• 0

Marge inkoop- versus verkoopprijs op food producten?

Hoi,

 

We hebben een startende onderneming in ambachtelijk snoepgoed (eigen productie) dat we verkopen via een webwinkel.

 

Nu krijgen we van diverse winkels aanvragen om onze producten te verkopen, superleuk natuurlijk, maar we weten niet goed wat een redelijke inkoopprijs is om op dezelfde verkoopprijs uit te komen die wij hanteren. We kunnen namelijk bijna geen informatie vinden welke marges winkels (geen supermarkten) hanteren op (verpakte) food producten.

 

We hopen dat jullie ons kunnen helpen of tips hebben waar we hierover advies kunnen krijgen :)

 

Alvast heel erg bedankt!

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag me eigenlijk af waarom je wilt weten wat anderen doen. Als het goed is weet je al wat je product kost om te maken én heb je ook wel een idee wat je eraan zou willen verdienen. Waarom ga je niet om de tafel zitten met een aanvrager en gewoon onderhandelen over de prijs?

Opvolger gezocht? Geen detailhandel of horeca? Stuur me een pm!

Link naar reactie
  • 0

Omdat we ons voordat we aan tafel gaan zitten goed willen voorbereiden wat gangbaar is. Als we dat niet weten kunnen we onszelf te kort doen of juist uit de markt prijzen door onze onervarenheid.

 

Ik snap dat je van je eigen cijfers uit moet gaan, maar jezelf inlezen of om advies vragen is toch niet zo gek?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me eigenlijk af waarom je wilt weten wat anderen doen. Als het goed is weet je al wat je product kost om te maken én heb je ook wel een idee wat je eraan zou willen verdienen. Waarom ga je niet om de tafel zitten met een aanvrager en gewoon onderhandelen over de prijs?

Waarom is de vraag gek? Je goed informeren is toch zeer normaal, en een must wanneer je onderhandelingen in gaat. Met de tactiek die jij voorstelt zul je nooit op de beste prijs uitkomen, en bij marges in deze handel zelfs niet op een redelijke prijs. Want het is echt procentenhandel.

 

Ik weet alleen iets van de supermarkten, en daar kunnen de marges zeer verschillen per productgroep.

Het is bekend dat bij de droge waar (waaronder snoepgoed) de marges gering zijn.

Dat kan voor jullie als fabrikant gunstig zijn.

je zit zeker onder de twintig procent marge, eerder vijftien, maar dat zou ook nog wel eens te hoog kunnen zijn. Dan heb ik het over de supers. De kleine winkeliers kopen zoveel duurder in, dat ik me niet voor kan stellen dat ze ondanks hogere prijzen echt veel meer marge maken, of het moet gaan om losse stuks verkoop versus grote verpakking.

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat we ons voordat we aan tafel gaan zitten goed willen voorbereiden wat gangbaar is. Als we dat niet weten kunnen we onszelf te kort doen of juist uit de markt prijzen door onze onervarenheid.

Omdat er geen 'gangbaar' is. Je gaat nooit de marges krijgen van de grote spelers en misschien zelfs niet eens de marges van de bestaande kleinere spelers, gewoon omdat je nieuw bent. En dan wordt kostprijs opeens heel belangrijk.

 

Waarom is de vraag gek? Je goed informeren is toch zeer normaal, en een must wanneer je onderhandelingen in gaat. Met de tactiek die jij voorstelt zul je nooit op de beste prijs uitkomen, en bij marges in deze handel zelfs niet op een redelijke prijs. Want het is echt procentenhandel.

Ik zei nergens dat de vraag 'gek' was. Ik geef alleen aan dat het mijns inziens niet het juiste uitgangspunt is. Zelfs al weet je de marges, ga je dan roepen "ja, maar die en die krijgt 20%!"? Nee, je kijkt of het uit kan en spreekt een bepaalde contractduur af. Slaat je product aan, kun je meer gaan vragen.

 

Opvolger gezocht? Geen detailhandel of horeca? Stuur me een pm!

Link naar reactie
  • 0

Er is vaak wel wat algemene informatie te achterhalen; toen ik vroeger in electronica zat was 1.7 de gemiddelde (retail)marge voor kleine merken / minder hardlopende producten, 1.3 (of minder) voor de hardlopers. Dat is overigens al zo'n 15 jaar geleden dus kan nu best anders liggen :)

 

Kleding zit als ik me niet vergis tussen de 2.5 en 3.5.

 

Nu, als puntje bij paaltje komt heeft Mitchel natuurlijk de enige echte insteek; je rekent je kosten uit, bedenkt jouw ideale marge, en als je dan denkt "goh, daar zou ik het zelf ook best voor in- en verkopen" ga je met een eerste partij om de tafel.

 

Je kunt dan ook altijd nog zeggen "we proberen het 3 maanden en kijken dan of het allemaal haalbaar is voor beide kanten" bijvoorbeeld.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

De realiteit van supermarkten is toch wat anders. Voor een vergelijking van prijzen zou je naar Holland Foodz kunnen kijken.

 

 

 

Beste TwaBla, bedankt voor je reactie, maar ik begrijp niet helemaal waar je naar verwijst. Supermarkt is anders dan wat? Voor de duidelijkheid: het gaat bij ons niet om onderhandelingen met supermarkten.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaBla, bedankt voor je reactie, maar ik begrijp niet helemaal waar je naar verwijst. Supermarkt is anders dan wat? Voor de duidelijkheid: het gaat bij ons niet om onderhandelingen met supermarkten.

Ja, dat had je al gezegd. Desondanks noemde Realist supermarkten als voorbeeld. Daar reageerde ik dus op.

 

Je vindt oud-hollandse snoep op de markt en bij winkels als de Action tegen weggeefprijzen, en bij speciaalzaakjes voor premiumprijzen. Je kan oudhollandse snoep in China bestellen of bij een lokale leverancier. Lastige markt.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een antwoord geven op welke marge gebruikelijk is, is erg lastig als de enige informatie is "geen supermarkt"

Marges op zoetwaren zijn erg verschillend ook afhankelijk van de branche waarin het verkocht wordt.

Elke bouwmarkt verkoopt tegenwoordig snoep, hier is de marge 40%

Het petrol kanaal is weer tevreden met 35%

De ambachtelijke winkeltjes/kiosken en recreatie hanteren over het algemeen 55%

 

Het belangrijkste is dat je gaat rekenen vanuit je eigen kosten en waarde van je product.

 

Succes

Van gepraat de rijst niet koken!!

Link naar reactie
  • 0
Elke bouwmarkt verkoopt tegenwoordig snoep, hier is de marge 40%

Het petrol kanaal is weer tevreden met 35%

De ambachtelijke winkeltjes/kiosken en recreatie hanteren over het algemeen 55%

Er speelt bovendien meer - (Remco weet dat nog beter).

 

Bij de bouwmarkt ligt doorgaans standaard bulkgoed en soms partijenhandel.

 

In petrol is het tamelijk standaard aanbod voor convenience-prijzen (hoger dan de supermarkt), maar je vind er ook gelegenheidsaanbod.

 

In speciaalzaken is juist weer meer aandacht voor uniek aanbod. Daar liggen de prijzen vaak het hoogst en wordt ook de meeste marge gepakt.

 

Ironie is dat je als leverancier per stuk meer kan verdienen via de speciaalzaak, maar dat volumedeals via de andere kanalen meer winst kunnen opleveren. Goed doorrekenen!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.