• 0

Inkomsten uit WordPress thema's via tussenpersoon

Hallo,

 

Sinds begin 2016 ontwikkel ik WordPress thema's en verkoop deze via een (Australisch) tussenpersoon; ThemeForest. Nu is mij onduidelijk hoe het zit met omzet en inkomsten belasting, en is er op internet vrijwel niets over te vinden.

 

ThemeForest rekent zelf de BTW door aan de klant. Als een klant in Nederland iets koopt wordt er dus 21% in rekening gebracht, vanuit Duitsland 19% en vanuit bijvoorbeeld Amerika wordt er geen BTW in rekening gebracht. ThemeForest is verantwoordelijk voor het innen en afdragen van de BTW. Nu is mijn vraag hoe dit moet worden aangetoond?

 

En een andere vraag is; hoe moet ik aantonen wat ik verdien via deze marktplaats. Aangezien de manier waarop je verdient anders gaat dan een reguliere freelance klus.

 

Een WordPress thema kan meerdere keren verkocht worden. Wanneer iemand een thema koopt wordt er door the tussenpersoon een factuur gegenereerd waar mijn bedrijfsgegevens op staan en, deels, de gegevens van de koper (indien er BTW verheft wordt staan de gegevens van de tussenpersoon er ook op). Het bedrag wat ik ontvang komt op mijn account te staan van de 'marktplaats' en kan alleen via PayPal naar mijn bankrekening worden overgemaakt.

 

Misschien dat er mensen actief zijn op dit forum die ook websites/software verkopen via een tussenpersoon en hiermee bekend zijn?

 

Met vriendelijke groet,

 

Barry

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het niet zo dat Themeforest de verkopende partij is en dat jij als leverancier alleen de aan jou uitgekeerde commissies zou moeten administreren en daarover 21% omzetbelasting moet afdragen?

 

Ik dacht namelijk dat dat zo was, en dit versterkt mijn gedachte:

ThemeForest is verantwoordelijk voor het innen en afdragen van de BTW.

 

Echter strookt dat niet met:

factuur gegenereerd waar mijn bedrijfsgegevens op staan

 

Is het niet zo dat Themeforest een factuur met hun bedrijfsgegevens aan de klant geven, en waar jouw gegevens slechts als leverancier/maker van de template op staan?

 

In dat geval hoef jij je namelijk alleen maar druk te maken over de commissie die daadwerkelijk aan jou uitgekeerd wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, ik kan mij ook niets anders voorstellen dan dat Barry een creditnota (uiteraard met zijn naam erop!) krijgt van Themeforest (die ik verder niet ken overigens).

En dan moet Barry zelf de BTW over zijn omzet afhandelen, het e.e.a. afhankelijk van waar de klant (Themeforest dus) gevestigd is.

 

Waarschijnlijk is er helemaal geen BTW (althans in NL) verschuldigd, want kennelijk is de klant (als ik het goed begrijp dan) gevestigd in Australië.

 

Link naar reactie
  • 0

Aan de voorbeeldfactuur op hun site te zien hebben ze een nogal vreemde constructie waarbij zowel de gegevens van (het bedrijf achter) Themeforest als de gegevens van de auteur van het thema op de factuur staan.

 

https://help.market.envato.com/hc/en-us/articles/204416900-EU-VAT-Information-for-Authors

 

 

Kennenlijk is belastingtechnisch Themeforest de verkoper die aan de klant levert, en dragen ze netjes BTW via MOSS af.

Maar willen ze wat het overige betreft heel graag dat TS als verkoper wordt gezien.

Wellicht een poging om eventuele aansprakelijkheid bij auteursrechtenkwesties e.d. te voorkomen...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

 

Wanneer iemand van mij een thema koopt krijg ik inderdaad een nota zoals te zien is op de link die Max geeft. (Deze om als voorbeeld te dienen). De gegevens van de tussenpersoon staan er alleen op wanneer er een aankoopt wordt gedaan in de EU. Dan wordt er BTW gerekend aan de hand van de locatie van de koper. Deze BTW wordt inderdaad afgedragen via MOSS.

 

Wanneer er een aankoop wordt gedaan door bijvoorbeeld een Amerikaan staan de gegevens van de tussenpersoon bij 'Supplier for VAT purposes' er niet bij en wordt er dus ook geen BTW gerekend.

 

De tussenpersoon (ThemeForest) is inderdaad in Australië gevestigd, Peter.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.