• 0

Hoe fix ik deze fout met btw-aangifte EU-land?

Ik heb een zakelijke klant die pas naar België is verhuisd, net over de grens. Maar ze doet haar btw-aangifte in Nederland.

 

Echter heeft ze bij het online betalen van mijn dienst betaald met haar privécreditcard die op haar privéadres staat in België. Daardoor heeft ze geen btw betaald. Echter moet ik voor zakelijke klanten wel ICP aangeven. Maar ze heeft 'gewoon' een Nederlands btw-nummer. En zij moet ook btw betalen over deze dienst en het opgeven bij de Nederlandse belasting.

 

Wat is de meest eenvoudige oplossing om dit te fixen?

 

Ik dacht al aan een creditfactuur en haar opnieuw te laten betalen, nu wel vanaf haar zakelijke rekening met haar Nederlandse adres. Maar dan moet ik alsnog die eerste factuur opgeven met een ICP-formulier, toch?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

betalen en facturen moet je gewoon apart zien.

Ik neem aan dat je een factuur hebt gestuurd met Nederlandse btw? Aangezien zij geen Belgisch BTW nummer heeft kunnen overleggen? Indien niet gewoon alsnog doen.

 

Waar de betaling vandaan komt maakt niet uit. Creditcard, Paypal, cash of Afghaanse cheque. Gewoon incasseren en als het totaal niet tot het complete factuur bedrag komt inc btw, gewoon voor het ontbrekende deel een herinnering sturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Echter heeft ze bij het online betalen van mijn dienst betaald met haar privécreditcard die op haar privéadres staat in België. Daardoor heeft ze geen btw betaald.

Dat snap ik niet helemaal. Ook bij een (privé)klant in België of een zakelijke klant zonder BE-btwnummer had je (hoogstwaarschijnlijk) gewoon Nederlandse btw moeten berekenen, net als het geval zou zijn geweest als het een Nederlandse klant was geweest.

 

Er zit dus misschien iets verkeerd in je bestel- en/of betaalsysteem. Die past te gemakkelijk de btw-verlegging toe! Je moet zowel kijken naar waar de klant zich bevindt én of die klant een geldig btw-nummer heeft. Lever je aan een Nederlandse klant / adres, dan reken je gewoon Nederlandse btw. Maar lever je aan een Belgisch adres, en heeft die klant geen geldig btw-nummer van dat land, dan reken je óók Nederlandse btw.

 

Wat je zou kunnen doen om het op te lossen, is om de (foute) factuur te corrigeren voor wat betreft de btw. De klant krijgt dan dus dezelfde factuur, maar dan met de goede btw erop. Omdat de klant alleen het bedrag zonder btw heeft betaald, staat er dus nog een bedrag open ter hoogte van het btw-bedrag. Dat moet de klant nog aan jou betalen.

 

In je (suppletie?) btw-aangifte verplaatst deze levering dan van ICP naar gewoon een binnenlandse levering en moet je waarschijnlijk ook meer afdragen (maar dat betaalt je klant dus nog aan jou). Op zich kost het die klant ook niets, want die kan de btw weer als voorbelasting aftrekken en krijgt het dus weer terug. Dus om het correct te doen, moet je geld gaan zitten rondpompen, zonder dat er eigenlijk iemand wijzer van wordt. ;)

 

In ieder geval zou ik wat strenger controleren op basis waarvan je momenteel de btw verlegt!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.