• 0

Hoeveel belasting moet ik betalen als freelance web designer?

Ik ga binnenkort een eenmanszaak starten omdat ik een aantal opdrachten heb binnengehaald en mijn klant op freelance basis wil werken (ipv part-time loondienst). Nu hoef ik geen BTW belasting te betalen omdat mijn opdrachtgever zijn onderneming in een land buiten de EU heeft gevestigd en ik dus op mijn offertes `VAT reverse-charged` moet schrijven zodat dat duidelijk is.

 

Zover ik weet blijft dan de inkomstenbelasting over. Ik werk minder dan 1225 uur per jaar, heb geen werknemer(s) in dienst en ik werk op vaste dagen en uren bij mijn opdrachtgever. Ik krijg dus bepaalde belastingvoordelen niet omdat ik niet aan bepaalde criteria daarvoor voldoe. Mijn verwachte omzet per jaar is 11.000/12.000 Euro. Wat voor belastingen krijg ik mee te maken en hoeveel procent zijn die belastingen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou het (automatisch) formulier voor de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2015 kunnen invullen, daar rolt aan het einde een bedrag uit. Als je uitrekent welk percentage je belastingen van je omzet uitmaken, dan weet je wat je per factuur op een spaarrekening moet zetten.

 

Het formulier voor de voorlopige aanslag is natuurlijk in de eerste instantie om een voorlopige aanslag te doen, en dat kan ook, maar dat hoeft niet.

 

Het meest recente formulier wat ik zie is dat van 2015; belastingwetten veranderen echter niet zo snel dat 2016 veel zal verschillen. Je komt in eerste instantie ver door 2015 uit te rekenen en eventueel rekening te houden met al aangekondigde veranderingen voor 2016.

 

Als je slechts één opdrachthebber hebt, kan het zijn dat de belastingdienst bij een controle jullie relatie als een verkapt dienstverband beschouwt. Mij is niet duidelijk of dat ook gevolgen heeft nu je opdrachtgever in het buitenland zit.

 

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag je op de facturen naar de klant buiten de EU gewoon 0% btw schrijven, reverse charged is meer iets voor klanten binnen de EU.

 

Verkapt dienstverband lijkt me niet aan de orde als de klant zich in een ander werelddeel bevind.

 

Is je intentie om zo weinig te blijven werken, of heb je al een (parttime) baan waar je dit naast gaat doen? Of ga je ook actief op zoek naar andere klanten? In het tweede geval kun je de uren die je kwijt bent met acquisitie, administratie en andere ondernemersdingen bij de gewerkte uren optellen en kom je misschien toch aan je 1225. Belasting zul je dan waarschijnlijk nauwelijks betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.