• 0

Veranderingen nu we een registeraccountant nodig hebben

Hoi Allemaal,

 

Ons bedrijf is de laatste jaren behoorlijk gegroeid waardoor we plots aan 2 van de 3 voorwaarden voldoen om een RA accountant controle te laten doen. Ik ben al behoorlijk aan het zoeken geweest en heb ook 2 verschillende RA accountants gevraagd wat er nu moet gaan veranderen aan onze manier van werken om te voldoen aan hun voorwaarden. Echter op de vraag wat wettelijk verplicht is krijg ik geen eenduidig antwoord. Bijvoorbeeld 1 van de opmerkingen was dat een persoon die inkoopt geen verkoop mag doen en dat een inkoper nooit alleen een contract mag tekenen maar dat er altijd 2 personen moeten tekenen. Dit soort dingen zijn heel moeilijk voor ons omdat ik de meeste van onze producten zelf inkoop en verkoop! Mijn vraag is dan ook wat de wettelijke vereisten zijn voor onze BV. Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden/adviezen :-)

 

gr.

 

Henk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus je hebt een RA nodig?

Iemand met een Post-Master Accountancy-opleidingen en een driejarige praktijkstage met andere woorden.

 

En die persoon moet in een paar zinnen uitleggen (gratis en voor niets) aan welke eisen jouw bedrijf moet voldoen. Op basis van een (op zijn zachts gezegd) erg summiere schets van jouw kant.

 

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je hier niet zo snel een antwoord op zal krijgen. Waar gaat dit eigenlijk over? Heb je het over een bepaalde accountantsverklaring misschien, en zo ja: welke verklaring dan..?

 

Als je dit vertelt kan misschien iemand hier iets zinnigs over zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat de wet je oplegt dat iemand die verkoopt niet ook mag inkopen, dat contracten door twee personen moeten worden getekend, etc. Waar het om gaat is dat de accountant wil steunen op jouw interne procedures etc., om op die wijze voldoende zekerheid te kunnen krijgen dat de cijfers die in jouw jaarrekening staan ook kloppen. Als je interne procedures de accountant onvoldoende zekerheid bieden, kan dat tot gevolg hebben dat hij niet met voldoende zekerheid kan vaststellen dat je cijfers kloppen. (Met name: dat de omzet volledig is.) In dat geval zal hij niet tot een goedkeurende controleverklaring kunnen komen. Maar, hoewel je dat wellicht liever anders ziet, op zich is het ook niet verplicht dat de controleverklaring goedkeurend is. Als jouw organisatie te klein is om op rationele wijze dergelijke functiescheidingen door te voeren, zal een accountant daar vrede mee hebben. (Wat dus niet betekent dat je dan zomaar een goedkeurende controleverklaring krijgt.)

 

Hoe je je organisatie moet inrichten om wel een goedkeurende controleverklaring te kunnen krijgen is niet iets dat zomaar te zeggen valt op een internetforum en sterk afhangt van de specifieke omstandigheden van jouw bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

De RA Accountant zou dan aan het einde van dit jaar onze jaarrekening moeten goedkeuren.

 

Heb je zo'n enorme omzet, balanstotaal of personeelsbezetting dan?

 

EDIT: Ja, dat zeg je wel...

 

Tja, dan is het niet anders. Maar je kan ook (neem ik aan) een AA inschakelen. Dat zal meestal toch iets meer geschikt (kunnen) zijn voor het MKB.

Link naar reactie
  • 0

We hebben nu 45 miljoen omzet en meer dan 6 miljoen activa (al bijna 5 miljoen voorraad). Daarnaast hebben we 28 FTE werknemers nu, maar dat is dus minder dan 50.

 

Akkoord, welkom Henk. De BV voldoet aan de voorwaarden op grond waarvan een accountantsverklaring noodzakelijk is. De verklaring moet worden gegeven door een AA of een RA. Het is niet noodzakelijk dat de jaarrekening ook door het kantoor waaraan de AA of RA verbonden is wordt opgesteld. Uiteraard zal een AA of RA trachten deze opdracht geheel binnen zijn kantoor te laten verrichten. Scheelt hem tijd en levert omzet op. Maar je kunt desgewenst gebruik blijven maken van een boekhouder i.c.m. de AA of RA die de wet voorschrijft.

 

Eisen t.a.v. inkopers en verkopers en een duaal handtekeningensysteem vinden hun oorsprong in een gezonde AO/IC, zie google. IMHO is dat geen vereiste voor een accountantsverklaring. Het geeft de accountant echter wel meer houvast. Hij/zij tekent de jaarrekening af met zijn titel en dus zal hij/zij waarborgen zoeken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.