• 0

Overdrachtsbelasting en voordelen Holding

Hallo,

 

Ik wil samen met 2 vrienden een cafépand kopen en hierin een cafébedrijf exploiteren. Nu dacht ik zelf aan een structuur waarin het pand en inventaris in een BV komen en wij als ondernemers allen 1/3 van het aandelenkapitaal hebben (de EUR 18.000 wordt dus gestort door inbreng van het onroerend goed bij oprichting). De exploitatie van het Café willen we in een VOF stoppen.

Met deze constructie is het in de toekomst mogelijk om de exploitatie te stoppen en de inventaris/goodwill te verkopen en het pand te verpachten zonder weer met overdrachtsbelasting te maken te hebben. Nu heb ik onderzoek gedaan op internet en heb nog wat constructiemogelijkheden gezien. Mijn vraag aan jullie gaan hier dus over, ik hoop dat jullie onderstaande kunnen beantwoorden en mij willen helpen:

1.   Veelal wordt er gebruik gemaakt van holdings in de BV. Wat ik heb begrepen is dat het voordeel hier in zit dat de winst uit de werk-BV zonder box 2 belasting in de holding gestopt kan worden. Maar als ik het dan uit de holding haal wordt het toch weer wel belast, waar zit het voordeel dan? Zijn er overigens nog meer voordelen om een holding in de BV te stoppen in plaats van hoofdelijk?

2.   Indien we de holdingstructuur gaan gebruiken moeten er dus 4 BV’s opgericht worden. Is er een mogelijkheid om het storten van 4X EUR 18.000 te voorkomen (3 persoonlijke holdings en een werkmaatschappij).

3.   Indien een vennoot uit de BV wil of er vind een verschuiving plaats van aandelen krijgen we dan weer te maken met overdrachtsbelasting (wanneer wel / niet)?

Alvast bedankt voor jullie tijd, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen de juiste structuur op te zetten.

 

Gr. Menno

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een paar antwoorden kan ik wel geven, doch het is ook niet mijn expertise:

 

<<1. Veelal wordt er gebruik gemaakt van holdings in de BV. Wat ik heb begrepen is dat het voordeel hier in zit dat de winst uit de werk-BV zonder box 2 belasting in de holding gestopt kan worden. Maar als ik het dan uit de holding haal wordt het toch weer wel belast, waar zit het voordeel dan? Zijn er overigens nog meer voordelen om een holding in de BV te stoppen in plaats van hoofdelijk?>>

 

Idee van de beheer bv is o.a. ook om straks gedoseerd je pensioen er mee aan te vullen. Je gaat toch niet alles gelijk uit die beheer bv halen>

 

Andere voordelen zijn, de beheer b.v wordt eigenaar van de werk b.v. Vanuit een beheer b.v. doe je wat makkelijker afstand dan van een hoofdelijke persoon. Aandelen overschrijven en klaar. Als het hoofdelijk staat, tja dan zit je later met de cash. En verder aansprakelijkheid uiteraard.

 

 

2. Indien we de holdingstructuur gaan gebruiken moeten er dus 4 BV’s opgericht worden. Is er een mogelijkheid om het storten van 4X EUR 18.000 te voorkomen (3 persoonlijke holdings en een werkmaatschappij).

 

Ik weet het niet. Voor een beheer b.v. en een werk b.v hoef ik maar 1 keer te storten. Weet niet hoet zit als je drie werk bv's hebt. Vermoed dat je het met 3 stortingen kunt doen, maar volgens mij kun je dat over hevelen.

 

 

<<3. Indien een vennoot uit de BV wil of er vind een verschuiving plaats van aandelen krijgen we dan weer te maken met overdrachtsbelasting (wanneer wel / niet)?

Alvast bedankt voor jullie tijd, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen de juiste structuur op te zetten.>>

 

Deze vraag geef ik aan een ander:-)

Link naar reactie
  • 0

3. Indien een vennoot uit de BV wil of er vind een verschuiving plaats van aandelen krijgen we dan weer te maken met overdrachtsbelasting (wanneer wel / niet)?

 

Dat hangt er vanaf of het een zogenaamde artikel 4 vennootschap is en wat het belang van de aandeelhouder in de B.V. is (hoeveel %). Hoe ga je het pand in de B.V. brengen overigens?

Link naar reactie
  • 0

Beste Menno,

 

Met de zoekfunctie kun je veel informatie over de voor en nadelen van een holding al op dit forum vinden. Het verleggen van het belastingmoment wordt veelal als belangrijkste voordeel gezien. Als alle participanten middels een holding willen participeren dan ontkom je niet aan de stortingsplicht. Verder is het antwoord op de vraag van Wekkel interessant.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wat is een artikel 4 vennootschap?

 

Het pand moet nog aangekocht worden, zodoende willen we dit gelijk door de BV laten doen (waar wij dus als vennoten inzitten, ieder voor 33,3%).

 

Gr. Menno

 

Artikel 4 wet op belastingen rechtsverkeer googlelen ;)

Link naar reactie
  • 0

Oké, ik ben dit wat verder aan het uitzoeken (heb de vragen ook gesteld aan de belastingdienst). Laat zij het maar zeggen want ze weten ook heel goed hoe het werkt als ze het komen halen ;D

 

Nog één vraagje, vanwege de kosten zit ik er toch aan te denken om hoofdelijk in de BV te gaan met ons drieeën. Is het mogelijk om dit later redelijk geruisloos om te zetten naar de holding (even de onroerend goed belasting buiten ogenschauw gelaten).

 

Gr. Menno

Link naar reactie
  • 0

misschien begrijp ik het verkeerd, maar volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld.

 

je richt één werk-bv op, met drie (persoonlijke) aandeelhouders. de bv koopt het pand. je kunt nu altijd nog (per persoon) besluiten een beheer-bv of holding op te richten en de aandelen die je zelf persoonlijk bezit aan jouw holding over te dragen. op deze wijze blijft het onroerend goed gewoon in de werk-bv zitten.

 

makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.