• 0

Puntjes op de i. Import uit China

Beste leden van HL,

 

Ook ik heb na maanden lezen en leren mijzelf eindelijk geregistreerd als hl lid. Dit heb ik gedaan om mij zoveel mogelojk van beginnersfouten te vermijden en mijn netwerk te verbreiden.

 

Ik zal ter punt komen, ik ben nu al 2 a 3 maanden mijn project aan het voorbereiden. Toch ben ik bang dat ik misschien wat over het hoofd heb gezien. Ik wil een soort kantoorartikel importeren vanuit China. Ik zal opsommen wat ik tot nu toe allemaal weet.

 

Ik zal een stuk of 25 units van elk 600 x 400 x 200 mm en wegen per stuk 28 kg. Het transport zal vanuiy Shengzen gaan en in Rotterdam aankomen. Het zal in een gedeelde container gaan natuurlijk en de prijs van een unit is 260 usd FOB.

 

Het transport zelf maak ik mij niet echt druk om vooral omdat China export aanmoedigt waardoor de zeevracht prijzen relatief laag zijn. Toch heb ik hoervoor 500 euro begroot.

 

Hier komt het moeilijke gedeelte. Nou weet ik dat ik dadelijk over het bedrag nog invoerrechten moet betalen, dit was 4,2%. DE INKLARINGSKOSTEN echter weet ik niet. Ik weet niet wat ik ongeveer kan verwachten en zou hier graag ren antwoord op willen krijgen, een expedieur mag gerust contact met mij opnemen!:)

 

Nou resteert mij denk ik alleen nog de btw, hier raakte ik even van in de war, ik heb mijzelf de afgelopen weken op de een if andere manier wijs laten maken dat je de btw mag verrekenen bij de btw aanslagen ( samen met de investeribgs aftrek, starters aftrek en mkb aftrek natuurlijk).

 

Dit is ongeveer zo'n beetje waar ik mee zit, dus kortom de btw verrekenen omdat ik een ondernemer ben en de inklaringskosten. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen door het te vermelden als ik iets over het hoofd heb gezien of gewoon andere vragen hebben.

 

Mvg,

Ilias

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom bij HL

 

Ik zal je kort proberen wat antwoorden te geven en een paar vragen stellen.

 

Wie o Wie gaat nu het transport regelen? je koopt namelijk FOB dit betekend dat jij het transport moet "laten" regelen.

 

Ik zou zeggen ga op zoek naar een expediteur, Deze heb je ook nodig om de douane aangifte te doen(inklaring).

 

Of de 4.20% invoerrechten juist is hangt af welke goederen code je product heeft.

 

Verder mag je de BTW die je bij invoer gaat betalen(21%) weer terug vragen in je BTW als betaalde voorbelasting.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op Logic4L en in reactie op @" als ik iets over het hoofd heb gezien":

 

houdt in je planning en kostenraming ook rekening met:

[*]transportverzekering. FOB betekent= jouw risico vanaf het moment dat de zending geladen is in het schip te Shengzen. Voor incidentele transporten zou ik dat aan je NL Expediteur overlaten

[*]CE markering en productaansprakelijkheid: jij bent als importeur voor de EU de fabrikant.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.