• 0

Opgaaf ICP vergeten

Ik heb in juni en december 2015 tweemaal een kleine dienst geleverd aan een ander EU-land en daarbij de BTW verlegd. Ik ben vergeten tijdig opgave van ICP te doen over het tweede en vierde kwartaal. Het gaat om diensten met een totaalbedrag van ongeveer €175.

 

Ik vroeg mij af wat nu verstandig is. Wordt mij een verzuimboete opgelegd als ik alsnog opgaaf doe? Of zelfs twee?

 

In het betreffende artikel 31b lees ik: "1. Indien belanghebbende de opgaaf ICP niet indient binnen de wettelijk gestelde termijn, ontvangt hij een mededeling waarin hij wordt verzocht om dit alsnog te doen binnen de in die mededeling gestelde termijn. Indien belanghebbende een onvolledige of onjuiste opgaaf ICP indient, ontvangt hij een mededeling waarin hij wordt verzocht de ontbrekende of onjuiste gegevens aan te vullen respectievelijk te herstellen binnen de in die mededeling gestelde termijn."

 

Ik heb geen mededelingen van de BD gehad over het feit dat ik nog geen opgaaf ICP had ingediend. Betekent dit dat mij geen verzuimboete kan worden opgelegd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert, maar heb het idee dat wat je in de ICP opgave invult, doorgegeven wordt naar de belastingdienst in het betreffende land van je klant/opdrachtgever, zodat die buitenlandse belastingdienst kan controleren of die betreffende klant/opdrachtgever wel datzelfde bedrag netjes opgeeft in zijn land.

 

Die ICP opgave is dus m.i. een controlemiddel voor andere landen.

(als alles goed doorgegeven wordt tenminste)

De Nederlandse schatkist loopt geen Euro mis omdat je de ICP aangifte verzuimd hebt.

Mede gezien het kleine belang, zou ik me geen zorgen maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gewoon zorgen dat de belastingdienst de info die ze van je eisen zo snel mogelijk hebben, risico op boetes of vervelende vragen wordt bij uitstellen alleen maar groter.

1ste keer te laat ICP aangifte staat volgens mij geen boete voor, die komen pas bij de 2de keer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.