• 0

Bedrijfsideeën, wat kan ik daar mee doen?

Ik merk dat ik zelf best aardig wat orginele bedrijfsideeën heb, ik heb zelf ervaring met het opzetten van bedrijven of ik heb meegeholpen ze op te zetten (tot nu toe altijd met succes).

Eigenlijk vind ik dat ik iets met die ideeën moet gaan doen, zodat iemand anders -die net zo enthousiast is als ik- daarmee een bedrijf kan opzetten. Maar hoe pak ik zoiets aan, hoe maak ik een idee verkoopbaar? Misschien dat iemand met mij mee kan denken en wat tips heeft?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, een veel gehoorde wens, vooral in de omgeving van uitvinders : ik heb erg veel ideeen, maar ik kan ze zelf niet uitvoeren. Kan ik het verkopen ?

Antwoord : nee. Helaas. Tenzij iemand erg lief voor je is.

 

Je kan ze wel proberen te beschermen, bijv. dmv een patent. Maar zeker als het nog alleen maar ideeen zijn, dan is het verduveld moeilijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een hele tijd ideeën allemaal voor me gehouden. Sinds ik ze ventileer loop ik tegen (de juiste) mensen aan die ze wel op willen pakken. Voorlopig denk ik mee met de uitvoering, komt er in ieder geval wat van de grond.

 

Vaak ben je als creator ook niet echte de juiste persoon om zo'n bedrijf van begin tot eind op te zetten. Ik heb daar althans andere mensen bij nodig. Zelf moet je wel één ding na zien te streven anders komt er geen geld binnen, maar parrallel daaraan zou je dus samenwerkingen aan kunnen gaan waarbij jezelf alleen het idee visie en de grote lijnen uitzet.

 

Ik ben ook nog niet zo ver dat ik het echt gestructureerd met aandelen in BV's en dergelijk doe, maar sinds ik er mee bezig ben gaat het wel steeds meer leven en komt er langzaam maar zeker structuur in.

 

Het is niet eenvoudig. Een idee is maar een idee, die zijn er genoeg. Een idee echt omzetten naar een geldstroom komt veel bij kijken, maar is een bijzonder ervaring als dat lukt. Een goede eerlijke verstandhouding is van groots belang. Vaak merk je gauw genoeg met wie je wel en met wie je niet door moet gaan. Gewoon doen dus, komt er in ieder geval iets van de grond

 

PM me maar om je in te schrijven, regel ik de dag verder. Wees direct enigszins een beetje concreet wat je wil gaan doen. De eerste 8 aanmelders die haalbaar zijn gaan door. Bij genoeg deelnemers en succes van deze dag volgen meerdere dagen (ik hoop dan door iemand anders geïnitieerd:-)

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Martine misschien wil je iets meer vertellen over het soort ideeen dat je hebt.

Gaat het bijvoorbeeld om een business concept of ligt het meer in de uitvinders sfeer ?

 

Een idee is verkoopbaar als je wat voorwerk hebt gedaan, en het liefst een "prototype" hebt, alleen een concept is gewoon niet te doen.

 

Je hebt zelf ervaring in het opzetten van bedrijven, dus waar loop je op vast. Heb jezelf geen zin om met een idee verder te gaan ?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Perry, leuk om jouw verhaal te lezen.

Maar hoe verdien jij je geld als iemand anders jouw idee op wilt pakken?

Geef je dan advies tegen een uurtarief?

 

Merkava, het gaat om business concepten in de zakelijke sector en de gezondheidszorg.

Ik heb inderdaad zelf ervaring met het opzetten van bedrijven.

Maar het lijkt me moeilijk om het aantal ideeën, dat zijn er in dit geval nu 3 in mijn eentje om te zetten in bedrijven.

Of misschien wel, het is natuurlijk wel al een bedrijf en beter verkoopbaar, denk ik nu al typende. Moeilijk....

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad zelf ervaring met het opzetten van bedrijven.

Maar het lijkt me moeilijk om het aantal ideeën, dat zijn er in dit geval nu 3 in mijn eentje om te zetten in bedrijven.

Of misschien wel, het is natuurlijk wel al een bedrijf en beter verkoopbaar, denk ik nu al typende. Moeilijk....

 

Het is moeilijk voor de mensen die het idee over moeten nemen.

Je hebt namelijk zelf ongemerkt een beeld van het toekomstige bedrijf in je hoofd zitten, veel dingen zijn voor jou logisch.

De mensen aan wie je het verkoopt hebben vaak niet het inlevingsvermogen van een creatieveling, daarom zijn ze klant en niet bedenker, en daarom moeilijk in staat om iets voor zichzelf te visualiseren.

 

Heb je echter een draaiend bedrijf hoe klein ook, dan is het makkelijker om de zaken inzichtelijk te maken.

Het bestaan van het bedrijf is al een aanwijzing dat er dus markt voor is, voor alleen een plan is dat moeilijk hard te maken.

 

Heb je hier wat aan ?

 

Link naar reactie
  • 0

<

Maar hoe verdien jij je geld als iemand anders jouw idee op wilt pakken?

Geef je dan advies tegen een uurtarief? >>

 

Momenteel verdien ik er niets aan. Wel is er vaak een synergie met mijn core business. Op die manier ontstaat er nuttige wisselwerking.

 

Ik hoop ooit genoeg geld verdiend te hebben om de ideeën zelf te wat meer te kunnen financieren. Maar dat willenw e allemaal en dat is nou net waar het omdraait:-) Verder nogmaals beter iets tot stand zien komen en mensen leuke dingen zien doen dan het in je mappenboy laten zitten.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0
author=Annedien Hoen

Waarom achterhaal je niet eens hoe groot het percentage mensen is dat wel graag 'voor zichzelf wil beginnen' maar geen goed idee heeft?

 

Ik denk niet dat dat zin heeft. Een idee moet uit ontstaan uit de ondernemer zelf. Een idee moet bij iemand passen.

 

Waar ik meer heil in zie, zijn meer brainstorm achtige sessies waarbij op een whiteboard een mindmap van de talenten wordt gemaakt van de ondernemer in kwestie die een idee zoekt en basis hiervan mogelijke markt combinaties op het bord uitwerken. De ondernemer zelf moet zoveel mogelijjk de stift in de handen houden.

 

Ik heb wel eens gedacht om dit met http://cmap.ihmc.us/ te gaan faciliteren, gewoon puur voor de fun en aardigheid.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Ikzelf merk ook dat ik veel ideeen opdoen, veelal door veel magazines (ook internet) nieuwsbrieven, beursen, noem maar op......(trendwatching.com en springwise.com zijn hele mooie bronnen)

 

Ik filter al het bruikbaar materiaal en sla het als hard copy op. Het mandaad om serieus een idee op te pakken ontbreekt vaak door een gebrek aan tijd. Wie heeft hier ook ervaring mee? Graag wil ik een paar van die ideeen met initiatiefrijke ondernemers delen.

 

@ Perry: brainstromachtige sessies werken goed, das een feit.

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

@ Perry en Merkava: Misschien een idee om niet de topic over te nemen met dit plan en elders een nieuwe thread te starten? ;D

Goed idee trouwens! Wel een beetje korte termijn voor de drukbezette entrepreneur, misschien als je het ietwat opschuift de late lente of vroege zomer in dat je dan wat meer ruimte hebt om het voor te bereiden en meer mensen zult krijgen.

 

@Perry:

Ik denk dat je wel degelijk als ideerijke ondernemer als ideebron voor businessplannen kunt functioneren voor anderen. Uiteraard moet het aansluiten op de talenten en vaardigheden van de ondernemer, maar ik denk best dat dit kan. Als dit niet zo zou zijn zouden namelijk ook alle franchise formules bij voorbaat gedoemd tot mislukken zijn; dit is ook niks meer of minder dan een door een ander bedacht bedrijfsconcept dat door een ondernemer gerund wordt.

Idem voor iemand die het bedrijf van een ander overneemt.

Idem voor iemand die op zoek gaat naar iemand om een concept voor hem te verzinnen-- het is gewoon een kwestie van perceptieverschuiving en je gaat in aanbodmodus in plaats dat je afwacht tot iemand je vraagt een bedrijfsidee te bedenken.

 

Uiteraard zijn er veel mensen die denken dat ze gemakkelijk hun surplus aan ideeën kunnen slijten aan mensen met creativiteitsarmoe, maar dat model blijkt toch niet zo goed te werken ;)

En andere haken en ogen, zoals gevoeligheid van concept en informatie op het moment dat je je 'waren' gaat aanbieden.

ALS je zoiets wil doen moet je het denk ik als serieuze operatie aanpakken, juridisch zo ver dichttimmeren als je maar kunt- puur om de opportunisten te ontmoedigen- en dan nog blijf je kwetsbaar, maar dat zal dan misschien 'te doen' zijn.

Het blijft in dit geval denk ik wel zo, dat een idee maar een idee is.

Je zou dan idee+coaching moeten aanbieden. Of idee+bedrijfsplan+coaching, dus er gaat sowieso veel werk in zitten denk ik.

 

@jwkeus:

"Het mandaad om serieus een idee op te pakken ontbreekt vaak door een gebrek aan tijd. Wie heeft hier ook ervaring mee?"

Ik denk dat veel van ons dit ervaren. It comes with the territory, volgens mij is succes hebben met wat je doet voor een groot deel de frustratie van gebrek aan tijd om alle ideeën uit te kunnen voeren kunnen verdragen en het een drijvende kracht te laten zijn in plaats van een obstakel. "Mogelijkheden zien" is één van onze talenten, anders wazze we niet zo gek om te gaan ondernemen...en als je dan iets gekozen hebt uit alle mogelijkheden en hier aan gaat bouwen blijf je nog steeds mogelijkheden zien, alleen kan je er even niks mee doen (als je althans een solide onderneming op wil zetten).

Zelf heb ik een onderneming waar ik niet mee experimenteer én zet ik regelmatig nieuwe dingen op en kijk wat er gebeurt. En zo moeten we allemaal onze weg vinden in onze dadendrang en ondernemerschap ;D ...

 

 

Link naar reactie
  • 0
"Het mandaad om serieus een idee op te pakken ontbreekt vaak door een gebrek aan tijd. Wie heeft hier ook ervaring mee?"

 

Je kunt de ontwikkel tijd korter maken door tijdig te klankborden en alles direct op papier te zetten. Eenmaal op papier kun je sneller door stappen of tijdig stoppen:-)

 

 

En ja, misschien handig om een nieuw draadje te maken voor de "Businessplan workout day" of hoe we het ook kunnen noemen.

 

Perry

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.