• 0

berekenen uurloon freelance

In een recent maar gevoelsmatig alweer grijs verleden was ik bezig om volledig zelfstandig te worden .............. dit bleek echter financieel niet haalbaar.

Daarom onderzoek ik nu de mogelijkheden om op freelance-basis voor mijn huidige werkgever te gaan werken.

Kan iemand mij een indicatie geven hoe ik mijn uurloon kan vaststellen ?

Ik moet straks met een voorstel komen en dan is het niet echt handig als ik met een uurloon kom waar ik niets aan over houd.

 

PJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik ben nu blindengeleidehondentrainer/instrukteur.

Het is niet mogelijk om dit beroep zelfstandig in Nederland uit te oefenen aangezien je geen licentie krijgt en zonder licentie dus geen centjes.

Ik heb mijn werkgever dus nodig om dit werk in Nederland te kunnen blijven doen (het plan om volledig zelfstandig te gaan betrof het buitenland).

Aangezien ik binnenkort gediplomeerd kynologisch gedragsdeskundige ben en daarmee ook een praktijk wil beginnen, zou het voor mij het beste uitkomen als ik volledig los van mijn baas zou gaan en dus mijn eigen tijd kan indelen.

 

Maar goed, volgens mij heb ik nu meer jouw nieuwsgierigheid bevredigd dan dat ik relevante informatie heb gegeven die nodig zou zijn voor het beantwoorden van mijn vraag m.b.t. het berekenen van een uurloon. (geeft overigens niet hoor, ik beantwoord jouw vragen graag).

 

PJ

Link naar reactie
  • 0

ik ben nu blindengeleidehondentrainer/instrukteur....

 

Maar goed, volgens mij heb ik nu meer jouw nieuwsgierigheid bevredigd dan dat ik relevante informatie heb gegeven die nodig zou zijn voor het beantwoorden van mijn vraag m.b.t. het berekenen van een uurloon. (geeft overigens niet hoor, ik beantwoord jouw vragen graag).

 

PJ

 

Het verklaart wel het één en ander:-)

 

Ik weet niet of het kan, maar daar kunnen anderen denk ik meer over vertellen, over de wijze waarop je misschien die licentie kunt huren. Mijn buurman heeft een heel tijd zijn horeca diploma verhuurd. Zal wel niet helemaal hetzelfde zijn, maar misschien kun je het licentie gebruik wel vergoeden?

 

Wat betreft hoogte uur tarief. Wat betaald een klant uiteindelijk om een hond getraind te krijgen? Of werkt dat zo niet? Anders gevraagd wellicht: Hoeveel uur zijn jullie met een hond bezig? En wat levert die inspanning dan op?

 

Wat kost een andere honden trainer als je die inschakelt?

 

Hoe zeldzaam zijn de "blindengeleidehondentrainer/instrukteurs"?

 

Hoeveel kosten moet je maken om die uren te kunnen maken? Heb je bepaalde trainings middelen nodig die je dan ook mee neemt? Speciale auto misschien? Dat rechtvaardigt het uurtarief of additionele kosten ook weer.

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

We willen je alleen behouden voor mogelijke misstappen...

Freelance gaan werken voor je huidige werkgever zal de belastingdienst al snel gaan zien als "verkapt dienstverband" met alle consequenties vandien.... Vandaar ook de vraag of je nog andere klanten zou hebben etc...

 

Hoogte van uurloon: Wat zijn de extra kosten die je gaat maken en wat verdien je nu per maand Bruto (tel daar 40% extra lasten bovenop) en deel dat door het aantal uur dat je denkt te gaan maken....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik zal even proberen een beeld te schetsen van de geleidehond in Nederland.

Er zijn vijf scholen die erkend zijn door het College van Zorgverzekeringen (zeg maar het Ziekenfonds).

Op deze scholen zijn in totaal ongeveer 30 trainers/instrukteurs werkzaam.

Deze scholen leiden honden op, leveren deze af en geven nazorg aan de gebruikers.

Alleen voor het afleveren wordt een vergoeding gegeven (momenteel ongeveer € 15.000,-) en daarvan moeten alle kosten betaald worden.

Mijn werkzaamheden bestaan op dit moment uit het trainen, afleveren en geven van nazorg.

De training vindt op de school plaats en de afleveringen en nazorg bij de cliënten.

Aangezien ik 200 kilometer van mijn werk woon wil ik me vanaf nu alleen bezig gaan houden met de afleveringen en de nazorg ( ik had al met mijn werkgever afgesproken om de cliënten in mijn regio te bedienen).

Kortgezegd komt het er op neer dat ik niet meer op en neer naar mijn werk wil rijden voor het trainen van de honden maar me alleen bezig wil houden met werkzaamheden die ik vanuit huis kan doen.

Redenen hiervoor zijn de reistijd ('s morgens om half vijf opstaan en 's avonds om half acht thuiskomen) de afstand (dagelijks 200 kilometer) en de kosten ( ik krijg alleen de kilometers vergoed die ik rij naar cliënten en NIET de kilometers naar de school).

 

Ik reed al met mijn eigen auto naar de cliënten en kreeg daar een vergoeding van € 0,17 per kilometer voor.

Als ik geen aflevering of nazorg heb dan wordt ik geacht naar de school te rijden en dan kost zo'n dag mij ongeveer € 23,- tot € 25,- .

Stel dat ik 10 dagen per maand naar de school moet dan kan ik ongeveer € 250,- van mijn netto-salaris aftrekken !

 

Maarrrrr............ nu weet ik nog steeds niet met welke kosten ik rekening moet gaan houden als ik mezelf aan m'n huidige werkgever ga verhuren.

Ik ben op de hoogte van de "verklaring arbeidsrelatie" en ik verwacht naast deze werkzaamheden ook inkomsten te krijgen uit de praktijk voor gedragstherapie ( is gericht op gewone particulieren met gewone huis-tuin-en keukenhonden)

 

Dus nogmaals............... is er iemand die mij kan vertellen hoe ik een uurloon kan berekenen ?

Concreet: netto uurloon = xx% belasting + xx% sociale lasten + weet-ik-wat-nog-meer

zoiets dus......... iemand suggesties ?

 

PJ

Link naar reactie
  • 0

even klein correctie (na het lezen van mijn eigen verhaal)

die 200 kilometer is enkele reis (dus 400 per dag) en die € 23,- tot € 25,- zijn de brandsofkosten (het is dus niet zo dat ik verlies draai op zo'n dag maar ik hou gewoon minder over).

 

2thepoint doet z'n naam eeer aan !

Dankjewel, zo'n antwoord zocht ik dus (alleen misschien iets uitgebreider)

 

PJ

Link naar reactie
  • 0

Dus nogmaals............... is er iemand die mij kan vertellen hoe ik een uurloon kan berekenen ?

 

A = benodigd bruto maandinkomen, dus genoeg om alle kosten te dekken

B = verwachte bruto maandinkomsten uit praktijk voor gedragstherapie

C = aantal uren per maand dat je voor je huidige baas verwacht te werken

 

Bruto uurloon = (A - B) / C

Netto uurloon = Bruto uurloon x 0.6 (na aftrek belasting en premies)

 

Zoiets?

 

PS - wil je zelfstandig of freelance gaan werken? In het eerste geval moet je zelf belasting en premies betalen, in het tweede geval doet degene die je inhuurt dat. Heeft best wel invloed op het uiteindelijke uurtarief....

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker belangrijk om 100% duidelijk te krijgen wie er verantwoordelijk is voor de afdracht van premies. Als dat je opdrachtgever is (dwz. dat je freelance werk min of meer wordt gezien als een arbeidsrelatie), lopen de kosten voor sociale premies etc. zeer snel op. Gevolg daarvan is dat uiteraard een (veel) lager tarief kunt vragen dan wanneer de opdrachtgever geen premies verschuldigd is.

 

Zoek dit even goed uit, als achteraf blijkt dat er toch sprake was van een dienstverband kan dat een zeer prijzige verrassing worden!

Link naar reactie
  • 0

Oké, even kijken of ik het heb begrepen.

 

Als ik dus zelfstandig ga werken dan betaal ik zelf m'n belastingen en premies en "huurt" mijn opdrachtgever (m'n huidige baas dus) mij in voor het uitvoeren van werkzaamheden.

Ik kan dan per opdracht of per uur een bedrag afspreken, dat is dan wat mijn opdrachtgever betaald en hoe ik e.e.a. verder regel is mijn zaak.

 

Als ik op freelance-basis ga werken dan ben ik min of meer in dienst van de opdrachtgever die mij een "loon" betaald voor het werk dat ik uitvoer.

Zij betalen de belastingen en premies en dat wat ik krijg mag ik ook houden.

 

Klopt het tot zover ?

 

Gevoelsmatig zou ik in het eerste geval meer vrijheid krijgen en kan ik ook makkelijker een keer "nee" zeggen als mijn andere werkzaamheden op dat moment belangrijker zijn.

Bij Freelance voelt het meer als werken in vaste dienst maar dan op oproepbasis.

 

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, wat kan ik het beste voorstellen aan mijn werkgever ?

Link naar reactie
  • 0

hou ook nog rekening met de volgende zaken:

bij een dienstverband heb je nog een aantal aanvullende zaken, zoals doorbetaling bij ziekte, vakantiedagen, winstdeling, roostervrij, premie wao, pensioen, opleidingen, leegloop (als er even geen werk is), etc.

 

als freelancer moet je al deze zaken zelf bekostigen. zonder al te veel rekenwerk, kan het best zijn dat als je alles doorrekent, je in plaats van bijvoorbeeld euro 25 per uur als loonslaaf een freelance tarief van 50 moet hanteren.

 

je krijgt er veel vrijheid voor terug, maar ook risico's. welkom in het land van de ondernemers.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

je krijgt er veel vrijheid voor terug, maar ook risico's. welkom in het land van de ondernemers.

 

That's why !

 

Ik ben me bewust van de risico's, in m'n oorspronkelijke plan zou ik tenslotte ook voor eigen rekening en risico werken.

Ik wil los van mijn huidige werkgever maar wél blijven samenwerken.

Het voordeel van mijn werk is dat je niet zo makkelijk een goede vervanger vindt.

Het is dus voor alle partijen voordelig om de samenwerking voort te zetten.

 

Zouden ze hierover bij KvK info hebben ?

Of bij de belastingdienst ?

 

PJ

Link naar reactie
  • 0
Ik wil los van mijn huidige werkgever maar wél blijven samenwerken.

Het voordeel van mijn werk is dat je niet zo makkelijk een goede vervanger vindt.

Het is dus voor alle partijen voordelig om de samenwerking voort te zetten.

 

 

Het is me nog niet duidelijk wat je nu precies wilt. Je wilt niet de honden meer trainen op de locatie van de school, vanwege de reistijd. Blijkbaar is verhuizen geen optie anders had je dat al wel gedaan.

 

Voor je baas is het simpel: hij is aan jou een bepaald bedrag kwijt, of je nou in dienst bent of hij je in moet huren. Dat bedrag wil hij liefst lager zien worden, en zeker niet hoger. Gezien julie bedrijfstak is het wellicht wel bij de fiscus/UWV te verdedigen dat je als zelfstandige maar 1 opdrachtgever hebt.

 

De echte vraag is toch: wat wil je nu echt doen? De core business is trainen, afleveren en geven van nazorg. Als je niet meer de honden traint, ben je dan voldoende interessant voor je baas? En heb je voldoende voldoening als je niet meer de honden traint?

 

Misschien moet je eens met je baas praten over de vergoedingen en 't salaris. Als je voorrekent dat bijv de reiskostenvergoeding jou geld kost, is hij wellicht genegen toch meer te betalen.

 

Ander idee: kun je in jouw woonplaats niet een dependance van die school oprichten en daar de honden trainen? Wellicht met andere trainers in jouw omgeving, die vergelijkbare reisproblemen hebben? Kun je toch de licentie van je baas gebruiken.

 

En hoe belangrijk is 't voor je om zelfstandig ondernemer te worden?

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo pjblok,

 

Ik wist dat ik op internet een keer iets was tegengekomen waarmee je een uurtarief kunt berekenen. Ik heb even voor je gesurfd en kwam uit bij www.eigenbaaswijzer.nl. Volgens mij is ie van FNV Zelfstandigen (brancheclubje voor zzp-ers buiten de bouw).

Links in de balk kun je op ' tarief' klikken en dan vind je een lijstje met factoren die je kunnen helpen je uurtarief te bepalen. Zij verwijzen ook naar de tarievengids van Publimix, maar ik neem niet aan dat jouw beroep daar in staat. Ik hoop dat je er desondanks wat mee opschiet en wellicht heb je ook wat aan de info op de rest van de FNV-site.

 

Deze ondernemer checkt overigens regelmatig bij anderen wat zij per dag (telt stukken makkelijker) rekenen en past op basis van die informatie regelmatig haar tarief aan. In jouw geval lijkt het me wel handig even te onderzoeken of er collega-trainers zijn die ook op uurtarief werken en vervolgens hun tarief opvragen. Het verbaasd mij regelmatig hoe makkelijk mensen bereid zijn informatie met je te delen als je iemand opbelt en vriendelijk je vragen stelt. ;)

 

Succes ermee

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

Dankjewel !

Gelijk alles ingevoerd en ik weet nu dat ik op basis van opleiding, ervaring etc. ongeveer € 35,- per uur zou kunnen vragen.

Nu nog uitrekenen hoeveel ik daar van over hou nadat de belasting is langsgeweest en alle andere lasten, verzekeringen etc. eraf zijn gehaald.

 

Ik denk dat ik maar eens met de accountant moet gaan praten, ik heb hier niet zoveel kaas van gegeten (of heb je toevallig ook nog een site waarop ik een bruto-uurloon in een formule duw waarna er een netto uurloon overblijft ?).

 

In ieder geval bedankt !

 

PJ

 

Even voor Toc het volgende:

 

Ja, als ik niet meer zou trainen maar me alleen met de aflevering en nazorg zou bezighouden dan mis ik wel wat maar daar heb ik op zich geen moeite mee.

Zie het als een IT-er die in eerste instantie heel praktisch achter z'n computer bezig is maar na verloop van tijd steeds meer kontakt heeft met klanten (advies en begeleiding enzo) en daardoor minder achter z'n pc zit.

Voor een dependance heb je nogal wat vergunningen etc. nodig aangezien je niet zomaar overal commercieel honden mag houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo pjblok,

 

Probeer www.loonwijzer.nl eens, daar staat links de term 'bruto-netto' en dan kom je vervolgens bij een bruto-nettomachine terecht. Als die doet wat ie beloofd, moet je daar weer wat wijzer kunnen worden.

 

De vakbond begint zowaar in mijn achting te stijgen. ;D

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.