwen' kan, maar dat gebeurt zelden, zeker niet als je geen inbreuk pleegt.

 

Je moet natuurlijk een redelijke mate van zekerheid hebben dat je geen inbreuk pleegt. Daarvoor ga je zoeken op espacenet. Als je al weet dat een ander een octrooi(aanvraag) heeft voor een gelijkaardig product, wordt dat zoeken alleen maak makkelijker. En als je niets vindt, dan begin. Ja, er zit een zeker risico aan, maar dat blijft toch. Hoeveel info je hier ook zoekt, het risico dat je inbreuk maakt blijft altijd, en moet je accepteren als ondernemersrisico, net zoals het risico dat de markt niet zo groot is als je dacht, dat het product ongelukken veroorzaakt, etc.

 

Zelfs de beste octrooigemachtigde zal je niet vertellen dat je geen inbreuk maakt. Hij zal je alleen vertellen dat je geen inbreuk maakt op een specifiek octrooi. Maar er zijn nog miljoenen andere octrooien. Je kunt niet alles onderzoeken. Gaat gewoon niet, er is teveel. En elke dag komt erbij (en elke dag gaat er ook weer af)

 

Een eigen octrooi helpt je alleen om te zorgen dat je zelf niet gekopieerd wordt. Dat geeft dus geen bescherming tegen inbreuk door jou.

 

Normaal gesproken maken mensen zich alleen nerveus over inbreuk als ze een reden hebben om aan te nemen dat een ander een octrooi heeft. Als dat zo is, dan moet je dat onderzoeken of laten onderzoeken door een octrooigemachtigde, en dan krijg je zekerheid.

 

Je vragen in het begin van de discussie waren nog relevant daarvoor, maar de latere niet meer.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.