• 0

Studiekosten aftrekken van bedrijfswinst of terug krijgen?

Goedemiddag,

 

Mijn vraag staat eigenlijk al in de topic titel.

Ik ben sinds kort een bedrijf begonnen en wil volgend jaar een studie volgen die aansluit bij mijn bedrijf. Graag zou ik willen weten of ik de studiekosten moet gaan aftrekken van de winst of hoe dat gaat en ook hoe dat gaat als er nog niet veel winst is. Krijg je dan geld terug gestort op de rekening? Of niets aangezien je winst negatief is?

 

Bedankt!

 

Gr Hanneke

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee, geld terugkrijgen zit er niet in.

 

Als de studie aansluit op wat je nu al doet, en het puur het onderhouden van vakkennis is, zijn de studiekosten aftrekbaar. De betaalde btw is aftrekbaar van de btw die je al ontvangt.

En ook de reiskosten mag je a 19 ct per km opvoeren als kosten.

 

Omdat studie ook altijd een persoonlijk gewin is, mag slechts je 73,5 % van de kosten opvoeren.

 

Wanneer de studie meer ontwikkeling van jezelf is, (waarmee je dan wel later beoogt zaken te doen maar nu nog niet omdat je die kennis niet hebt) zijn de reiskosten niet aftekbaar, en ook de btw niet.

De aftrekmogelijheden zitten dan puur in de IB, niet zakelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat studie ook altijd een persoonlijk gewin is, mag slechts je 73,5 % van de kosten opvoeren.

Volgens mij zie je dit verkeerd. Opleidingen om je vakkennis op peil te houden zijn zakelijke kosten en dus 100% aftrekbaar (dit in tegenstelling tot congressen, seminars, etc.).

 

Voor opleidingen die je kennis verdiepen en aanzienlijk vergroten (meer dan strikt zakelijk gezien noodzakelijk), mag je de opleidingskosten niet zakelijk aftrekken. Die kosten mag je echter wel weer privé aftrekken als scholingskosten, voor zover die kosten boven de drempel van 250 euro uitkomen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

dat zou kunnen, ik was al half bezig met de reactie en begon toen ook te twijfelen, kwam dit tegen op een site omdat ik het destijds ook zo had meegemaakt, maar kan het nu niet meer terugvinden op site BD.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=48085

 

Maar gezien de vraag lijkt het me dat het ook nieuwe kennis is. Dan is het niet aftrekbaar van de winst.

Alleen als je dus hard kunt maken dat het (tevens) bijhouden van vakkennis is.

Link naar reactie
  • 0

Voor opleidingen die je kennis verdiepen en aanzienlijk vergroten (meer dan strikt zakelijk gezien noodzakelijk), mag je de opleidingskosten niet zakelijk aftrekken. Die kosten mag je echter wel weer privé aftrekken als scholingskosten, voor zover die kosten boven de drempel van 250 euro uitkomen.

Dit wordt gedetailleerd beschreven in de Aanvullende toelichting Studiekosten of andere scholingsuitgaven (PDF) bij de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2014.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit wordt gedetailleerd beschreven in de Aanvullende toelichting Studiekosten of andere scholingsuitgaven (PDF) bij de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2014.

 

Een mooi overzicht, dank daarvoor. Maar TS heeft het met name over de vraag of het ook (gedeeltelijk)

als zakelijke kosten op te voeren is.

Misschien kan Hanneke nog even reageren, en de vraag aanscherpen?

Belastingtechnisch moge duidelijk zijn, dat zakelijk bijspijkeren voordeliger is. En dat kan alleen, als je hiervoor al omzet binnenhaalde op het vlak waarvoor de cursus nu is.

Link naar reactie
  • 0

Belastingtechnisch moge duidelijk zijn, dat zakelijk bijspijkeren voordeliger is.

Hoezo? Dat lijkt me - bijvoorbeeld door toepassing van de MKB-winstvrijstelling aan de ene kant en de beperkingen ten aanzien van studiekosten als persoonsgebonden aftrek aan de andere kant - toch echt afhankelijk van de bedragen en overige omstandigheden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs het bericht gelezen dat de de rechter bij een studiekostenkwestie (Gerechtshof Den Haag 29-10-2015: GHDHA 2015:2988) heeft uitgesproken dat niet het wel/niet van nieuwe kennis en/of vaardigheden de doorslaggevend factor is voor de etikettering van de studiekosten, maar de vraag of het belang van de studie, en daarmee de kosten, zakelijk zijn. Dit zou een enorme verruiming zijn en naar mijn idee ook rechtvaardiger. Het onderscheid tussen nieuwe kennis opdoen of bijhouden van kennis bevind zich toch vaak in een twilight zone.

Studiekosten.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.