• 0

Vervolg facturen / werkzaamheden, na afloop voltooide opdracht.

Hi,

 

Een paar jaar geleden heb ik een opdracht gedaan voor een web project.

Deze is afgrond en in de jaren erna heb ik verschillende kleine wijzigingen gemaakt aan de site,

En support geboden. Nu heb ik over het afgelopen jaar een kleine factuur gestuurd, voor de gemaakte uren.

 

Nu wil de klant niet betalen, omdat ik volgens hem niet heb aangegeven dat ik kosten zou gaan berekenen, voor de support. (deze heb ik kort telefonisch aangegeven, er is verder niet over een tarief gesproken. )

 

Hoe zit dit volgens de wet, moet de klant betalen omdat hij verzoeken/support doet buiten de offerte om, en is het aan de klant om te vragen naar de kosten of moet er bij elke opdracht die ik doe aangeven wat dat extra kost. (los van dat de eerste opdracht al lang voltooid is)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat jij vraagt, is allemaal afhankelijk van wat er precies is overeengekomen, dat is hoe het wettelijk zit. Dat weten jij en de klant het beste, maar als daarover verschil van inzicht bestaat, zou je wellicht kunnen terugvallen op jouw leveringsvoorwaarden. Anders is het toch even openhartig met elkaar in gesprek gaan en uitleggen wat wel en niet onder de oorspronkelijke offerte valt.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Er moet een overeenkomst zijn, waarin prestatie en tegenprestatie zijn vastgelegd. Beide partijen moeten die overeenkomst aanvaarden. Er is geen vaste vorm waarin zo'n overeenkomst moet worden gegoten, noch waarin de aanvaarding moet worden uitgedrukt (uitzonderingen daargelaten, zoals het kopen van een huis door particulieren).

 

Een voorbeeld van de losse vorm die overeenkomst en aanvaarding kunnen hebben, is bijvoorbeeld de handjeklap van twee boeren op een veemarkt, of de SMS-jes waarmee voetballers voor honderden miljoenen euro's van 'eigenaar' wisselen, of het terloopse hoofdknikje waarmee je bij Christie's de eigenaar van een Van Gogh wordt.

 

Het voordeel van een schriftelijke overeenkomst waarin zowel de prestatie als de tegenprestatie zijn afgesproken, is dat je iets van een bewijs hebt. Heb je later een meningsverschil, dan hoef je er niet meteen een derde bij te slepen om te bepalen wat nu precies de afspraak was.

 

Mij komt het ook wel eens voor dat een klant me later nog eens als help- of servicedesk gebruikt. Als het om kleine correcties gaat dan gun ik ze dat, of ik neem dat op een latere factuur mee, waarover ik dan wel concrete afspraken maak. Dat ligt ook een beetje aan hoe goed je band met die klant is. Is mijn gunfactor tegenover de klant laag, dan gaat alles via concrete afspraken waarbij omvang van de levering, leverdatum en kosten allemaal worden vastgelegd, zelfs als het om een kleine werkzaamheid gaat.

 

Voor wat je concrete probleem betreft, sluit ik me bij Hans aan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.