• 0

Budgetcoaching, door de bomen het bos niet meer zien ivm opleiding

Goedenavond allen,

 

Ik heb vandaag de hele avond op het internet gesurft en hier op de site. Het gaat om het volgende

Ik wil me gaan inschrijven bij het kvk binnen nu en januari 2016 en ga diensten leveren als budgetcoaching en budgetbeheer. Ik heb nu als "niet ondernemer" al wat mensen geholpen om inzicht te krijgen in het financiën en op weg geholpen.

 

Ik heb nog geen opleiding gevolgd. nu is er een nieuwe branchevereniging NVVBC. om hiervan lid te worden moet je een certificering bij het kiwa hebben voor de opleiding schuldhulpverlening nen 8048. Svh module 3 is voor de budgetcoach.

 

Ik wil deze opleiding volgen. Ik zoek me alleen suf hoe het nou zit met de regels, want

Ik wil hem graag als zakelijk aanmerken, zowieso voor de kosten, want dan is de drempel van 250 euro er niet. Maar nog belangrijker is dat de uren van de studie dan meetellen voor het urencriterium.

 

Ik heb veel verschillende opties voorbij zien komen, maar er zaten ook oude reacties tussen.

 

Voor zover ik het nu duidelijk hebt zit het zo:

 

- Studie volgen voordat je een eigen onderneming hebt is particulier als aftrekpost.(100%, drempel 250)

 

- Studie volgen terwijl je een eenmanszaak hebt om kennis te verwerven zijn als zakelijk kosten aan te merken.(100% aftrekbaar, maar door mkb vrijstelling is het eigenlijkmaar 86% wat je per saldo opvoert)

 

- studie om nieuwe kennis te verwerven (dus totaal andere branche) is weer particulier aftrekpost. 100%, drempel 250 euro)

 

-studie voor op peil houden van kennis zijn weer zakelijke kosten. Bijvoorbeeld permanente educatie.

(100% zakelijk

 

- Seminars en congressen zijn volgens mij maar weer voor 73,5% aftrekbaar.

 

 

Zelfs nu ik het weer opschrijf, twijfel ik of ik het nou goed heb of niet.

 

Graag jullie reacties,

 

Bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om de verwarring te verduidelijken de drie verschillende antwoorden:

 

Heeft lid Ron van der kolk geantwoord hier op het forum dat er verschil zit tussen bestaand en nieuwe kennis:

 

Re: Studiekosten oude werkgever aftrekbaar

« Antwoord #1 Gepost op: 5 april 2015, 11:36 »

Beste Ronald,

 

Welkom op het forum.

 

BTW terugvorderen kan hier sowieso niet, omdat er vast geen BTW vermeld is op de loonstrook. Maar dat maakt niet uit, want opleidingskosten voor nieuwe kennis zijn uberhaupt geen bedrijfskosten volgens de belastingdienst, kosten tot onderhouden van bestaande kennis wel. De uren die je besteed aan de opleiding voor nieuwe kennis tellen ook niet mee voor het urencriterium.

 

In privé zou je deze opleidingskosten wel af kunnen trekken. Kijk voor de voorwaarden en drempelbedragen bij de Belastingdienst.

 

Maar lid cosara heeft eerder op het kvk forum geantwoord zakelijke kosten volledig aftrekbaar:

Nedzhibe Evertse-Emin

Geplaatst door Nedzhibe Evertse-Emin

op 11-5-2015 4:10

 

Ondernemer: zakelijke studiekosten zijn volledig aftrekbaar.

Particulier: studiekosten zijn aftrekbaar, minus een drempel van 250 euro (2014).

 

Misleidend woord dat 'terugkrijgen. Je krijgt nooit meer terug dan hetgeen je aan belasting moet betalen of reeds hebt betaald.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

belastingdienst webcare team zegt daarnaast weer op het kvk hallo forum dat kosten maar 73,5% aftrekbaar zijn:

 

 

Als ondernemer kun je inderdaad studiekosten aftrekken in de aangifte inkomstenbelasting. Het is niet zo dat je wanneer een studie betrekking heeft op je onderneming dat je die kosten dan altijd zomaar kunt aftrekken. Er zijn in dit geval twee mogelijkheden om studiekosten af te trekken.

 

Als je ondernemer bent en je hebt een studie gevolgd om je kennis op peil te houden kun je deze zakelijke kosten aftrekken. Je hebt hierin een keuze: of je neemt 73,5% aftrek, of je hanteert een kostendrempel van 4400 euro. Boven die drempel zou je dan alles mogen aftrekken.

 

Tony

 

Webcareteam Belastingdienst

 

E

Link naar reactie
  • 0

De reactie van Tony van webcache belastingdienst slaat nergens op. De aftrekbeperking op gemengde kosten geldt niet voor studiekosten.

 

Zoals ik het lees volg je een opleiding voor toekomstig inkomen. Het gaat niet om het op peil houden van je vakkennis, zodat de aftrek als studiekosten in je IB meer voor de hand ligt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik wil deze opleiding volgen. Ik zoek me alleen suf hoe het nou zit met de regels (...)

 

De regels ten aanzien van scholingskosten zijn eigenlijk vrij simpel:

 

- Bij scholing die ertoe moet leiden dat je een belangrijk grotere vakkennis verwerft (de studie "strekt tot een duurzame verbetering van je persoonlijke uitrusting"), is er geen sprake van bedrijfskosten. Misschien kan je de kosten (minus drempel) in de IB aangifte aftrekken.

 

- Kosten voor verdere scholing en opleiding van jezelf als ondernemer kan je als bedrijfskosten ten laste van de winst brengen.

 

Iets lastiger kan het zijn om je eigen specifieke situatie 'in te passen' in deze regels. Maar dat moet je toch zelf doen, want het moet wel je eigen verhaal/standpunt zijn.

 

 

(overigens ben ik met Joost eens dat het hier wel sterk op lijkt dat het niet om bedrijfskosten gaat...)

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Bedankt voor de reacties. Deze zijn duidelijk. Ondanks we over de kosten praten is natuurlijk de achterliggende gedachten of de uren meetellen voor het criterium. Totaal zal de opleiding zon 150 tot 200 uur in beslag nemen en dan loopt het al aardig op.

Misschien dat ik wel een brief naar de inspecteur stuur en vraag hoe hij het beoordeeld dan weet ik gelijk waar ik aan toe ben.

 

Als laatste nog. Wanneer is er zijn er wel gemengde kosten (de 73,5% regel) m.b.t. Cursus en studie of zijn die er helemaal niet?

 

Bedankt,

 

Moraislima

Link naar reactie
  • 0

Wanneer is er zijn er wel gemengde kosten (de 73,5% regel) m.b.t. Cursus en studie of zijn die er helemaal niet?

 

Als je een studiereis maakt, dan wel. Maar wat is nou precies een studiereis...

In ieder geval niet (dus hier geldt geen aftrekbeperking):

Een reis om een nieuwe markt te bestuderen (als je bijvoorbeeld wil kijken of je jouw diensten ook in Rusland kan slijten e.d.).

 

En congressen, seminaars, symposia, excursies e.d. zijn ook gemengde kosten (dus beperkt aftrekbaar).

 

Maar niet vakcursussen, bedrijfsopleidingen etc. (dat zijn dus geen gemengde kosten). Die zijn dan gericht op het "verwerven van een afgeronde hoeveelheid kennis of vaardigheden".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een andere richting ipv de vraag van TS.

 

Er is echt een enorm overschot aan budgetcoaches op dit moment. De coaches die ik ken hebben allemaal enorme moeite om voldoende cliënten te werven. Ik ken er geen een die er een fulltime inkomen uit haalt. Wellicht goed om in je besluit mee te nemen. Als aanvulling op andere diensten kan het uiteraard uitstekend.

 

Succes!

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.